این برند معروف با دستان زنان سرپرست خانوار تولید می‌شود

همه کارگران این تولیدی زن هستند، زنان سرپرست خانوار؛ زنانی که به دنبال محیطی امن و آرام برای منبع درآمد زندگی خود بودند. و حالا به کمک ستاد توانمندسازی بانوان به آینوربیبی معرفی شده و با یادگیری و مهارت آموزی صاحب کار شده‌اند.

0

به گزارش به دخت به نقل از فردا، مهسا گربندی، فرشته ظریفی و منصور منصوری، دو شریکی که مدیر تولیدی آینور بیبی هستند. اول در خیابان میثاق جنوبی خانی آباد کار می‌کردند و بعد از آن به خیابان ولیعصر آمده‌اند.

همه کارگران این تولیدی زن هستند، زنان سرپرست خانوار؛ زنانی که به دنبال محیطی امن و آرام برای منبع درآمد زندگی خود بودند. و حالا به کمک ستاد توانمندسازی بانوان به آینوربیبی معرفی شده و با یادگیری و مهارت آموزی صاحب کار شده‌اند. 
 
کلید این تولیدی ابتدا در زیرزمین خانه آقای منصوری زده شد و با کمترین امکانات، تولیدی پوشاک نوزادان را راه انداختند. شروع کارشان با سختی‌های زیادی همراه بوده تا جایی که آن‌ها فکر می‌کردند کارشان به نتیجه نخواهد رسید اما با تلاش فراوان از پس همه مشکلات برآمدند و امروز تبدیل به برندی معتبر در میان برند پوشاک نوزادان شده‌اند.  
 
 
سرمایه اولیه کارمان ۳۰ میلیون تومان بود
 

فرشته ظریفی در رابطه با شروع کارشان برای تولید پوشاک آینور بیبی به خبرنگار «فردا» می‌گوید: «سال ۸۹ بود که ایده این کار به ذهنمان رسید و تحقیقاتمان شروع شد، همه جوانب را بررسی کردیم و در ‌‌نهایت در سال ۹۱ بود که کارمان را شروع کردیم. پیش از آن من در بخش فروش یک تولیدی کار می‌کردم و با قسمت‌های مختلف این کار آشنایی داشتم. برای همین امید داشتم که بتوانیم در این کار موفق باشیم.»  

این کارآفرین موفق ادامه می‌دهد: «سرمایه اولیه کارمان ۳۰ میلیون تومان بود. مقداری پارچه و لوازم اولیه خریداری کردیم و بعد از آن تلاش کردیم تا لوازم دیگر را با توجه به مهارت‌هایی که خودمان و اطرافیانمان دارند فراهم کنیم. زیرا که‌‌ همان ابتدای کار سرمایه زیادی نداشتیم. حتی برای تولید اولین لباس‌های نوزاد آینوربیبی بسیاری از کارهای آن مثل اتوزدن لباس‌ها و دوختن دکمه یا کارهای تزیینی مثل گل یا پاپیون روی لباس‌ها را خودمان انجام می‌دادیم.»  
 
 
آشنایی با ستاد توانمندسازی بانوان شهرداری تهران  
 
او ادامه می‌دهد: «تولیدات اولیه‌مان با استقبال زیادی رو به رو نشد اما ما ناامید نشدیم و به کارمان ادامه دادیم. پس از مدت‌ها تلاش شبانه روزی و گذراندن سختی‌های راه، موفق شدیم تا در یک نمایشگاه فروش بهاره در تهران غرفه‌ای را بگیریم و محصولاتمان را به مشتریان نشان دهیم. این نمایشگاه چهار سال پیش و در بوستان گفتگو برگزار شده بود. که بانی برگزاری آن ستاد توانمندسازی بانوان شهرداری تهران بود.»
 
مدیر آینوربیبی می گوید: «حضور ما در نمایشگاه موفقیت بزرگی برای ما بود زیرا که موفق شده بودیم تمام محصولاتمان را در آنجا بفروشیم. از طرفی ما با ستاد توانمندسازی زنان شهرداری تهران آشنا شده بودیم و طی چند جلسه قرار شده بود که به کمک آن‌ها کارمان را توسعه دهیم و زنان سرپرست خانوار را در کارگاه تولیدیمان استخدام کنیم. زنان سرپرست خانواری که به این ستاد مراجعه کرده بودند و قصد داشتند تا درآمد مالی‌ای برای خود کسب کنند. این مسئله باعث می‌شد تا هم کار آینوربیبی توسعه پیدا کند و هم نانی بر سر سفره چند خانواده برود.  
 
 

استخدام زنان سرپرست خانوار در آینوربیبی

از سال ۹۳ زنان سرپرست خانوار با حمایت ستاد توانمندسازی بانوان شهرداری تهران در تولیدی آینور بیبی فعالیت می‌کنند. در محیطی که به گفته فرشته ظریفی شبیه به محیط خانوادگی می‌ماند. 
 
ظریفی در این رابطه می‌گوید: «من و آقای منصوری همیشه از خانم‌های اینجا خواسته‌ایم تا اگر مشکلی برایشان پیش آمد از‌‌ همان ابتدا ما را در جریان بگذارند و در صورتی که ما نتوانستیم مشکلشان را حل کنیم این موضوع را با خانواده یا آشنایانشان مطرح کنند.»  
 
وی ادامه می‌دهد: «در کل سیستم کار ما همه خانم هستند به جز سه نفر که آقا هستند و آن‌ها برای انجام کارهایی استخدام شده‌اند که زنان توانایی انجام آن‌ها را ندارند. همچنین بخشی از کار‌هایمان را برون سپاری می‌کنیم. برخی از زنان به دلیل کهولت سن یا مسیر طولانی توانایی آمدن به تولیدی را ندارند، کارهایی مثل پاپیون زدن را در منزل به آن‌ها می‌سپاریم تا درآمد اندکی از این راه به دست بیاورند.»  
 
 
اگر زنان اعتماد به نفس کاری را داشته باشند در آن کار بهترین خواهند بود
 
این کارآفرین موفق می‌گوید: «فعالیت خانم‌ها در اجتماع سختی‌های خودش را دارد زیرا که خانم‌ها مسئولیت‌های دیگری را نیز در قبال اعضای خانواده خود دارند. اما خانم‌ها اگر اعتماد به نفس انجام کاری را داشته باشند قطعا می‌توانند در آن کار بهترین باشند. در حال حاضر در آینوربیبی خانمی را می‌شناسم که زمان استخدامش در اینجا ۲۰ سال داشت. و هیچ کاری بلد نبود. امروز او به عنوان سرپرست بسته بندی کار می‌کند و کار خود را به طور حرفه‌ای پیش می‌برد. همچنین یکی دیگر از خانم‌ها به عنوان خدمه برای استخدام آمده بود و در حال حاضر یک دوزنده ماهر است.»  

 

 
ظریفی ادامه می‌دهد: «خود ما هم در ابتدای کار‌هایمان خیلی سختی کشیدیم. من و آقای منصوری کار را از یک جای کوچک و با حداقل امکانات شروع کردیم. اما با تلاش و کوشش در کنار یکدیگر به این درجه از موفقیت رسیده‌ایم.»  
 
 

زن جهادگر فعال و کارآفرین برتر اجتماعی

یکی دیگر از موفقیت‌های خانم ظریفی دریافت لوح کارآفرین بر‌تر اجتماعی در سال ۹۳ از طرف خانم فهیمه فیروزفر، مدیر ستاد توانمندسازی بانوان است. او همچنین در همین سال از سوی شورای شهر به عنوان زن جهادگر فعال معرفی شده. خانم ظریفی و آقای منصوری دریافت لوح افتخار از محمدباقر قالیباف، شهردار تهران را نیز در کارنامه خود دارند. و همین موضوع باعث تقویت روحیه آن‌ها برای ادامه کار شده است.  
 
این کارآفرین بر‌تر اجتماعی در رابطه با کیفیت تولیدات آینور بیبی می‌گوید: «تمام محصولات ما که از نوزادی تا دو سالگی کودکان تولید می‌شود، از مواد درجه یک داخلی تولید می‌شود. و صفر تا صد تمام محصولات ما ایرانی است. ما تمام تلاش خود را کردیم که در برش، چاپ، دوخت و سایر مراحل تولید کیفیت را مدنظر قرار دهیم و در نوع بسته بندی محصولات نیز حساسیت زیادی داریم.»
 
 
باید از تولیدات داخلی حمایت کرد
 
فرشته ظریفی در رابطه با حمایت از تولیدات داخلی می‌گوید: «من معتقدم که دعای زنان سرپرست خانوار که در تولیدی ما کار می کنند باعث پیشرفت ما شده است. همچنین کیفیت خوب کار باعث شده تا بسیاری از مشتریان که پیش‌تر از محصولات خارجی استفاده می‌کردند حالا مشتری محصولات ما شوند. به نظر من اگر فرهنگسازی برای اهمیت به تولیدات داخلی شود تا مشتریان به سمت تولیدات خارجی نروند، کارآفرینان انگیزه بیشتری برای ارتقای کیفیت محصولاتشان خواهند داشت. و می توان از کارگران نیز حمایت کرد.» 
 
فرشته ظریفی و منصور منصوری به سطح بالایی از کارآفرینی و تولیدات محصول رسیده‌اند. اما این پایان راه کار آن‌ها نیست. به گفته خانم ظریفی آن‌ها قصد دارند تا با ارتقای کار خود و شرکت در نمایشگاه‌های پوشاک خارج از کشور، محصولاتشان را به خارج از کشور صادر کنند.
 
 
انتهای متن/
 
درج نظر