وقتی فرح پهلوی فرار می کند…

26 دی ماه، سالروز فرار شاه از ایران است همراه با فرح پهلوی، ثروت های بسیار و عوامل درباری که باید همچنان در خدمت شاه و ملکه بودند.

0

در سال های اخیر به دنبال ساخت و پخش سریال هایی چون «معمای شاه» در رسانه های داخلی،  رسانه هایی چون بی بی سی فارسی که از افشای نقش قدرت های خارجی در ایران احساس خطر می کردند، دست به تهیه مستندهایی زدند برای تطهیر جنایت های حکومت محمدرضا و مهربان و دلسوز  نشان دادن افراد خاندان پهلوی از جمله همسر شاه مخلوع «فرح». اینچنین فرح دیبا (پهلوی) در مستند بی بی سی، ملکه ای شد مهربان، مظلوم و وفادار که همیشه به مردم کشورش عشق می ورزیده است.

اما واقعا فرح پهلوی چنین شخصیتی بود؟

صفحات تاریخ چه می گوید از فرح، مخصوصا در روزهای فرار از ایران؟

 

چرا شاه  فرار کرد؟

زمستان 57 که شروع شد دیگر نه تنها ساواک، که بسیاری از دولتمردان و سرسپردگان به رژیم پهلوی فهمیده بودند که این دفعه ماجرا فرق می کند. آنها به چشم خود می دیدند که آتش خشم مردم روزبه روز بیشتر شعله ور می شود و ملت ایران با تمام وجود پای «ساقط کردن رژیم» و استقرار«حکومت اسلامی» ایستاده اند.

کار رژیم تمام بود اما همه امید محمد رضا پهلوی و اطرافیانش به کمک آمریکا و کودتایی دوباره برای خفه کردن مردم بود. پس باید شاه و خانواده اش از ایران می رفتند تا ژنرال «هایزر» با ارتشیان عالی رتبه کشور طرح یک کودتا را پیش ببرند…

 

چمدان ها بسته شد

از دو ماه قبل یعنی از اواسط پاییز 57 کارهای نقل و انتقال پول های حاصل از فروش املاک پهلوی ( که رضاشاه به زور از مردم گرفته بود) به بانک های سوئیس انجام شده بود. اما دستور بستن چمدان‌ها و صندوق‌ها در روز 23 دی‌ماه 1357 با تایید شاه و به دستور فرح صادر شد.

فرح دستور داد 384 عدد چمدان و صندوق بسته شود. یك تیم از افراد مورد تایید فرح جمع‌آوری و بسته‌بندی همه‌گونه عتیقه، جواهرات و الماس‌های گرانبها، ساعت‌های تمام‌طلا، تاج و نیم‌تاج‌های تمام زمرد را بر عهده داشتند.

این گنجینه از جواهرات و عتیقه‌جات در مكان‌های امن كاخ نیاوران نگهداری می‌شد. فرح بر همه‌ بسته‌بندی‌ها نظارت كامل داشت. بسته‌بندی و جمع‌آوری دلار‌های آمریكایی كه از ماه‌ها قبل نقدا جمع شده بود، توسط بخش مالی دربار انجام شد.

تاج شاهنشاهی با 3380 قطعه الماس و 50 قطعه زمرد، 368 حبه مروارید و با وزن 2 كیلو و 80 گرم و از نظر قیمت غیرقابل تخمین و تاج ملكه با 1646 قطعه الماس و … جواهرات خاص سلطنتی در چهار جعبه بزرگ، هر یک به اندازه نصف قد یک انسان بالغ بسته بندی شد. البته این جواهرات خود شاه و فرح بود، وگرنه سایر افراد خانواده مانند اشرف، شمس، ملکه مادر و… جواهراتی را که ثروت ملی کشور حساب می شدند،  قبلا  جداگانه از ایران خارج کرده بودند.

 

بدون آرایشگر و مانیکوریست نمی روم!

روز 25 دی به دستور شاه تمام این چمدان ها به همراه سگ های دربار با یک هواپیمای اختصاصی باری به سویس فرستاده شد.

در روز 26 دی علاوه بر اعضای خانواده سلطنتی، پیش خدمت های مخصوص، آرایشگرها، مانیکوریست ها، آشپز و جامه دار فرح هم سوار بر هواپیمایی شدند که شاه  و خانواده اش را از ایران فراری می داد.

                                                                ***

با فرار شاه و شادمانی غیرقابل وصف مردم ایران از رفتن او و خاندانش، انتشار خبر اموال به غارت رفته مردم ایران در روزنامه های داخلی و خارجی شروع شد؛ شرحی که شاید در طول بیش از سه دهه، در حافظه تاریخی مردم مقاوم و انقلابی ایران کمرنگ شده باشد.

یادآوری ماجرای فرار شاه و فرح  و بسیاری ماجراهای تاریخی از این قبیل  در قالب مقاله، کتاب، فیلم و سریال و … است که می تواند با آگاه کردن نسل جوان، چشم آنها را به حقایق تاریخی باز کند و راه را بر نفوذ دوباره دشمنان  این ملت سد کنند.

 

منابع:

1-«فرح پهلوی»، نوشته سعید قانعی، انتشارات به آفرین، چاپ سوم 1389.ش

2-«من و خاندان پهلوی»، نوشته احمدعلی مسعود انصاری، ترجمه و تنظیم برقعی و سرافراز، نشر زریاب، چاپ چهارم 1384.ش

3-«زنان پهلوی»، نوشته احمد پیرانی، انتشارات به آفرین، چاپ دوم 1387.ش

/انتهای متن/

 

 

درج نظر