نگاهی به راه پیمایی زنان در واشنگتن

در آستانه مراسم تحلیف دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید امریکا یک راه پیمایی بزرگ از زنان در شهر واشنگتن به راه افتاد؛ راه پیمایی که بعضی شرکت کنندگانش از ایالت های دور آمده بودند برای این که بگویند ما هستیم و می خواهیم در جهان امروز تغییر ایجاد کنیم.

0

روز شنبه صبح، زن ها در گروه های 12 تایی دسته دسته  برای شرکت در راه پیمایی در واشنگتن دی سی آمریکا خود را آماده می کردند. این در حالی بود که این گروه همگی طبق برنامه پیش می رفتند تا بتوانند سریع تر جای خالی در جایگاه مردم در مراسم تحلیف برای خود پیدا کنند.

24 ساعت از زمانی که خانم ها از خانه خود بیرون آمده بودند، می گذشت.

صبح روز جمعه، زنها بیرون از خانه و شهر خود در وانت سفید رنگ کرایه ای جمع شدند. در این جمع همه اقشار زنان حتی زنان همجنس باز حضور داشتند. رده سنی زن هایی که در راه پیمایی شرکت کرده بودند، بین 17 تا 70 سال بود.

شرکت کنندگان از هر نوع نژاد و رنگ پوستی از تیره گرفته تا روشن حضور داشتند. در این میان دبیران، پرستاران، دانشجویان، کارگران رستوران، مدافعان حقوق حیوانات و بازنشستگان هم دیده می شدند.

این زن ها برای اعتصاب و تظاهرات آمده بودند. در واقع آنها می خواستند که به حساب آمده و دیده شوند.

گروه 12 ساعت از لوییز ویل تا واشنگتن را در یک وانت و یک شب را روی زمین گذراندند.

 

جمعه8 صبح

هدف و برنامه گروه، بدون در نظر گرفتن مراسم تحلیف رسیدن در روز جمعه بود. برنامه ریز این نقشه بریجیت پیت کوک نام داشت که رئیس گروه و کارمند یک شرکت حفاظتی اداره شده در لوئیز ویل بود.

در واقع این سفر ایده و فکر او بود. همسر بریجیت، مگ هان کوک بود که بریجیت به مدت سه سال با او زندگی می کرد. بریجیت به مگ تلفن می کند و می گوید که آنها باید وانتی را کرایه کنند تا کسانی که واقعا از وضع موجود ناراضی و خشمگین هستند،  سوار آن شوند.

اکنون آنها حاضر بودند و این در حالی بود که به دلیل حجم  چمدان ها، مسافران و سایر وسایل ماشین در حال انفجار بود.

 

امریکا و دنیا عوض شده است

هان کوک استاد یار بخش ورزشی دانشگاه لوییز ویل ، قبل از آنکه روی صندلی مخصوص راننده بنشیند، برای دعایی که  پیش ازاین آماده کرده بود ، کمی درنگ کرد.

هان کوک گفت: اجازه دهید برای جهانی که امروز ما می شناسیم، یک دقیقه سکوت اختیار کنیم. اگر شما راه پیمایی می کنید که به ترامپ دشنام دهید، من چیزی نمی گویم اما اگر شما راه پیمایی می کنید که بگویید لعنت بر تو … برای حق زنان،  برای مردمی در رنگ های مختلف و یا افرادی که از حقوق خود محروم شده اند، من نخستین فردی خواهم بود که به شما یک بلند گوی بزرگ بدهم.

حقیقت امر این است که ما می دانیم دنیا دگرگون شده است اما نه به خاطر اینکه دونالد ترامپ این را می گوید، بلکه ما می گوییم آمریکا و دنیا عوض شده است.

هان کوک در ادامه گفت: زیرا امروز، روز راه پیمایی و تظاهرات در مورد تعهدات ما نسبت به یکدیگر و حقوق همجنس بازان، نسبت به خواهران و برادران سیاه پوست و سفید پوست یکدیگر، نسبت به برادران مسلمان ما و مخصوصا خواهران مسلمان، نسبت به پناه جویان سوریه ای و مهاجران و نیز افراد بی خانمان ، فقرا و گرسنگان است.

ما متعهد هستیم تا خوب بشنویم، تفحص کنیم، درک کنیم، در برابر این مسائل ایستادگی کنیم،خوب از همدیگر حمایت کرده، آگاهی کسب کنیم و بپا خیزیم. دنیای ما امروز دگرگون شده اما نه به خاطر دونالد ترامپ، دنیا امروز به خاطر ما عوض شده است.

برای مدتها مردم دنیا راه پیمایی رسمی زنان را به یاد خواهند داشت.

 

مقدمات راه پیمایی

از قبل به کلیه مردم توصیه شده بود که از طریق پست اینترنتی بلیط و کارت های مترو خود را تهیه کنند. عناوین روزنامه واشنگتن پست اعلام کرده بودند که مردم زیادی از هفته ها پیش کارت و بلیط مترو خود را سفارش داده بودند تا به موقع به دست شان برسد.

بلیر ویلسون دانشجوی 19 ساله به همراه مادر بزرگش لیندا ویل هلمس به این راه پیمایی آمده بود. مادر بزرگ او یکی از فعالان و هواداران این نوع راه پیمایی ها بود و اولین اعتصاب او در سال 1969 بر علیه جنگ ویتنام بود. ویل هلمس از اینکه تنها نوه دختری خود را به دنیا معرفی می کند، هیجان زده بود.

 او می گوید: آمدن نوه ام به اینجا باعث می شود که احساسات و انرژی این رویداد را با هم تجربه کنیم. در واقع نوه ام انگیزه حضور و شرکت من در راه پیمایی است.

مادر بزرگ می گوید: نوه ام یک زن جوان پراراده و مصمم و بافکر است. من به او کمک می کنم تا بهتر بتواند مفهوم بد و خوب و درست و نادرست را تشخیص دهد. او قهرمان من است.در طول راه پیمایی مسائلی از قبیل استحمام و دستشویی و نیز اندازه کوله پشتی هایی که اورده شده بودند، مهم نبود. مساله مهم  دلایلی نسبتا مشابه شرکت کننده ها در این راه پیمایی بود.

 

منبع: یاهو/انتهای متن/

درج نظر