رکورد وزارت ارتباطات در انتصاب مدیران زن

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور زنان و خانواده گفت: تعداد زنان در مناصب مدیریتی این وزارتخانه و سازمان‌های تابعه آن در کل حدود دوبرابر افزایش یافته و تعداد زنان در مدیریت‌های ارشد مثل مدیر کلی بیش از سه برابر رشد کرده است و این ارتقا یک رکورد محسوب می‌شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، سودابه رادفر افزود: برخی سازمان‌ها یک معاونت بانوان به صورت ساختاری نیاز دارند ولی در وزارت ارتباطات ارتقای زنان، ساختاری نبوده است و تعداد مدیران کل زن این وزارتخانه از دو به هفت نفر افزایش پیدا کرده است.

دومین همایش ملی «زنان، اعتدال و توسعه» با حضور رییس جمهور

وی در ادامه گفت: سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی شاخص‌های مختلفی را در حوزه‌های مختلف لحاظ می‌کند. یکی از این شاخص‌ها عدالت جنسیتی است که در ارزیابی دوره‌ای اپراتورها مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این شرایط سازمان‌های دیگر مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارتقای مدیریتی زنان برنامه ریزی می‌کنند و قرار است تا پایان سال جاری مرکز پژوهش‌ها و تحقیقات مخابرات دست کم یک معاون زن منصوب کند.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور زنان و خانواده  با بیان اینکه با همکاری معاونت توسعه مدیریت این وزارتخانه عادلانه شدن حقوق و دستمزد و مزایای زنان را در مقایسه با مردان  پیگیری می‌کنیم، گفت: برابری دستمزد بین کارمندان زن و مرد وجود دارد ولی در حوزه «رفاهیات» تبصره ۴ ماده ۶۸ قانون خدمات کشوری را مد نظر قرار می‌دهند.

وی افزود: این تبصره صرفا درباره حق عائله مندی است اما در خیلی از دستگاه‌ها از جمله زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات به سایر رفاهیات مانند سفرکارت و خدمات پزشکی به فرزندان تسری داده می‌شود. این نوعه رفاهیات به فرزندان مردان تعلق می‌گیرد اما فرزندان زنان شامل این قانون نمی‌شوند این در حالیست که میزات بیمه و کار زنان مشابه مردان است.  متاسفانه زنان نیز این تبعیض را پذیرفته بودند. در حالی‌که بررسی‌های ما نشان می‌دهد که  تبصره ۴ ماده ۶۸ قانون خدمات کشوری تنها شامل حق عائله‌مندی می‌شود.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور زنان و خانواده اضافه کرد: من سال گذشته در جلسات اداره استخدامی شرکت کردم و مشخص شد که عائله‌مندی شامل سایر رفاهیات نمی‌شود. پرداخت رفاهیات شامل تکالیف دستگاه‌ها نیست بلکه بر اساس شرایط دستگاه تعلق می‌گیرد بنابراین نباید برای پرداخت آن به قانون استناد شود.

وی افزود:‌ در حال رایزنی برای تعلق همه رفاهیات غیر از حق عائله‌مندی به زنان هستیم تا این موضوع در قالب بخشنامه به همه زیرمجموعه‌های وزارتخانه اعلام شود. البته در یکی دو شرکت این اتفاق درباره رفاهیات افتاده است.

رادفر با اشاره به تعلق مرخصی ۹ ماهه زایمان به زنان کارمند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مرخصی شش ماهه به ۹ ماهه زایمان و حقوق و مزایای آن  در تمام دستگاه‌های زیر مجموعه این وزارتخانه به زنان تعلق می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زنان پس از بازگشت از مرخصی ۹ ماهه زایمان می‌توانند در شغل قبلی خود مشغول به کار شوند، اظهار کرد: اگر کارمند رسمی و پیمانی باشند پس از بازگشت از مرخصی زایمان  در پست مشابه ردیف خود مشغول به کار می‌شوند بنابراین به علت بازگشت از مرخصی زایمان تنزل درجه پیدا نمی‌کنند. تنزل درجه کارمندان رسمی و پیمانی روال خاص خود را دارد بنابراین ممکن است زنان در ردیف‌های افقی هم طراز جابجا شوند.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور زنان و خانواده با بیان اینکه بیشترین مشکل در زمینه کارمندان زنان قراردادی است،گفت: پس از بازگشت از مرخصی زایمان باید با آنان قرارداد مجدد تنظیم شود. در کل تنها یک مورد به من گزارش شده که زنی پس از بازگشت از مرخصی زایمان شرایط قبلی خود را نداشته است.

رادفر در پایان با بیان اینکه پایش دقیقی در زمینه وضعیت زنان پس از بازگشت از مرخصی زایمان انجام داده‌ایم،اظهارکرد: اگر زنی مدیر یا مسئولیت اجرایی داشته باشد، طبیعی است که نمی‌توان شش یا ۹ ماه پست او را خالی و بلاتکلیف گذاشت تا زن از مرخصی زایمان بازگردد. مگر اینکه کار او به گونه‌ای باشد که بتواند با دورکاری یا ساعات کار محدود به وظیفه خود انجام دهد.

/انتهای متن/

درج نظر