مرگ مادران افغان هنگام زایمان؛ آمار واقعی به مراتب بیشتر است

بررسی‌های تازه‌ دولت افغانستان و سازمان ملل متحد که به حمایت مالی آمریکا انجام شده ‌است، نشان می‌دهد که میزان مرگ‌ومیر مادران باردار در هنگام زایمان دست‌کم دوچند رقمی است که پیش از این گزارش شده بود.

0
 
به گزارش به دخت به نقل از باشگاه خبرنگاران، منابعی دولت افغانستان که نخواسته‌اند نامی از آنها برده شود، به بی‌بی‌سی گفته‌اند در این گزارش آمده ‌است که برخلاف گذشته آمار زنانی که حین زایمان جان می‌دهند، در هر ۱۰۰ هزار زن بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ زن است.
پیش از این بررسی سال ۲۰۱۰ دولت افغانستان نشان می‎داد که شمار زنان باردار که در وقت به دنیا آوردن بچه جان می‌دهند، در هر صدهزار زن ۳۲۷ زن بود.

دولت افغانستان کاهش مرگ مادران باردار و نوزادان را در هنگام زایمان در کنار آزادی بیان و بهبود وضعیت آموزشی این کشور از دستآوردهای مهم خود عنوان می‌کرد.

جامعه جهانی هم همواره به این دستآورد بالیده‌ است و برای توجیه حضور خود و مصرف کمک‌های مالیات دهندگان به آن اشاره کرده ‌است.

اما در عوض، سازمان‌های خیریه‌ای که برای بهبود صحت مادر و کودک در این کشور فعالیت دارند، از این نگران اند که ارائه گزارش اغراق‌آمیز از بهبود صحت مادران شاید توجه کشورهای کمک‌دهنده به بخش بهداشت را کمتر کند.

منابعی که با بی‌بی‌سی صحبت کرده‌اند، می‌گویند گزارش تازه ‘بررسی بهداشت و جمعیت ‘ نشان می‌دهد که مشکلات زیادی در بخش بهداشت عمومی در افغانستان همچنان وجود دارد و علی‌رغم تلاش‌های که در سال‌های اخیر در راستای بهبود سلامت زنان باردار صورت گرفته، تعداد چشم‌گیر زنان نسبت به آنچه در گزارش‌های پیشین رسمی دولت افغانستان آمده، در بستر ولادت جان می‌دهند.

دشواری در گردآوری اطلاعات دقیق که اساس کار عرضه خدمات بهداشتی را فراهم می‌کند، روند را با چالش‌های رو برو کرده است.

اخیرا سیگار، اداره سربازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان نیز در گزارشی گفت که اطلاعات ناموثق مورد استفاده اداره توسعه بین المللی ایالات متحده آمریکا، بر موثریت برنامه‌ها و توسعه در افغانستان سایه افکنده‌ است.

سیگار گزارش داد که کمک اداره توسعه بین‌المللی آمریکا به بخش صحت افغانستان از ماه جون ۲۰۱۳ تا جون ۲۰۱۸، نزدیک به ۲۲۸ میلیون دلار بوده است که نجات زنان بخش عمده آن است.

در افغانستان با وجودی که حدود ۲۵۰۰ مرکز درمانی وجود دارد و بیش از ۸۰ درصد مردم به خدمات بهداشتی دسترسی دارند، کیفیت خدمات بهداشتی مورد انتقاد بوده و شاخص‌های صحت پایین است.

علاوه بر کیفیت خدمات بهداشتی، کمبود کارمندان متخصص پزشکی از جمله ماماها (قابله)، استخدام این کارمندان در مناطق دوردست، شرایط ناامن در ولایات افغانستان و سنت‌های محافظه‌کارانه از دلایل مرگ و میر بلند زنان در کشور خوانده می‌شود.

اسماعیل کاووسی، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که این آمار تازه را نه می‌تواند رد کند و نه هم تایید. او می‌گوید باید منتظر انتشار رسمی گزارش بود که قرار است پانزدهم فبروری اعلام شود.

/انتهای متن/
درج نظر