زوج هلندی و ژاپنی در مستند” دست بافته های مادریم” به هم رسیدند

علی لایق زاده کارگردان فیلم مستند “دست بافته های مادریم “خبر از ازدواج یک زوج هلندی و ژاپنی در سیاه چادرهای عشایر و همچنین حضور در این فیلم مستند را داد.

1

سرویس خبر به دخت/

کارگردان فیلم مستند “دست بافته های مادریم” با اعلام این خبر در خصوص کم و کیف حضور این زوج هلندی و ژاپنی در این مستند گفت: این زوج اروپایی و آسیایی پس از آشنایی از طریق اینترنت با هم در ارتباط بودند و به دلیل علاقه به زندگی عشایری و صنایع دستی آرزو داشتند که عروسی خود را در میان عشایر ایران برگزار کنند، از همین رو وعده گاه خود را در کشور ایران گذاشتند.

 

لایق زاده در ادامه در خصوص کم و کیف چگونگی پیوستن این زوج به مستند” دست بافته های مادریم” گفت: بعد از وارد شدن  زوج هلندی و ژاپنی (یوریس و ناچمی ) به ایران، در مورد عشایر تحقیق می کنند واز طریق یکی از دوستان با ساخت مستند دست بافته های مادریم آشنا می شوند و به سر صحنه فیلم  کنار عشایر در جنوب کشور آمدند.

وی در ادامه افزود: حضور این زوج هلندی و ژاپنی در این فیلم همراه با حضور فریباترکاشوند بازیگر سینما وتلویزیون در این فیلم مستند بود و در نهایت گروه سازنده فیلم، آرزوی این زوج آسیایی و اروپایی را برآورده می کند و عروسی آن ها در سیاه چادرهای عشایر برگزار می شود.

این مستند ساز در ادامه افزود: این زوج جوان لباس عشایر پوشیدند و در سیاه چادر همراه با ساز و نقاره آوازهای عروسی و رقص محلی مراسم ازدواج آنها برگزار شد و نکته جالب اینکه این زوج چنان به وجد آمده بودند که با اشک هایی مملو از خوشحالی شروع به پایکوبی با عشایرکردند.

لایق زاده در ادامه با اشاره به این مطلب که این زوج جوان تقاضای یک لیوان آب از چشمه های کوهستان را داشتند گفت: در ادامه مراسم این زوج تقاضای یک لیوان آب از چشمه کوهستان را کردند که این تقاضا برای همه جالب بود چراکه (یوریس و ناچمی) خوردن آب به شکل نمادین نشانی از زلالی پاکی و روشنایی می دانستند.

وی در ادامه افزود: همچنین آن ها دو دستبند که از صنایع دستی عشایر بود را به جای حلقه ازدواج بر دستان همدیگر بستند تا یاد آور روز ازدواج شان باشند و نکته دیگر اینکه این دستبندها با عشق و شادی زنان عشایر بافته شده است همچنین در پایان مراسم  زن گلیم باف فیلم مستند”دست بافته های مادریم” یه تخته گلیم دست بافت به این زوج به پاس این حرکت زیبا و نمادین و همچنین عشق به عشایر و ایران زمین به آنها هدیه داد.

لایق زاده در پایان افزود: پایان فیلمبرداری این مستند با خداحافظی زن گلیم باف با این زوج آسیایی و اروپایی رخ داد به این معنا که زن گلیم باف درغروب زیبای عشایر با این زوج خداحافظی کرد و این بانوی گلیم باف پس از آن به حرکت رویایی خود در مسیر گذشته کوچ عشایر برای بافتن خاطره های عشایر ایران زمین به راه افتاد.

لازم ذکر است پیش از این عزت‌الله انتظامی مقابل دوربین این کارگردان جوان که فیلم تحسین شده “گاودانه” را در کارنامه دارد رفت و از خاطرات خود با عشایرنشینان ایران گفت و در ادامه افسانه بایگان، زهره حمیدی، یلدا قشقایی هر یک به نوبه خود در این فیلم مستند و داستانی بازی کردند و با پوشیدن لباس عشایر بخشی از میراث فراموش شده زندگی این قوم را به تصویر کشیدند.

منبع:وفا/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)