طراحی چادر با پارچه‌های صد در صد ایرانی در جشنواره مد و لباس فجر

طراحان و تولیدکنندگان محصولات حجاب امسال در دومین دوره مسابقه زنده طراحی لباس در ششمین جشنواره مد و لباس فجر دور هم جمع شده‌اند تا با پارچه‌ مشکی صد درصد ایرانی طرح‌های نویی را خلق کنند.

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس، ششمین جشنواره مد و لباس فجر در حالی آخرین روزهای خود را سپری می‌کند که امسال تفاوت‌های زیادی را نسبت به سال‌های گذشته داشته است.

برگزاری این جشنواره در سه نقطه تهران بارزترین تفاوت برگزاری آن نسبت به سال‌های گذشته بود، یکی از بخش‌های نوین جشنواره مد و لباس که سال گذشته اولین دوره آن با استقبال خوب طراحان و هنرمندان حوزه مد و لباس برگزار شد بخش مسابقه زنده طراحی لباس بود که امسال دومین دوره این مسابقه با تفاوت‌هایی نسبت به سال گذشته برگزار شد.

طراحی زنده لباس امسال در سه ژانر لباس آقایان، لباس اجتماع و محصولات عفاف و حجاب برگزار شد که امروز آخرین روز آخرین ژانر مسابقه زنده طراحی لباس یعنی مسابقه طراحی چادر و محصولات عفاف و حجاب است و هنرمندان باید تا ساعت 17 طرح‌ها و محصولات خود را برای داوری ارائه دهند.

بخش طراحی زنده لباس امسال هم مانند سال گذشته در تالار وحدت و در غرفه‌های مشخص شده برگزار می‌شود اما امسال برخلاف سال قبل که گروه‌ها تک تفره شرکت کرده بودند گروه‌های شرکت کننده شامل گروه‌های سه نفره طراح، الگوساز و دوزنده هستند.

در محل مسابقه 20 غرفه به همراه چند چرخ خیاطی و میز الگو برای طراحان مهیا شده است و هر کدام از شرکت کنندگان مشغول طراحی یا دوخت یا تهیه الگو هستند. نکته قابل توجه حضور طراحان محصولات عفاف و حجاب از استان‌های دیگر مانند کرمانشاه، ایلام، هرمزگان، بوشهر و البرز است.

یکی از طراحان محصولات حجاب و عفاف که سال گذشته نیز در اولین دوره از مسابقه زنده طراحی لباس شرکت کرده بود با اشاره به بهتر شده کیفیت برگزاری مسابقه نسبت به سال گذشته گفت: امسال دو روز فرصت در اختیار طراحان و هنرمندان است و حضور الگو ساز و طراح در کنار دوزنده کمک بزرگی است که به ارتقای کیفیت محصولات ارائه شده کمک می‌کند.

یکی دیگر از طراحان که از یکی از برندهای معروف محصولات حجاب در این مسابقه شرکت کرده بود در مورد طرح‌های ارائه شده در این مسابقه و ابداع و خلاقیت هنرمندان در طراحی چادر و محصولات عفاف و حجاب گفت: زمان برگزاری این مسابقه به گونه‌ای است که مدت زمان اوج کاری طراحان و تولیدکنندگان است و شاید به همین دلیل نمی‌توان زمان زیادی برای طراحی و ابداع در این زمینه داشت و به همین دلیل طرح‌هایی که ارائه می‌شود مشابه به یکدیگر و تا حدودی تکراری هستند.

وی افزود: یکی دیگر از نکاتی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که زمانی که می‌گوییم می‌خواهیم محصولات عفاف و حجاب یا نوع دیگریب از چادر طراحی کنیم عده‌ای گمان می‌کنند با زدن نگین بر روی طرح‌های قبلی طرح جدیدی تولید کرده‌اند در حالی‌که استفاده از نگین بر روی محصولاتی مانند چادر می تواند حتی مصداقی از تبرج باشد، ما حدود سه سال است بر روی طراحی یک چادر زمان گذاشته‌ایم و هنوز نتوانسته‌ایم آن را نهایی کنیم بنابراین برای ارائه محصولی با کیفیت که حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد باید زمان مناسب را انتخاب کرد.

این فعال حوزه عفاف و حجاب گفت: به نظر بنده بهتر است این مسابقه در زمان دیگری که زمان اوج فعالیت طراحان و هنرمندان نباشد برگزار شود تا با فراغ بال بیشتری بتوان در مسابقه شرکت کرد. از سوی دیگر محصولات عفاف و حجابی که مورد نیاز جامعه است معمولاً در دسترس مردم نیست و برای اینکه بتوانند به عنوان مثال یک ساق دست برای خود خریداری کنند باید بسیار بگردند تا بتوانند محصول مورد نظر خود را پیدا کنند اینکه یک فروشگاه در غربی تریننقطه تهران و یک فروشگاه در شرق تهران وجود داشته باشد کافی نیست و باید تعداد این فروشگاه‌ها در سطح شهر افزایش پیدا کند.

یکی دیگر از طراحان که برای اولین بار است در این مسابقه شرکت می‌کند، با بیان اینکه این مسابقه فرصت مناسبی است تا جدیدترین ایده‌ها در حوزه محصولات عفاف و حجاب ارائه شود، گفت : حتما در اسل‌های آینده نیز در این مسابقه شرکت می‌کنم چرا که تازه متوجه شده‌ام الزمات حضور موفق در این مسابقه چیست.

برخی از طراحان و تولیدکنندگانی که از استان‌های دیگر در این مسابقه شرکت کرده بودند تلاش داشتند تا با استفاده از هنرهای سنتی استان خود در طراحی چادر، ابداع جدیدی داشته باشند عده‌ای از سوزن  دوزی برای زیباتر شدن طرح استفاده می‌کردند و عده‌ای از لباس‌های محلی الهام می‌گرفتند.

تعدادی از طراحان نیز با انتقاد از عدم اطلاع رسانی به موقع به شرکت کنندگان برای حضور در این مسابقه معتقد بودند که اگر زمان بیشتر در اختیار داشتند می‌توانستند طرح‌های بهتری را ارائه دهند.

علی اصغر زیلایی مسئول بخس مسابقه زنده طراحی لباس در ششمین جشنواره مد و  لباس فجر در گفتو گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس در خصوص عدم حضور برخی از طراحان مطرح محصولات حجاب در این دوره از مسابقه گفت: با توجه به محدودیت فضای حرفه‌ای و کارگاهی که در اختیار داشتیم تنها می‌توانستیم از 20 گروه برای شرکت در مسابقه دعوت کنیم که پیشنهاد داده شد افرادی در این مسابقه شرکت کنند که سابقه شرکت در دوره گذشته را نداشته باشند تا بتوانند خود را محک بزنند بنابراین بیشتر افرادی که در این دوره حضور دارند اولین تجربه آنها است.

وی ادامه داد: پارچه‌هایی که برای طراحی و دوخت در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفته است پارچه‌ای صد درصد ایرانی و از محصولات کارخانه نساجی شهرکرد است تا طراحان طرح‌های ایرانی خود را بر روی پارچه‌های ایرانی پیاده کنند.

مسئول بخش مسابقه زنده طراحی لباس در خصوص هزینه شرکت در این مسابقه برای متقاضیان گفت: اینکه این بخش برای ستاد برگزاری جشنواره چه قدر هزینه داشته است هنوز برآورد نشده است اما شرکت در این مسابقه برای شرکت کنندگان هیچ هینه‌ای ندارد و حتی افرادی که از استان‌های دیگر حاضر شده‌اند امکانات لازم برای اقامت آنها فراهم شده است.

طراحان و تولیدکنندگان شرکت کننده در مسابقه طراحی زنده محصولات عفاف و حجاب تا پایان امروز مهلت دارند که لباس‌های خود را برای داوری ارائه دهند، انطور که گفته می‌شود امروز داوری این طرح‌ها انجام می‌شود و برگزیدگان در مراسم روز اختتامیه که قرار است 21 اسفند برگزار شود، معرفی می‌شوند.

به گزارش به دخت، ششمین جشنواره مدو لباس فجر که 3 اسفندماه کار خود را آغاز کرد فردا به کار خود پایان می‌دهد.

/انتهای متن/

درج نظر