درگیرو دارحاشيه‌ها از رسالت جهانی مان غافل شده‌ايم

برای معرفی زن مسلمان ایرانی به دنیا چه کرده ایم؟ سوسن صفاوردی معاون امور بین الملل مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان یکی از متولیان این کار دراین مورد با “به دخت” گفت وگویی کوتاه داشته است.

2

 سرویس اجتماعی به دخت/

 –    برای معرفی زن مسلمان ایرانی به دنیای معاصرچه قدم هایی برداشته شده است؟

برقراری تعاملات بین المللی و افزایش تولیدات فرهنگی تنها ابزار ارائه الگوی جهانی زن مسلمان است .ارائه این الگوی جهانی از زن مسلمان نیازمند برقراری تعاملات بین المللی و تولید مفاهیم نشأت گرفته از دیدگاه اسلام و ایران به زن و خانواده است.

–    در این زمینه مرکز امور زنان و خانواده چه حرکت هایی کرده است؟

برگزاری هفته های دوستی به منظور تبادل تجربیات حوزه زنان و خانواده با کشورهای مختلف از جمله اقداماتی است که مرکز امور زنان و خانواده در سالهای اخیر انجام داده است. در تلاشیم تا از طریق برگزاری همایش ها و جشنواره ها به وظیفه خود که همان معرفی زن مسلمان ایرانی به عنوان الگوی جهانی و رفع شبهات موجود در زمینه وضعیت زنان در ایران پس از انقلاب است، بپردازیم. بر این اساس همایش «چهار بانوی برگزيده اديان آسمانی» در سال گذشته در تهران برگزار شد. سه همايش دیگر شامل «بررسی خشونت عليه زنان»، «ميثاق حقوق زن در اسلام» و «نقشه راه تحقق اعلاميه حقوق بشر در رابطه با زنان» هم بزودی برگزار خواهد شد که در حال حاضر كميته‌های تخصصی و علمی آنها تشكيل شده است و در حال رايزنی برای برگزاری اين سه همايش هستيم.

–    در این الگوسازی  جمهوری اسلامی خط مشی خاصی را دنبال می کند؟

یکی از تفاوتهای موجود میان کشور ما و دیگران در ارائه الگوی جهانی از زن مسلمان ، خانواده محور بودن این دیدگاه است یعنی می خواهیم زن مسلمان به گونه ای معرفی شود که خدشه ای به کیان خانواده وارد نشود.
در شخصيت‌های اديان الهی الگوهايی را داریم كه به واسطه جامع‌الشرايط بودن اگر با زبان زيبای هنر به آنها پرداخته و معرفی شوند، بی‌شك می‌توانند در دنيا حرف اول را بزنند؛ چرا كه آنها الگوهايی هستند كه به لحاظ خانوادگی مهربانی، عطوفت و صميميت را در بين اعضای خانواده اجرا كرده‌اند. به لحاظ اجتماعی هر گاه نياز بوده حضور موثر داشته‌اند و توانسته‌اند جريانی را بنيانگذاری كنند و در مقابل جريان‌های فكری كه به انحراف می‌رفته ايستادگی كنند.
در شخصيت حضرت زهرا(س) و شخصيت‌هايی كه در اديان الهی مطرح می‌شود، مثل حضرت مريم(س) و حضرت آسيه(س)، ويژگی‌هايی را می‌بينيم كه در مقاطع مختلف تاريخی جهان تأثيرگذار بوده‌اند. آنها شخصيت‌های جامع‌نگری بودند، اما شخصيت‌هايی كه امروز در جهان مطرح هستند، غالباً فقط يك وجه شخصيتی آنها ظرفيت الگو شدن دارد و اگر هنرمند، هنرپيشه، ورزشكار، سياست‌مدار و … هستند، با بررسی زندگی غالب آنها متوجه می‌شويد كه بسياری از ديگر وجوه زندگی آنها در صورت الگو قرار گرفتن، آسيب‌زا خواهد بود.

–    جمهوری اسلامی دراین زمینه تا چه موفق بوده است؟
ما ارزش‌هايی داريم كه جهان تشنه آن است. متأسفانه در كشور خودمان چنان درگیر حاشيه‌ها شده‌ايم كه از رسالت جهانی كه برعهده ماست و قطعاً بايد روزی پاسخ‌گوی آنها باشيم، كه چرا از ظرفيت موجود استفاده نكرده‌ايم، غافل شده‌ايم.
اصولا ما باید توجه داشته باشیم که نبايد با مسائلی كه در موضوع زنان مطرح می‌شود، روبنايی برخورد كرد.
متأسفانه هجمه تبليغات به حدی زياد است و در برخی از مسائل به حدی جذابيت‌های كاذب ايجاد می‌شود كه ما غالباً به لايه‌های زيرينی كه در نتيجه اجرايی شدن اين جذابيت‌های كاذب می‌تواند به وجود بيايد و آسيب‌هايی كه به لايه‌‌های اصلی بزند، اهتمام نداريم.

مصاحبه از: محمدزاده/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)