ماه رحمت سرشار خدا رسید

در طول سال خداوند راه هایی را به بهانه هایی گشوده برای این که آدمها او را بیشتر و بهتر یاد کنند و به او نزدیک تر شوند و از او گشایش و مغفرت بخواهند. ماه رجب یکی از این بهانه است و شاید بهترین بهانه.

0

ماه رجب هفتمین ماه از سال هجری قمریست و یکی  از چهار ماهی که در قرآن کریم با تعبیر «حرم‏» یعنی برخوردار از حرمت ‏ازآن یاد شده و در آن قتال و کشتار ممنوع و حرام می ‏باشد.

 

نهری در بهشت

 برای این ماه فضیلت بسیار قائل شده اند. رسول اکرم (ص) در این باره فرموده است:

«رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت‏ به پایه آن نمی ‏رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است. آگاه باشید که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است و اگر کسی در ماه رجب حتی یک روز روزه بدارد خدا را از خود خشنود ساخته و خشم الهی از او دور می‏گردد.»

امام هفتم (ع)هم در توصیف منزلت این ماه فرمود:

«جب نام نهری است در بهشت که از شیر، سفیدتر و از عسل، شیرین‏تر است; هر کس یک روز از آن را روزه بدارد خداوند از آن نهر به او بیاشامد.»

برای همین است که به ماه رجب، نام های دیگری هم داده اند: ماه آمرزش خواهی (شهرُ الاستغفار)؛ ماه تک (رَجَبُ الفَرد) به دلیل تنها واقع شدن و جدا شدن آن از سایر ماه‏های حرام؛ سرشار (رَجَبُ الاَصَبّ) به دلیل نزول سرشار رحمت الهی؛ ماه امیرمؤمنان (شهرُ امیرِالمؤمنین)، ریسمان الهی و اَصَمْ یعنی برخوردار از فضیلت‏های بسیار.

 

مناسبت های مهم

یکی از دلایل مبارک و بزرگ بودن  ماه رجب، این است که در این ماه ولادت  سه امام معصوم، امام علی علیه ‏السلام ، امام محمد باقر علیه ‏السلام و امام جواد علیه ‏السلام واقع شده است.

رخداد بسیار با اهمیت دیگر که در این ماه قرار گرفته، بعثت نبی خاتم محمد(ص) است.

شهادت دو امام مظلوم حضرت امام موسی کاظم علیه ‏السلام و امام هادی علیه‏ السلام و نیز رحلت  زینب کبری علیها السلام هم در شمار مناسبت های این ماه است که به آن معنویت  بیشتری بخشیده است.

 

ماه بهره گیری از رحمت خدا

باید از ماه رجب  بهره گرفت برای خودسازی و توشه گیری معنوی ، مخصوصا  که ماهی است پیوسته با  ماه های بزرگ شعبان و رمضان.  شبها و روزهای ماه رجب فرصتی است غنیمت برای بزرگداشت  یاد خدا با دعا و نیایش، نماز و روزه و اعمال نیکوی دیگر. رسول خدا (ص) می فرماید:

«هان! ماه رجب و ماه شعبان دو ماه من اند و ماه رمضان ماه امتم. آگاه باشید، هر که یک روز از ماه رجب را با ایمان و اخلاص روزه بگیرد، مستوجب رضوان بزرگ الهی می گردد و روزه اش در آن روز بی گمان خشم خداوند را فرو می نشاند و دری از درهای دوزخ را بر روی خویش می بندد.»

از امام صادق (ع) هم نقل شده که حضرت محمد (ص) فرمود:

« رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را «اصب‏» می‏گویند زیرا که رحمت ‏خداوند در این ماه بر امت من بسیار ریخته می‏شود.»

دعاهای زیبای این ماه هم راهی است برای نزدیک شدن به حضرت حق و پاک کردن نفس از هر بدی و بازگشت از خطاها  گناهان.

اعتکاف که از جمله اعمال دینی بسیار با ارزش است، در روز سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم این ماه سفارش شده است.

 

شب آرزوها

از جمله شبهای بزرگ ماه رجب، شب جمعه اول این ماه معروف به” لیلة الرغائب” است که در آن عطاها و مواهب فراوان بدست می ‏آید و به  همین جهت در آن،  اعمالی چون روزه در روز آن، نماز و شب بیداری و نیایش در شب آن،  فضیلت بسیار دارد؛ شبی که در آن باید آرزوهای بزرگ از درگاه حضرت حق خواست و به اجابت آن امید بسیار داشت.

/انتهای متن/

 

درج نظر