اینجا یک دورهمی است از سفره عقد های زیبا و ساده

قرار است روز میلاد حضرت زینب در یزد، دورهمی سفره های عقد باشد از سفره عقدهای زیبا و ساده که در مسابقه بهترین و برترین سفره ها از نظر زیبایی و سادگی شرکت می کنند در امامزاده سیدجعفرمحمد یزد. به دخت با مسئول این حرکت جالب مردمی گفت وگویی داشته است.

0

پنج شاخه گل رز سفید را با یک تک نگین مروارید، تزیین کرده بودند و به دستم دادند. چادر مشکی را از سرم برداشتند و چادر سفید با گل های ریز صورتی سرم کرده بودند. از همان جلوی در امامزاده که برای دادن سلام و احترام ایستاده بودیم، تمامی زائران امامزاده برای ما با صدای بلند آرزوی خوشبختی می کردند. امامزاده ی روز عقد ما مزار شهیدگمنام هم داشت. کنار شهدا که در میانه ی صحن امامزاده به خاک سپرده شده بودند، عقد شده بودیم، بدون هیچ تشریفات و سفره ی عقدی. 

حالا اما قرار است روز میلاد حضرت زینب در یزد، دورهمی سفره های عقد باشد از سفره عقدهای زیبا و هم ساده که در مسابقه بهترین و برترین سفره ها از نظر زیبایی و سادگی شرکت می کنند  و هدایایی هم به برگزیده های مسابقه داده می شود.

این، اولین فراخوان چیدمان سفره عقد معنوی در کشور است کنار ضریح امامزاده سیدجعفرمحمد یزد.  سراغ  خانم دهقان پور رفتیم، مسئول واحد خواهران حرم امامزاده سیدجعفرمحمد و بنیانگذار این حرکت خوب، تا از این مسابقه بیشتر بدانیم.

از شروع این حرکت برای ما بگویید.

  • بنیانگذار این حرکت، مردم بودند. در امامزاده سیدجعفرمحمد مانند خیلی از امامزاده های بزرگوار دیگر، مراسم عقد برگزار می شد. اما در امامزاده سیدجعفرمحمد مردم در کنار خود ضریح مراسم عقد برای شروع زندگی شان را داشته اند، در حالی که معمولا در امامزاده های دیگری که می بینیم، اتاق عقدی مختص این امور وجود دارد. استقبال زیاد مردم برای عقد در این امامزاده، عامل اصلی فراخوان ما برای سفره عقدهای ساده و زیبا بوده است. بارها اهد بوده ایم که مردم به صورت خودجوش برای عقد عزیزشان، سجاده هایی کنار ضریح پهن می کردند. همین هم خادمین افتخاری ما را، که از بانوان هنرمند شهرمان هستند، به فکر این انداخت که خدمات بیشتری در این مورد به مردم علاقه مند ارائه کنند. 


هدف اصلی تان چه بود در این خدمات؟

  • دوری از تجمل گرایی، اصلی ترین هدف و انگیزه مان دراین کار ما بود. می خواستیم مردم را تشویق کنیم که هر چه بیشتر از تجمل دوری در مراسم عقد دوری کنند و در اولین ساعات شروع زندگی شان، بیشتر و بهتر به معنویت بپردازند. عقد ساده در امامزاده به آنها کمک می کند تا با ایجاد گرهی که بین زندگی شان و این امامزاده بزرگوار ایجاد می کنند، زندگی شان را بیمه کنند  و چه بسا در آینده هم در پستی و بلندی های زندگی شان هم به همین امامزاده رجوع کنند در حل مشکلات شان. 

 

چطور مردم می توانند از این خدمات استفاده کنند؟

  • یک سری فرم قسمت اداری امامزاده وجود دارد بنام «آیین نامه ی عقد» که عزیزانی که پیگیر اطلاعات بیشتری دررابطه با مراسم عقد در امامزاده هستند، می توانند رجوع کنند تا با پرکردن آن، هر زمانی که خودشان تصمیم گرفته اند و برنامه ریزی کرده اند، با خانواده شان حاضر شوند.برای اجرای مراسم شان.

 

این خدمات دقیقا شامل چه مواردی می شود؟

  • از آنجا که خانم هایی که اینجا خادم افتخاری هستند، خانم هایی هنرمند و خلاقند، سعی می کنند که با خلاقیت و ذوقی که به خرج می دهند، مراسم معنوی عقد را در امامزاده در عین سادگی خیل زیبا و باشکوه برگزار کنند. یعنی مثلا به جای آن سجاده ها که خود مردم پهن می کردند در کنار ضریح امامزاده، سفره های عقد زیبا و ساده ای را درست کنند.همه این خدمات هم  رایگان انجام می شود.

چقدر برای این کارهای تان تبلیغ کرده اید؟

  • با اینکه جز در فضای مجازی تابه حال تبلیغ خاصی درمورد فراخوان چیدمان سفره عقد معنوی نداشتیم، استقبال همشهری های مان از این برنامه خیلی زیاد بوده است. اما قرار است بعد از میلاد حضرت زینب که بانوان هنرمند، سفره های عقد پیشنهادی شان را کنار حرم پهن خواهند کرد، تبلیغات بیشتر و گسترده تری مانند چاپ بنر در سطح شهر داشته باشیم که طبیعتا شاهد استقبال بیشتری خواهیم بود. مطمئنا بعد از میلاد حضرت زینب، که در سراسر کشور سفره های عقد امامزاده سیدجعفر محمد، دیده خواهد شد، این انگیزه و ایده را به خیلی از مراکز مذهبی دیگر هم منتقل می شود. خود ما هم از تصاویر مراسم عقد که در حرم حضرت معصومه و امام رضا دیدیم، الگو گرفته ایم.

الان استقبال مردم چطور است از طرح شما؟

  • ببینید اصلا استقبال مردم مشوق اصلی این فراخوان بوده است. الحمدلله مردم یزد به دلیل اعتقادات مذهبی ای که دارند، بعد معنوی این حرکت خیلی برای شان اهمیت دارد. آنها خیلی خوشحالند که برای حضور در امامزاده وم انجام مراسم عقد عزیزان شان فرصت بهتری فراهم شده است و می توانند شروع زندگی ها را در این مکان مقدس داشته باشند.

حمایتی هم از این حرکت شما شده است؟

– غیر از مردم تنها جایی که از حرکت ما اعلام حمایت کرده است، شبکه فعالین ازدواج بنام «شفا»ست. شبکه شفا اعلام کرده است که هر زوجی که مراسم عقدش در کنار ضریح امامزاده برگزار شود، می تواند از خدمات شبکه شفا برخوردار شود. شبکه ی شفا برای شروع زندگی از تشریفات اولیه عروسی گرفته تا هزینه های تالار و آتلیه و وام خرید طلا و جهیزیه و حتی کمک هزینه ماه عسل به شهرهای زیارتی به زوجین خدمات ارزنده ای ارائه می کند و تخفیف ویژه می دهد. 

برنامه های دیگری هم شما در امامزاده جعفرمحمد دارید؟

  • در برنامه های واحد خواهران امامزاده جعفر محمد، ایجاد کلاس های مختلف مختص همسران و دعوت برای شرکت در مراسم خاص  برای زوجینی که خطبه عقدشان در کنار ضریح خوانده می شود، درنظر گرفته شده که همه اینها این است که نهایتا بتوانیم قدمی در تداوم زندگی زوجین جوان مان برداریم. ضمنا یک کانال همسران را هم در شبکه اجتماعی داریم که ویژه ی خانم های متأهل است. 
    از برنامه های دیگر واحد خواهران در امامزاده سیدجعفرمحمد(ع)یزد برنامه هفتگی مائده مهدوی (ختم قرآن و 14هزار صلوات) و همچنین خیمه معرفت و پاسخگویی به مسائل شرعی خواهران است.
    یک برنامه جالب ویژه جوانان هم در شبستان گذاشتیم که ایستگاه مطالعه یک دقیقه ای هست که مورد استقبال قرار گرفته است.
    همچنین خانه کودک و نوجوان بچه های آسمان هر هفته پنجشنبه ها و جمعه ها و مناسبت های خاص، برنامه های فرهنگی جذابی ویژه زایرین کودک و نوجوان دارد.
    عزیزانی هم که درمورد شرکت در فراخوان سفره عقد سوالی دارند، می توانند با شماره 09378045470 تماس بگیرند.

/انتهای متن/

درج نظر