دردهای استخوانی زنان چرا در زمستان تشدید می شود؟

دردهای استخوانی زنان که مخصوصا در سنین بالا بروز می کند، در فصل زمستان تشدید می شود. متخصص ارتوپد در این مورد به کاربران به دخت توضیح می دهد.

0

دردهای استخوانی دردهایی است که اغلب در سنین بالاتر برای افراد مشکل ساز می‌شود لیکن به گفته متخصصین امروزه سبک غلط زندگی، تغذیه نادرست وبی تحرکی باعث شده تا افراد در سنین پایین تری این دردها را تجربه کنند. از طرفی برخی عوامل محیطی وشرایط آب وهوایی در این زمینه بی تأثیر نیست به طوری که در فصل سرما شکایت افراد از دردهای استخوانی بیشتر است وبه همین منظور دانستن نکات ضروری در رویارویی با انواع درد در فصول سرد سال خالی از فایده نیست. برای این منظور به سراغ یک متخصص ارتوپد رفته ایم .

 

سرما عامل زمینه ایست

دکتر حسین فائزی پور جراح ارتوپد وعضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در  باره دردهای استخوانی در فصل زمستان می‌گوید:

یکی از فاکتورهای موثر در بروز دردهای استخوانی سرماست لیکن فرد باید حائز شرایط دیگری نظیر بیماری‌های زمینه‌ای، سنین یائسگی در خانم ها وپوکی استخوان و…باشد. لازم به ذکر است خانم ها در سنین بالا ویائسگی به دلیل از دست دادن هورمون‌ها ناخودآگاه به سمت تجربه دردهای استخوانی می‌روند.در مورد آقایان هم به دلیل مصرف بی رویه الکل، سیگار ومصرف قهوه بیش از اندازه استعداد بروز دردهای استخوانی بیشتر می‌شود وسرما هم به عنوان فاکتور زمینه‌ای در کنار این عوامل این استعداد را بیشتر می‌کند.

وی افزود: در هوای گرم مفاصل کمتر دردناک می‌شوند واگر بخواهیم به طور کلی در این مورد صحبت بکنیم، درد استخوان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود واگر در ناحیه مفصل ایجاد شود به خصوص در فصل سرما، توصیه این است که افراد مفاصل را گرم نگاه دارند تا درد کمتری را احساس کنند.

 

یائسگی در زنان همراه با دردهای استخوانی

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه در خصوص دردهای شایع که به علت یائسگی در زنان ایجاد می‌شوند، اظهار داشت:

در ایام یائسگی زنان به دلیل از دست دادن هورمون‌های زنانه دچار دردهای استخوانی می‌شوند.از دست دادن هورمون‌ها موجب برداشت کلسیم از مواد غذایی، رسوب کلسیم در استخوان‌ها، عدم تولید مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز برای ساخت کلسیم می‌شود.از این رو زنان بهتر است برای تنظیم هورمون‌ها به متخصص زنان مراجعه کرده و زیر نظر این متخصصان دارو مصرف کنند وبا معرفی به پزشک ارتوپد وروماتولوژیست درمان های موثر را دریافت کنند.معمولا در این زمان آزمایش سنجش تراکم برای تعیین کیفیت توده استخوانی انجام می‌شود که این آزمایش درمان بیمار را مشخص خواهد کرد.لازم به ذکر است هر خانمی که قهوه، سیگار والکل مصرف کند در معرض پوکی استخوان زودهنگام قرار خواهد گرفت.

 

پمادهای موضعی نقش درمانی ندارند

وی ضمن اشاره به این نکته که مصرف پمادهای ضد درد در کاهش دردهای موضعی بی تأثیر نیست عنوان کرد:

 پمادهای ضد درد دو دسته هستند: یک دسته ایجاد سرما در ناحیه درد می‌کند که به “آیس” معروف هستند وبیمار به دلیل سردشدن موضع احساس بهبودی می‌کند یا پمادهایی هستند که با سوزشی که ایجاد می‌کنند ومعمولا حاوی فلفل هستند باعث تسکین درد می‌شوند. واقعیت این است که تا کنون پمادی وجود نداشته است که از راه پوست جذب شود و درد را درمان کند واین پمادها  تنها در رفع درد موثر هستند وبرخی از آنها حاوی یک مسکن ضد درد هم هستند که با نام های تجاری مختلف در بازار موجود هستند. مخالفتی با تجویز ومصرف این گونه داروها ودسته دیگری که افراد تحت عنوان داروی گیاهی به منظور کاهش درد مورد استفاده قرار می‌دهند، وجود ندارد لیکن باید آگاه باشیم که این داروها صرفا جنبه کاهش درد داشته ونقش درمانی نخواهند داشت.

 

شنا بهترین ورزش برای بیماران

دکتر فائزی پور ضمن تأکید به نقش موثر ورزش وحرکات ورزشی در کاهش دردهای استخوانی گفت:

تمرینات ورزشی درکاهش دردهای استخوانی بسیار موثر بوده ودرپیشرفت روند درمان بیماری اثرگذار است؛ شنا وانجام حرکات ورزشی در آب به دلیل پایین آمدن وزن بدن در آب بسیار موثر است. استفاده از دوچرخه به شرطی که زین آن پایین نباشد وتشدید کننده درد زانو نباشد، ورزش خوبی برای کاهش دردهای مفصلی است . لازم به ذکر است افرادی که دردهای مفصلی دارند باید از انجام کوهنوردی، دویدن ، حرکت در سربالایی وسرپایینی پرهیز کنند.

 

حذف هیچ ماده غذایی پذیرفتنی نیست

این متخصص ارتوپد در انتها در خصوص نقش تغذیه در این خصوص افزود:

برای برخورداری از سلامت استخوان ‌ها مصرف شیر، ماهی، سبزیجات ومیوه جات تازه ولبنیات در رژیم روزانه  به میزان کافی توصیه می‌شود واز طرف دیگر مصرف نمک، نوشابه ، قند وچربی لزوما باید محدود شود. زیرا این مواد موجب چاقی بیشتر ودر نتیجه فشار بیشتر بدن شده واستعداد ابتلا به دردهای مفصلی را بیشتر می‌کند.باورهای نادرست در مورد نامناسب بودن لبنیات مصرفی موجب پایین آمدن سرانه مصرف لبنیات وبه دنبال آن افزایش عوارض مربوط به تغذیه ناکافی شده وتوصیه می‌شود افراد لبنیات خصوصا شیر را به میزان مناسب مصرف کنند وبنابراین افرادی که پوکی استخوان دارند ویا در معرض پوکی استخوان هستند، بهتر است روزانه چهارلیوان شیر مصرف کنند.در طب سنتی گفته می‌شود که مواد غذایی نظیر ماست بهتر است کمتر مصرف شوند واین در حالی است که ماست منبع خوبی برای کلسیم است وعدم مصرف آن کار صحیحی نیست. اگرچه این طب در مواردی جوابگوی بیماران است لیکن تمامی نکات مربوط به آن پذیرفتنی نیست. حذف هیچ ماده غذایی از تغذیه افراد توصیه نمی‌شود مگر آنکه پزشک متخصص بنابر دلایل علمی ماده غذایی را از رژیم غذایی فردی حذف کند.

/انتهای متن/

درج نظر