زمینه برای طیِ مدارج عالی حوزه حتی تا سطح اجتهاد برای بانوان کشور فراهم است

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور با ارائه گزارشی اجمالی از وضعیت تحصیل بانوان حوزوی، بر هدف گذاری این مرکز و فراهم آوردن زمینه برای طی مدارج عالی حوزوی حتی تا سطح اجتهاد برای بانوان علاقه مند تأکید کرد.

0

به گزارش به دخت به نقل از شبستان، معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سفر به استان کرمان  با اشاره به اینکه راه اندازی سطوح مختلف تحصیلی در حوزه ها شرایط و ضوابطی دارد؛ تصریح کرد: مهمترینِ آن داشتن طلبه واجد شرایط و نیروی انسانی اعم از استاد و کادر مدیریتی و آموزشی و ساختمان و امکانات مدیریتی و آموزشی است.

وی با بیان اینکه سطح 4 حوزه-معادل دکتری- از سه سال پیش برای خواهران نیز راه اندازی شده است؛ گفت: شهرهای قم، تهران، اصفهان و یزد جزو اولین شهرهایی بودند که قبلاً مجوز این سطح را گرفتند و در پذیرش نیمسال بهمن جاری هم استان های خوزستان، فارس و کرمان اضافه شدند و مدرسه علمیه سطح 4 راه اندازی شد.

خالقی با اشاره به اینکه تشکیل کلاس های سطح 4 حوزه با 5 تا 10 نفر است و در شرایط خاص با کمتر و یا بیشتر از این تعداد نیز موافقت می شود؛ اظهار داشت: در کل کشور 10 مدرسه علمیه خواهران سطح 4 با 230 طلبه و در دو رشته «فقه خانواده» و «تفسیر تطبیقی» داریم.

وی ادامه داد: طلاب سطح 4 موظف به گذراندن 80 واحددرسی شامل 20 واحد فقه و اصول بعنوان عمومی همه رشته ها، 20 واحد رساله و 40 واحد هم تخصصی هستند.
 
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: جدای از دروس آموزشی، برنامه های جنبی و فعالیت های فرهنگی و تبلیغی نیز برای ارتقای امور اخلاقی و تهذیب طلبه ها نیز در نظر می گیریم زیرا معتقدیم مهارت های تبلیغی و بحث های اخلاقی باید در دل برنامه های آموزشی دیده شود لذا برنامه آموزشی را به گونه ای طراحی می کنیم که طلبه ها از آن جهت نیز ارتقاء یابند.

وی افزود: اهداف متفاوتی را از نظام آموزشی حوزه های علمیه خواهران در سطوح مختلف دنبال می کنیم و معتقدیم همه خواهران بنا به اقتضائات خاصی که به عنوان مادر و همسر دارند ادامه تحصیل برای آنان فراهم نیست لذا برنامه را به گونه ای تنظیم کردیم که با فراغت از سطح دو، یک دوره معارف دینی را گذرانده باشند و در سطح سه در 14 گرایش و در نیز چون همه فارغ التحصیلان سطح سه وارد سطح 4 نمی شوند برای سطح 4 نیز فقه خانواده و تفسیر تطبیقی را در حال اجرا داریم.

خالقی بیان داشت: حتی پیش بینی کردیم اگر کسی امکان تحصیل دارد،آن شرایط لازم تا سطح اجتهاد را برای او فراهم کردیم و گرچه خود قائل به تفکیک اهداف آموزشی طلاب خواهر بودیم اما به ویژه بعد از فرمایشات رهبری در سال 89 مبنی بر اینکه «…هزاران عالم، پژوهشگر، فقیه و فیلسوف در حوزه‌های علمیه‌ی خواهران تربیت شوند…» خود را موظف تر کردیم تا خواهران نیز  مدارج عالی حوزوی تا سطح اجتهاد را طی کنند و در مباحث فقهی، فلسفی و علوم نقلی و عقلی اسلامی (صاحب نظر)باشند.

وی اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از بانوان، امروز در کشور کرسی درس خارج دارند و امیدواریم سطح 4 در کرمان نیز منجر به تربیت طلاب صاحب نظر و رأی در حوزه های تفسیری و کلامی شود.

/انتهای متن/

درج نظر