افزایش 40 درصدی زنان مبتلا به ایدز

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه 7 هزار نفر از مبتلایان به ایدز در کشور فوت کرده‌اند، گفت: آمار ابتلا به ویروس اچ آی وی در بین زنان نسبت به سال‌های گذشته 40 درصد افزایش یافته است.

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس از تبریز، سعید شبستری ظهر امروز در جلسه کار گروه سلامت تغذیه و امنیت غذایی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: وقتی صحبت از سلامت جامعه است تنها سلامت جسمی نیست و بلکه جسمانی و روانی توام با یکدیگر است.

وی با بیان اینکه میزان بیماری‌های عفونی بالا است، گفت: این نشان می‌دهد که آسیب‌های اجتماعی با بیماری جسمانی در ارتباط است.

شبستری تاکید کرد: ایدز یک بیماری است که تنها معضل کشور ما نیست و موضوع فرا ملی هست و سال‌ها هست که تلاش بین‌المللی صورت می‌گیرد و باعث شده برخی‌ها کنترل می‌کنند.

وی افزود: در کشورهایی که پنهان کاری کرده‌اند منجر به افزایش بیماری شده‌اند.

شبستری با تاکید بر اینکه موصوع بیماری نباید در سیاست دخیل باشد، گفت: با مردم صادق باشیم زیرا همه راننده یک کشتی هستیم و اگر قرار این باشد که غرق شویم همه غرق می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه 30 هزار نفر مبتلا به ایدز تشخیص داده شده است، گفت: 70 درصد افراد نیز نمی‌دانند که ایدز دارند و تخمین زده می‌شود که مقدار 30 هزار نفر چهار برابر خواهد شد.

شبستری عنوان کرد: 40 درصد افراد از طریق ارتباط جنسی مبتلا شده و 7 هزار نفر فوت شده و 9 هزار در فاز بیماری مسجل شده است.

وی افزود: ابتلای زنان به ایدز افزایش یافته و حداقل 40 درصد افزایش داشته که اکثرا قربانی روابط جنسی است.

شبستری با اشاره به اینکه 75 درصد مبتلایان قشر فعال جامعه را تشکیل می‌دهد، گفت: ارتباط نزدیکی که بین ایدز و اعتیاد است باید بررسی شود زیرا در طی سال‌های گذشته مواد مخدر صنعتی جای مواد مخدر سنتی شده و آسیب‌هایی برای فرد و جامعه 100 برابر است و لذت‌های گذرایی بیشتر دارد.

معاون امور سیاسی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: استفاده از سرنگ آلوده نیز میزان ابتلا را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان در جامعه وجود افراد تن فروش را کتمان کرد که عامل اصلی رواج ایدز است، گفت: وقتی اداره سلامت جامعه را عهده دار هستیم نمی توانیم موضوعات را کتمان کنیم و ضروری است که از خود مردم برای حل این مسایل کمک گرفته شود.

شبستری خاطرنشان کرد: باید جامعه آماده برای کمک به حل این موضوع باشد و از این نترسیم که اگر بحث ایدز را به جوانان بگوئیم آنها را با خطر روبه‌رو می‌کنیم.

وی ادامه داد: بهتر است اطلاعات درست در اختیار فرزندان خود قرار دهیم مشکل آگاه رسانی صحیح صورت می‌گرفت.

شبستری به دوره آموزش و پرورش در زمینه پرورش رابط بهداشت اشاره کرد و گفت: همین طرح بسیار عالی بود و اطلاعات بالا می‌رفت.

وی تصریح کرد: با اطلاع رسانی صحیح به گروه هدف و فراهم یاری امکانات می‌توان سلامت جامعه را ارتقا داد.

شبستری با اشاره به اینکه افراد خجالت می‌کشند که آزمایش اچ تی وی بدهد، گفت: کادر بهداشتی و درمانی امین مردم هستند و خیلی وقت‌ها مسائلی را به ما در درمان می‌گوید که به خانواده نمی‌گفتند و باید اطمینان به پزشکان در جامعه رواج یابد.

وی گفت: اگر می‌خواهیم جامعه سلامت داشته باشیم باید همه مردم پایه گذاری و همت به خرج دهند.

/انتهای متن/

درج نظر