نشانه های بیماری کبد چرب بیشتر آشنا شویم

کبد چرب یا سیروز کبدی بیماری رایج این روزهای خیلی از ماست. اما نشانه های خاموش این بیماری چیست؟ آشنایی با این نشانه ها کمک مهمی به درمان بموقع آن می کند.

0

سبک و نوع زندگی شما  می تواند به طور جدی بر روی کبدتان اثر بگذارد، حتی اگر شما الکل مصرف نکنید.

یکی از دلایل اصلی بیماری کبد چرب در آمریکا ، تجمع چربی اضافی در سلول های کبد است، به نحوی که بیش از 5 تا 10 درصد سلول های کبد را چربی اشغال می کند.  معمولا مصرف زیاد از حد الکل یکی از دلایل اولیه و نخستین چربی ساخته شده در کبد است.

تقریبا 30 درصد جمعیت آمریکا دچار بیماری کبد چرب هستند. اما به گفته دکتر هارمیت مالهی، اگر چه کبد چرب باعث به وجود آمدن آسیب همیشگی نمی شود ،اما یکی از بیماری های حاد در جهان است.شما باید در صورت مشاهده هر یک از نشانه های کبد چرب، حتما به متخصص مراجعه نمایید.

پزشکان و متخصصان با استفاده از روش های مختلفی به تشخیص و در نتیجه درمان بهتر می پردازند که این روش ها مانند آزمایش خون، اسکن معده و شکم و یا نمونه برداری از کبد است.

اما نشانه های کبد چرب که باید آن را جدی بگیرید:

  • پرخوری کردن:

یکی از نشانه های اولیه بیماری کبدی پرخوری است که می تواند شامل احساس گرسنگی در طول روز و به صورت تمام مدت و یا میل و ولع شدید به خوردن شیرینی جات و مواد قندی باشد. در نتیجه این عادت اشتباه غذایی باعث ذخیره شدن چربی بیش از حد در کبد می شود. شما بایستی نسبت به آنچه که می خورید، شناخت کامل داشته باشید. زیرا بدن ما با خوردن مواد غذایی که ما انتخاب می کنیم، شکل می گیرد. اگر ما کالری اضافی مخصوصا کالری هایی را که سرشار از مواد قندی یا هیدرات های کربن هستند بخوریم، با گذشت زمان نتایج منفی خواهد داشت.

 

  • ذخیره سازی چربی در معده و افزایش وزن:

 افرادی که چاق هستند و وزن اضافه دارند، در ریسک و احتمال بیماری کبد چرب قرار می گیرند.  میزان چاقی بیش از حد در میان آمریکایی ها در حال افزایش است و بیش از یک سوم آنها چاقی مفرط دارند. به گفته پزشکان یک نوع چربی که در شکم ذخیره می شود و باعث افزایش حجم امحاء درونی می گردد،یک نگرانی بزرگ و جدی ای به شمار می رود.

 

  • کلسترول شما بالا است:

میزان چربی خون بالا به صورت تری گلیسیرید و یا ال دی ال که همان کلسترول بد است، می تواند نشان دهد که کبدتان چرب است. به گفته پزشکان، میزان کلسترولی که ما در خون اندازه گیری می کنیم، عمدتا ماده ای است از آنچه که از کبد بیرون می آید. کبد یا جگر به روش خود کلسترول می سازد و آن را در جریان خون به گردش درمی آورد. اما زمانی که ما غذایی را می خوریم که شامل چربی اشباع شده بالا و نیز چربی های تبدیل شده هستند، کبد چربی بیشتری را رها کرده و میزان کلسترول را بالا می برد.

 

  • زمانی که دیابت یا مرض قند دارید:

اگر قند دارید باید تست و آزمایش های خاص و مربوطه را انجام دهید در مطالعه ای که امسال منتشر شد. پزشکان به انجام آزمایش بر روی 100 نفر مبتلا به دیابت نوع دوم پرداختند  که این افراد علامت و نشانه های خاص بیماری کبد را نداشتند. اما وقتی که آنها ام آر آی را انجام دادند، نتایج نشان دادند که 65 درصد شرکت کنندگان بیمار بوده و این موضوع را نمی دانستند.

 

  • فشار خون بالا دارید:

 وقتی که محققان به بررسی و تجزیه وتحلیل بر روی بیش از 3000 فرد بالغ پرداختند،دریافتند که کسانی که کبد چرب دارند سه برابر افرادی که این بیماری را ندارند، به فشار خون بالا مبتلا هستند. پس مراقبت و کنترل فشار خون و سلامت قلب بسیار مهم است. به گفته پزشکان مشکلات قلبی در افرادی که بیماری کبد دارند، بر روند مرگ زودرس آنها اثر می گذارد.

 

  • مبتلا بودن سایر افراد خانواده به بیماری کبد چرب:

 اگر فردی در خانواده مبتلا به بیماری کبد چرب باشد ، احتمال و ریسک ابتلا به بیماری برای سایرین می تواند 13 مرتبه بیشتر باشد.  این تحقیقی نوین است که در حال بررسی می باشد.

 

  • همیشه احساس خستگی می کنید:

بیماری کبد چرب علائم فیزیکی و بدنی ندارد. بنابراین راه پی بردن به بیماری نمونه برداری کبد و یا انجام آزمایش های  خونی است.  روش های دیگر برای پی بردن به بیماری غیر ممکن است. اما، با این حال می توان به نشانه هایی مانند ضعف و خستگی اشاره کرد. از آنجاکه اثرات سیروز کبدی دائمی بوده و می تواند به سرطان منتهی شود، پس در صورت مشاهده خستگی و ضعف بهتر است به پزشک خود مراجعه نمایید.

 

  • احساس درد در سمت بالا و راست شکم:

 این علامت نیز تا زمانی که بیماری کبد چرب یا سیروز کبدی خود را نشان ندهد، مشهود نخواهد بود. مایعات و ترشحات می تواند در شکم تجمع یابد و اگر مایعات عفونی شوند باعث بروز درد می گردد و گاهی فرد اشتهای خود را از دست می دهد.

 

  • احساس سرگیجه:

گیجی نیز می تواند یک نشانه از مشکلات جدی کبد و یا جگر باشد. از آنجا که کبد نتواند به خوبی کار سوخت و ساز یا متابولیسم را انجام دهد، مواد سمی می توانند وارد جریان خون شده و خود را به مغز برسانند. پس اگر دچار گیجی شدید و این حالت شدت یافت به پزشک مربوطه مراجعه نمایید.

منبع: یاهو/انتهای متن/

درج نظر