معاینه رایگان سرطان سینه برای زنان قزوین اجرا می شود

معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین از اجرای طرح غربالگری سرطان سینه، ویژه زنان 30 تا 70 سال استان خبر داد و گفت: این طرح برای زنان کمتر از 30 و بالای 70 سال در صورت ضرورت انجام می شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از روز ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دکتر ناهید یزدی در کارگاه آموزشی، توجیهی ادغام بیماری های غیرواگیر در نظام شبکه، افزود: معاینه طرح غربالگری سینه به صورت نواری انجام می شود زیرا روش دورانی مورد تائید ما نیست.
وی اضافه کرد: متخصصان زنان و زایمان نیز می توانند زنان واجد شرایط برای معاینه را به مراکز بهداشت ارجاع دهند.
یزدی، از بررسی سرطان دهانه رحم نیز خبر داد و یادآور شد: طرح غربالگری این نوع سرطان تنها برای گروه های سنی 30 تا 50 سال واجد شرایط انجام می شود.
به گفته یزدی، انجام این کار برای زنان 50 تا 60 ساله به صورت داوطلبانه قابل اجرا بوده و نمونه های پاپ اسمیر تهیه شده نیز به آزمایشگاه مرجع در تهران ارسال می شود.
کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین نیز در ادامه این نشست با اشاره به برنامه ایراپن، به عنوان ابزاری برای سنجش سلامت افراد بالای 30 سال، گفت: برنامه ادغام بیماری های غیرواگیر در نظام مراقبت شبکه (ایراپن)، سلامت محور بوده و برای تمامی پزشکان، مراقبان سلامت و بهورزان با برنامه ریزی قبلی انجام خواهد شد.
دکتر سولماز فرخ زاد افزود: متن های آموزشی لازم در پورتال وزارت بهداشت گنجانده شده و کادر سلامت استان می توانند از آن استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در این برنامه، ارزیابی خطر 10 سال آینده برای تمامی افراد 30 تا 40 سال و بالاتر که عوامل خطر را دارند، اجرا می شود.

/انتهای متن/

درج نظر