خبرنگاران «شرق» برگزيدگان اولین جشنواره زن و رسانه

روز گذشته اولین جشنواره سراسری زن، رسانه و خانواده به همت معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، در سالن همایش‌های کتابخانه ملی با حضور معاون‌اول رئیس‌جمهوری، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد و نمایندگان شورای شهر و مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

0
به گزارش به دخت به نقل از روزنامه شرق، زهره آشتیانی، دبیر جشنواره زن، خانواده و رسانه در مراسم برگزاری این جشنواره گفت: از مجموع ٧٨٥ اثر دریافتی در حوزه زنان و خانواده حدود ٤٩ درصد آن در بخش زن و اجتماع، ١٩ درصد در بخش زن و فرهنگ، ١٧ درصد در بخش زن و مشارکت و ١٥ درصد در بخش زن و اقتصاد بود. همچنین دکتر سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این جشنواره با تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بیان کرد: «رسیدن به فرهنگ مدارا و تقویت وحدت و همدلی در جامعه برای حصول به توسعه انسانی جز به کمک و همراهی زنان آن جامعه امکان‌پذیر نیست. هرگونه تغییر الگوی اخلاقی جز تکیه بر اولین آموزگاران آدمی که همان مادران هستند، میسر نمی‌شود».
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: «رسانه‌ها یکی از بهترین وسایل ارتباطی هستند. دسترسی و استفاده همه افراد جامعه از رسانه محقق شده است و می‌توان گفت که به دلایل مختلف زنان یکی از مخاطبان فعال و همیشگی رسانه‌ها بوده‌اند؛ البته با وجود پیدایش رسانه‌های تعاملی و ارتباطی، حضور و تأثیرگذاری زنان در رسانه‌های رسمی و غیررسمی این روزها بیشتر از همیشه شده است».

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، نیز اظهار کرد: «ورود و حضور مؤثر زنان خانواده مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ساحات مختلف اجتماعی و سیاسی نیز گواه روشن دیگری بر مشی مبتنی بر مصلحت، عدالت و انصاف آن بزرگوار در مواجهه منطقی و اخلاقی با مطالبات زنان بود؛ مطالباتی که نه‌تنها تعارضی با استحکام خانواده ندارد؛ بلکه حتی مقوم و مؤید نهاد اصیل خانواده هم هست. البته طرح مطالبات زنان در نظام اسلامی هیچ‌گاه از طرح مطالبات خانواده جدا نبوده است. درهم‌تنیدگی مطالبات زن و خانواده و وابستگی میان تقویت یکی به تعالی دیگری، همان مطالبه بنیادینی است که از صد سال پیش تاکنون در رسانه‌های عمومی ایران هم تجلی داشته است.

جالب آنکه در هر مقطع تاریخی‌ای، پیوستگی عمیقی نیز میان شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با مسائل و مباحث مرتبط با زنان در رسانه‌ها را می‌توان شناسایی کرد». اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهوری، نیز دیگر سخنران این جشنواره بود. وی بیان کرد: «سه مؤلفه زن، خانواده و رسانه در نگاه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود؛ به‌طوری‌که یکی از روشن‌بینانه‌ترین نگاه از منظر دین را به زن داشتند. ایشان نه‌تنها درباره حضور زن در اجتماع به کمترین محدودیتی قائل نبودند؛ بلکه با غلبه بر تحجر و سنت‌های غلط در این زمینه از پیشگامان اسلام در دوران معاصر بودند».  متأسفانه سیاست‌زدگی و تبدیل رسانه‌ها به ابزاری فردی و همچنین مسلط‌کردن افراطی‌گری و خشونت بر رسانه‌ها موجب تضعیف اساسی حقوق ملت می‌شود. متأسفانه در سال‌های اخیر برخی رسانه‌ها نشان دادند که از حاکمیت مردم در سرنوشت خود و روی‌کار‌آمدن جریان اعتدال و عقلانیت در کشور راضی نیستند و راهی برخلاف نقش و رسالت رسانه‌ای برگزیده‌اند».
گفتنی است در ادامه این مراسم، از برگزیدگان این مراسم تقدیر به عمل آمد. نفرات اول تا سوم در قالب گزارش توصیفی به ترتیب الناز محمدی، ماهنامه زنان امروز، نرگس جودکی، روزنامه شهروند و هدیه کیمیایی، روزنامه «شرق»، برگزیده شدند. در بخش مصاحبه نیز جایزه بهترین مصاحبه به دو مصاحبه از شهرزاد همتی و فاطمه علی‌اصغر رسید و در این بخش حمیده وحیدی‌آذرکانی از روزنامه شهرآرا و فاطمه طاهری، خبرگزاری شفقنا به ترتیب جایگاه دوم و سوم را کسب کردند. جایزه در قالب گزارش خبری مریم خباز از روزنامه جام‌جم و زهرا کشوری از روزنامه ایران به طور مشترك جایگاه اول را به دست آورند و مهدخت قویدل، روزنامه روزان و مهرو ماهر از خبرگزاری آنا جایگاه دوم و سوم را به دست آوردند. 
در قالب عکس و عکس‌‌نوشت امیر عنایتی، امیرحسین کمالی و هادی دهقان‌پور از خبرگزاری آنا به ‌ترتیب جایگاه اول تا سوم را کسب کردند. در قالب یادداشت و سرمقاله، تیتر و خبر، هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان را شایسته دریافت جایگاه اول ندانست؛ اما در قالب خبر معصومه ملکی از روزنامه جام‌جم و محمدرضا نسب‌عبدالهی، سایت خبری انار‌پرس جایگاه دوم و سوم را به دست آوردند. در قالب تیتر نیز مهدی آیینی، روزنامه جام‌جم و حسین احمدی، روزنامه قدس دوم و سوم شدند. نفر دوم قالب یادداشت نیز شبنم رحمتی از مجله روایت بود و مریم یوشی‌زاده از روزنامه جام‌جم جایگاه سوم را به دست آورد. 

/انتهای متن/

درج نظر