افزایش تعداد بانوان مددکار برای زنان سرپرست خانوار

رئیس کمیته امداد به منظوربررسی عملکرد حوزه حمایت و سلامت خانواده این نهاد با امدادگران این حوزه دیدار و گفت و گو کرد.

0

به گزارش به دخت به نقل از دانشجو، مهندس سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد در این نشست با تاکید بر ساماندهی وضعیت مددکاران، گفت: با توجه به اینکه مددکاران رسیدگی به امور مددجویان را بر عهده دارند، باید افزایش واگذاری اختیارات به مددکاران و ارائه آموزشهای لازم به آنان با جدیت بیشتری پیگیری شود.

وی در ارتباط با حجم بالای تعداد پرونده های در اختیار هر مددکار افزود: اکنون هر مددکار به طور میانگین دارای ۵۳۰ پرونده مددجویی است و این در حالی است که نقطه آرمانی و ایده آل ما ۱۰۰ پرونده برای هر مددکار است تا مددکاران بتوانند با رسیدگی هرچه بهتر، تمامی نیازهای خانواده های مددجو را با سرعت بیشتری بررسی و پیگیری کنند.

فتاح با بیان اینکه تا حد امکان پرونده های زنان سرپرست خانوار باید به بانوان مددکار واگذار شود، اظهار کرد: یکی از سیاست های اصلی کمیته امداد ، افزایش تعداد بانوان مددکار برای زنان سرپرست خانوار است و بر این اساس مددجویان زن سرپرست خانوار زیر ۵۰ سال باید مددکار خانم داشته باشند.

رئیس کمیته امداد بر لزوم باز تعریف خدمات حمایتی برای اقشار خاص تاکید کرد و افزود: برای گروههای خاص جامعه هدف این نهاد از جمله سالمندان، زنان سرپرست خانوار و دانشجویان باید بسته های خدمتی ویژه طراحی و ارائه شود  و همچنین در هر استان با توجه به شاخص ها و وضعیت خاص اقلیمی ، محیطی و فرهنگی آن استان باید به صورت اقتضایی و متناسب با شرایط آن، خدمات به مددجویان بازتعریف شود و دستورالعمل ها و بخشنامه ها هم باید تا حد امکان خلاصه سازی و تجمیع و اختیارات لازم به استانها داده شود.

وی تقویت خدمات به دانش آموزان و دانشجویان تحت حمایت را امری ضروری عنوان کرد و افزود: برای جذب و بازگشت دوباره افراد بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل کرده بایداز تمام توان و ظرفیت های موجود استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه حوزه حمایت و سلامت خانواده متولی  بحث توانمندسازی مددجویان در زمینه های مختلف است، افزود: تقویت خدمت کمک به امر ازدواج از موارد مورد تاکید است و بر این اساس تا پایان امسال باید تمام  صف های پشت نوبت برای دریافت خدمات اصلی مانند جهیزیه و وام از بین برود.بر همین اساس  راهکارهای برنامه خروج هدفمند مددجویان از چرخه حمایت برای سال آینده باید تقویت و اجرایی شود.

فتاح بر افزایش روند کمی و کیفی خدمت رسانی به مناطق محروم و دور دست تاکید کرد و یادآور شد: شاخص های اثر بخشی خدمات از جمله بازدید از منازل مددجویی ، بار مراجعه حضوری به کمیته امداد ،فاصله زمانی درخواست خدمت تا زمان ارائه آن از مواردی است که باید نتایج آن احصاء و نسبت به ارتقاء آن برنامه ریزی و اقدام مناسب انجام شود.

فتاح با بیان اینکه کمیته امداد تا حد امکان باید در زمینه ارائه خدمات درمانی و بیمه ای به مددجویان گام بردارد،ادامه داد: باید هزینه های درمان برای مددجویان رایگان شود و این امر با تقویت بیمه مکمل مددجویان فراهم خواهد شد.چرا که با توجه به بالا بودن هزینه برخی بیماری ها و عدم استطاعت مالی مددجویان ، می توان از طریق تقویت بیمه مکمل نسبت به رفع این دغدغه اقدام کرد.

رئیس کمیته امداد با اشاره به پوشش بیمه حوادث غیر مترقبه و سوانح طبیعی منازل مسکونی و لوازم زندگی تمامی مددجویان بر تداوم سیاست بیمه حوادث مدجویان و دستور برای برنامه ریزی لازم جهت سنوات آتی تاکید کرد.

درج نظر