توانمند سازی زنان سرپرست خانوار در دستور کار بهزیستی قرار دارد

مدیر کل بهزیستی ایلام گفت: رای حمایت از زنان سرپرست خانوار دو مقوله پیشگیری از اسیبهای اجتماعی و کاهش آسیب و توانمندسازی انهاد در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، فرهاد قیصربیگی روز سه شنبه در نشست کارگروه تخصصی بانوان اظهار کرد : مرگ همسر اصلی ترین علت قرار گرفتن زنان تحت پوشش بهزیستی ایلام در موقعیت سرپرست خانوار است.
وی توضیح داد: از مجموع 14 هزار زن سرپرست خانوار استان چهار هزار و 273 زن سرپرست خانوار مددجوی زیر پوشش بهزیستی هستند یک هزار و 677 نفر همسرشان فوت کرده است.
وی ادامه داد: از کارافتادگی با یک هزار و 24 نفر، سایر موارد( بیماری، متارکه و… ) با 888 نفر و طلاق با 488 نفر به ترتیب عمده پس از فوت همسر علت های سرپرست خانوار شدن زنان زیر پوشش است.
وی اظهار کرد: اعتیاد پایین ترین علت سرپرست خانوار شدن زنان مددجوی بهزیستی است بطوریکه زندانی شدن همسر به تعداد 11 مورد، مفقودی به تعداد سه مورد و اعتیاد نیز به میزان دو مورد در این زمینه بوده است.
مدیر کل بهزیستی ایلام با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه گفت؛ پیوست اجتماعی این برنامه قوی است بطوریکه بر کنترل و کاهش اسیبهای اجتماعی در جامعه تاکید فراوان شده است.
وی گفت: برای حمایت از زنان سرپرست خانوار دو مقوله پیشگیری از اسیب های اجتماعی و کاهش آسیب و توانمندسازی انهاد در دستور کار بهزیستی قرار گرفته که در این زمینه 13 برنامه برای توانمندسازی زنان در دستور کار قرار گرفته است.
قیصربیگی خدمات بهزیستی به زنان را در چهار حوزه مختلف شامل زنانی که همسرشان فوت کرده، زنان دارای همسر از کارافتاده، زنان مطلقه و دختران مجرد با سن بالا عنوان کرد.
وی ارایه خدمات تخصصی مشاوره ای، خدمات بهداشتی، حقوقی، تامین مسکن، پرداخت مستمری، بیمه اجتماعی و ایجاد فرصت های شغلی را از جمله حمایت های بهزیستی از زنان سرپرست خانوار برشمرد.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام نیز در این نشست بر ضرورت راه اندازی خانه امن در استان برای حمایت از زنان خشونت دیده تاکید کرد.
زهرا همتی بیان کرد: اگرچه اکنون یک خانه امن در مرکز استان وجود دارد ولی به علت ظرفیت محدود نیازمند توسعه این مراکز در استان هستیم.
به گفته وی، در آین زمینه از مشارکت بخش خصوصی استفاده خواهد شد.
وی همچنین بر تشکیل کارگروه زنان و خانواده در مراکز شهرستان ها در فرمانداری ها به دبیری بهزیستی تاکید کرد.
مدیر کل دفتر بانوان و خانواده استانداری ایلام نیز در این نشست بر رله اندازی بانک جامع اطلاعات آسیب های اجتماعی در استان تاکید کرد و گفت ؛ واحد اقدام با هدف شناسایی، کنترل و کاهش اسیب های اجتماعی باید هرچه سریع تر در استان راه اندازی شود.
کلثوم خلیلوند همچنین از تربیت 60 مربی طلاق در استان خبر داد و گفت؛ این مربیان با مشارکت بهزیستی و دادگستری برای ارایه خدمات مشاوره ای به زنان در معرض طلاق تربیت می شوند.

/انتهای متن/

درج نظر