وفا را به همراه اعضای خانواده اش اعدام کردند

وفا محمد بدای سالم از زنان انقلابی عراقی بود که در زمان حکومت بعث صدام بر عراق با این حزب مبارزه کرد و در این راه به همراه کل اعضای خانواده اش با هم به شهادت رسیدند.

0

وفا  در استان بصره متولد شد در سال 1957میلادی.

تحصیلات وفا
وفا مقطع ابتدایی را در بصره تحصیل نمود و سپس به خاطر فعالیت های پدرش محمد بدای در حزب اسلامی به همراه خانواده به منطقه الشرقاي در موصل رفت و تحصیل در مقطع راهنمایی را در همین منطقه به پایان رساند.
 در کل وفا وی درکنار خانوداه اش سختی های بسیاری را در راه مبارزه با حزب بعث تحمل کردند. بارها مجبور بودند به خاطر شرایط پدرش مدارس بچه ها را تغییر دهند.
زمانی که پدرش بازنشسته شد، به اتفاق خانواده به منطقه کاظمیه بغداد مهاجرت کردند. دربغداد وفا  برای ادامه تحصیل راهی دانشگاه المستنصریه شد و در  رشته فیزیک ادامه تحصیل داد.
وفا و خانواده اش در بصره مشهور بودند، چون پدرش محمد بدای سالم از  عوامل رسالیین بصره بود.

ازدواج و فعالیت سیاسی
در سال چهارم درسی بود که  با فرد مومنی از اهالی بصره به نام مهندس محمد حسن ازدواج کرد. سپس برای تکمیل درسش به بصره منتقل شد؛ مکانی که همسرش در آنجا زندگی می کرد.
وفا شخصیتی قوی و قلبی پاکی داشت. در اخلاق و رفتار زنی بسیار پاک و نجیب بود، تقیدی خاص به امور دینی داشت و حافظ قرآن بود. او بسیار متواضع بود و سعی می کرد با سخنرانی در زمینه های مختلف مثل اهمیت حجاب، بر زنان جامعه خود اثر بگذارد. او همیشه تاکید داشت که حجاب مانع فعالیت زنان در اجتماع نمی شود. با تلاش های او و شیوه عملی که در زندگی داشت، افراد بسیاری هدایت و راهنمایی شدند.
درعین حال  او به امور سیاسی هم بسیار توجه می نمود.
در مدتی که وفا در کاظمین ساکن بود همسرش به وی اجازه داد که در جلسات  بنت الهدی صدر شرکت کند. سپس با انتقال شوهرش به بصره، او هم  دانشگاهش را به دانشگاه بصره منتقل کرد.

مبارزه و زندان خانوادگی
در بصره که بود، روزی در خواب دید که پدرش دستگیر شده است. در واقع خانواده این اتفاق را از وی پنهان کرده بودند. برای همین هم یک هفته از ازدواجش در بصره می گذشت که به کاظمین آمد تا خانواده اش را ببیند. او فهمید که پدرش به دست بعثی ها شهید شده است. شهادت پدر وفا همزمان باشهادت سیدمحمدباقر صدر رد سال 1980 اتفاق افتاد.
با توجه به شرایط سخت آن روزها  اما وفا از فعالیت اسلامی دست نکشید، بلکه با افزایش فشار و  ستم حزب بعث تلاش وی در دعوت زنان به فعالیت های دینی و فرهنگی و مبارزه بر علیه بعثی ها شدت یافت.
بالاخره در  سال 1981م. عوامل حزب بعث به خانه آنان در کاظمین حمله کردند و  برادرانش جعفر و جابر را که در مقطع دبیرستان بودند، دستگیر نمودند.

دختر و پسرش را ندید
شهیده وفا توسط کلانتری بصره اواسط سال 1981م دستگیر شد. علت دستگیری اش فعالیت در حزب دعوه اسلامی بود. همزمان خواهرش هنا هم در کربلا دستگیر شد.
وفا در زندان مورد شکنجه شدید عوامل حزب بعث قرار گرفت. او دو فرزند به نام های صهیب و مرام داشت که در مدتی که در زندان حزب بعث بود نتوانست پسر و دخترش را ببیند.
بعد از آن در تاریخ پانزدهم ماه دسامبر سال 1981م. وفا به همراه  همه اعضای خانواده اش  اعدام شد و به درجه شهادت که آرزوی او بود، رسید.
 پس از اعدام پیکر، شهیده وفا توسط بعثی ها  در گورستانی جمعی به خاک سپرده شد.

روحش شاد

/انتهای متن/

درج نظر