با خواص شگفت انگیز جو دو سر آشنا شوید

جو یکی از دانه های بسیار مفیدیست که در متون دینی از آن به خوراک پیامبران یاد شده و به نوعی دانه ای پربرکت حساب می شود که خواص زیادی در درمان دردها دارد.

0

مهناز فولادوند/

 در احادیث دینی ما از امام صادق (ع)  نقل شده است که خداوند بخاطرخواص بهبود دهندگی جو، آن را  خوراک پیامبران قرار داده است.

و از امام رضا (ع) هم نقل شده است که :

 هیچ پیامبری نیست که برای خورنده جو دعا نکرده و برای او برکت نخواسته باشد و هیچ درونی نیست که جو بدان درآمده و همه دردها از آن بیرون نرفته باشد. آن ، خوراک پیامبران و غذای نیکان است. خداوند متعال، جز این نخواسته است که خوراک پیامبران خویش را جو قرار دهد.

 

جو، منبع غنی انرژی حیاتی

از قرن ها  پیش حکمای طب سنتی، جو دو سر را منبع غنی انرژی حیاتی می دانستند و برای رفع ناراحتی های ناشی از ضعف و سستی ها تجویز می کردند. حالا تحقیقات علمی جدید  این راز کهن را برای متجددین عصر حاضر که به گفته ها و تجربیات طب  سننتی با نظر شک و تردید می نگرند، روشن ساخته است. زیرا در تحقیقات جدید نشان داده شده است که جو دو سر بسیار انرژی زا می باشد.

جو ، گیاهی است با طبع سرد و خشک و مفید برای انواع تب ها.

 

جو گیاه ضد پیری

جو دارای B کمپلکس، ویتامین E ، زینک و صدها ماده مغذی برای بدن است.

ترکیبات شیمیایی عمده و فعال موجود در جو دو سر زیاد است و از جمله ویتامین B کمپلکس و E و مواد معدنی سلیسیوم و زینک می باشد. ( توجه شود که جو دو سر غنی ترین منبع گیاهی زینک است.) به علاوه جو دارای قندهای پولی ساکارید نظیر بتاگلوکان[1]  و همچنین انواع پروتئین نظیر پپیدها[2] و اسیدهای آمینه و انواع چربی های اشباع نشده و مواد مغذی دیگری نظیر فلاوونوئید ها[3] ، پولی فنول ها[4] ، و انیلوگلی کوزید[5] و سرانجام تری گوتللن[6] می باشد و به زبانی دیگر آن چه خوبان همه دارند، جو دو سر تنها دارد.

 

جو درمان ناراحتی های هاضمه، اعصاب و…

از همه مهم تر این است که جو دو سر دارای مقدار زیادی فایبر می باشد  که اثر آن در کاهش کلسترول تایید شده است. فایبر از فاکتورهایی است که در پیشگیری از ناراحتی های جهاز هاضمه هم بسیار کمک می کند.

بررسی های وسیع در مورد ترکیبات شیمیایی موجود در جو دو سر منجر به جدا کردن 24 نوع ترکیبات مختلف فنولی شده است که همه آن ها در مقابله با اکسید کننده ها فعال هستند، یعنی از ضد اکسید کننده ها هستند. مواد و ترکیبات ضد اکسید قادرند که عکس العمل رادیکال های آزاد مخرب اکسید کننده در بدن را سرکوب نمایند و در نتیجه با فرآیندهای پیری مبارزه نمایند.

تنطور[7]های هوموپایی جو دو سر برای درمان بیخوابی – افسردگی و فشارهای روانی و اعصاب موثر است و در بازار دارویی جهان عرضه می شود.

بعلاوه از جو دو به علت خواص کاهش حساسیت که دارد اغلب برای درمان ناراحتی های پوستی، بخصوص در موارد خارش های پوستی از اگزما، آبله مرغان، جوش های آکنه و آفتاب سوختگی استفاده می شود.

خواص متعدد و متنوع جو دو سر در درمان ناراحتی های مختلف انگیزه ای برای تشویق دانشمندان در سراسر جهان شده و تحقیقات گسترده ای برای تجزیه این گیاه و پی بردن به تمام ترکیبات مختلف موجود در آن به عمل آمده است. مثلا وجود ماده آونین در جو دو سر که یک ماده مقوی و نیروبخش است برای تحریک سیستم اعصاب مرکزی مفید است.  به علت وجود این ماده اگر جو دو سر مخلوط با علوفه به اسب داده شود، موجب تهییج و تحریک شدید اسب می شود.

بررسی های کلینیکی، یافته های غیر قابل انتظاری را در مورد جو دو سر آشکار ساخته است. خاصیت آنتی بیوتیک، کاهش هوس شدید به نیکوتین در مورد معتادان به دخانیات، درمان اختلالات سیستم جنسی و …همه از خواص جو دو سر است. خاصیت درمان اختلالات سیسم جنسی آن اخیرا در  دنیا طوفانی از هیجان را برای دانشمندان برانگیخته است.

 

منابع:

  • صیدنه ، تالیف ابوریحان بیرونی ، ترجمه ابو بکربن علی بن عثمان کاسانی، به کوشش منوچهر ستوده و ایرج افشار چاپ اول 1358،
  • معارف گیاهی تالیف حسین میر حیدر، جلد هشتم، چاپ دوم ، 1380، دفتر نشر فرهنگ اسلامی
  • ÷دانشنامه احادیث پزشکی، گردآورنده: محمد محمدی ری شهری، ترجمه: دکتر حسین صابری چاپ : اول  1384،سازمان چاپ و نشر دارالحدیث

 

  • Beta glucan
  • Peptides
  • Flavonoids
  • Poly phenols
  • Vaniloglycosides
  • Trigonelline

[7]تنتور در اصطلاح پزشکی مایعی است که از تأثیر الکل یا اتر بر جوهرهای مواد گیاهی یا حیوانی یا  معدنی بدست آید. (از لاروس)

/انتهای متن/

درج نظر