سلحشوری: زنان از گردونه خارج بشو نیستند!

«زنان با ۲۰ سال کار بازنشسته شوند!»؛ این موضوع در روزهای اخیر موضوع بحث محافل زنانه و مسئولان است و هنوز به طور کامل در مجلس به تصویب نرسیده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از نامه نیوز،‌مخالفان معتقدند زنان پس از ۲۰ سال از بازار کار خارج می‌شوند که این خروج به معنای پایان حضور آنها در جامعه و موثر بودن آنهاست و در مقابل موافقان هم می‌گویند زنان پس از بازنشستگی می‌توانند نقش موثرتری در تحکیم پایه‌های خانواده داشته باشند. دیروز رئیس فراکسیون زنان مجلس در تشریح مصوبه مجلس در برنامه ششم توسعه درباره بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه کار، به انتقادات برخی فعالان زن نسبت به این مصوبه اشاره کرد و گفت: این مصوبه به زنان اختیار می‌دهد چنانچه بخواهند با ۲۰ سال بازنشسته شوند، یعنی درخواست بازنشستگی کاملا اختیاری است و هیچ زور و فشاری وجود ندارد که آنها باید حتما با ۲۰ سال بازنشسته شوند. وی ادامه داد: طبیعتا کسانی که دیگر علاقه‌مندی به ادامه کار ندارند و به هر دلیلی احساس می‌کنند بهره‌وری لازم را برای ادامه کار نخواهند داشت با این مصوبه می‌توانند بعد از ۲۰ سال بازنشسته شوند و جای خود را به نیروی جوان تحصیلکرده متقاضی کار دهند که تعداد آنها نیز کم نیست. در حال حاضر تعداد دختران جوان تحصیلکرده منتظر کار خیلی زیاد است که حتی با مدرک فوق لیسانس و دکترا بیکارند و برای دو ساعت حق‌التدریس تلاش‌های بسیاری می‌کنند. نماینده تهران تاکید کرد: طبیعتا در چنین شرایطی جایگزینی نیروی جوان و تحصیلکرده با افرادی که خودشان احساس می‌کنند دیگر بهره‌وری لازم را ندارند رویکرد بسیار مطلوبی است؛ کمااینکه یکی از پشتوانه‌های ما در دادن چنین پیشنهادی در مجلس درخواست بسیاری از بانوان بود که در مشاغل سخت مشغول کارند و معتقدند دیگر نمی‌توانند تا ۳۰ سال کار کنند و بعد از آن حقوق و مزایای بازنشستگی دریافت کنند، درخواست آنها بازنشستگی پیش از موعد است. سلحشوری همچنین با تاکید بر اینکه در اغلب کشورها بازنشستگی پیش از موعد وجود دارد، گفت: این مصوبه علاوه بر داشتن پشتوانه بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها، از تجربه جهانی نیز برخوردار است که نمایندگان با علم به این موارد با این مصوبه موافقت کردند.

زنان از گردونه خارج نمی‌شوند

رئیس فراکسیون زنان در پاسخ به انتقادات برخی فعالان زن مبنی بر خارج شدن زنان از گردونه کار با چنین مصوبه‌ای، گفت: این موضوع به هیچ عنوان درست نیست؛ چون این کار با اختیار زنان انجام می‌شود و کسی آنها را مجبور به بازنشستگی پیش از موعد نمی‌کند. پروانه سلحشوری افزود: از طرف دیگر سوال من از فعالان زن این است که آیا چنین حقی را دارند که کسانی که می‌خواهند زودتر بازنشسته شوند را از این کار منع کنند؟ ما باید برای حقوق افراد احترام قائل شویم و به کسی که دوست دارد زودتر از بازار کار خارج شود چنین اختیاری بدهیم. بهتر است فعالان زن به درخواست تعدادی از زنان مبنی بر بازنشستگی پیش از موعد احترام بگذارند. سلحشوری همچنین در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر داشتن بار مالی چنین مصوبه‌ای، گفت: در وهله اول همگان باید این موضوع را بدانند که در مرکز پژوهش‌ها، اقتصاددانان و حقوقدانان بررسی‌های لازم را درباره چنین مصوبه‌ای انجام دادند؛ نتیجه بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها این بود که چنین مصوبه‌ای بار مالی ندارد. وی با این توضیح که بار مالی در مصوبه یعنی منبع مالی برای اجرای آن قانون تعریف نشده است، گفت: کسی که مشغول به کاری است و بیمه شده است از ابتدا با پرداخت حق بیمه خودش منابع بازنشستگی را تأمین می‌کند. از طرف دیگر تا پایان سال جاری قانون بازنشستگی پیش از موعد با ارفاق پنج سال اجرایی می‌شود که افراد به ازای ۲۵ سال کار ۳۰ روز حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند که ما درواقع با این مصوبه به نفع صندوق‌های بیمه‌گر کار کرده‌ایم؛ چون ارفاق ۲۰ سال را برداشته و مصوب کردیم بانوان با ۲۰ سال کار ۲۰ روز حقوق دریافت کنند. در چنین شرایطی بنده دیگر معنای چنین سروصداهایی را درک نمی‌کنم.

/انتهای متن/
درج نظر