به جای قرص مکمل، سالاد و غذا بخورید

خیلی از ما عادت کرده ایم برای رفع و جبران بعضی کمبودها در بدن مان از مکمل ها که به صورت قرص و دارو هستند، استافده کنیم. در حالی که مصرف از اندازه شش نوع ازا ین قرص های مکمل می تواند عوارضی داشته باشد و جانشین کردن غذاها و خوراکی های طبیعی بهترین چاره رفع این کمبودهاست.

0

مکمل ها برای تقویت بدن و یا رفع بعضی کمبودها در بدن ما مفید و موثرند. ولی بی شک استفاده بی رویه و زیاد آنها بدون عارضه نیست. مهم ترین این مکمل ها اینها هستند:

  • ویتامین C: بیشتر افراد بر این باورند که مصرف بیش از اندازه ویتامین C در پیشگیری و یا درمان سرما خوردگی نقش مهم و بسزایی دارد. از آنجاکه این ماده برای محافظت و نگهداری کردن از سیستم ایمنی سلامت بدن نقشی مهم را دارد، اما دوز زیاد ویتامین C تضمینی برای مبتلا نشدن به سرما خوردگی نیست. توجه کنید که بدن در طول روز حدود 65 تا 90 میلی گرم ویتامین C احتیاج دارد. یک فنجان فلفل دلمه ای خرد شده، دو برابر ویتامین C بدن را فراهم می کند. اما مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند منجر به اسهال و سرگیجه شود و گاهی با نشانه هایی که بندرت ظاهر می شود، بوجود می آیند نظیر بی خوابی و سنگ کلیه همراه است. بهترین راه تهیه ویتامین C خوردن سالاد است.

 

  • سروتین: 

اغلب ورزشکاران و کسانی که به باشگاه های ورزشی می روند، با سروتین آشنایی کامل دارند. سروتین معروف به سازنده  ماهیچه های قوی می باشد و در این خصوص معجزه می کند. این آمینو اسید به طور طبیعی درون بدن ما بافتی همانند بافت گوشت به وجود می آورد. اما بسیاری از افراد از این مکمل زیاد استفاده می کنند. تحقیقات سال 2012 این پروتئین را مربوط به افزایش قدرت و کشش ماهیچه ای و نیز استقامت بهتر بدن و افزایش سرعت سوخت و ساز بدن داده است. بر اساس یافته های مرکز پزشکی دانشگاه مری لند، مصرف زیاد از حد این مکمل می تواند باعث بروز زخم معده، سرگیجه، فشار خون بالا و حتی در مواردی آسیب به کلیه ها شود.همچنین توجه کنید این دارو را همزمان با داروهای دیگر مصرف نکنید و بهتر است در این مورد به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

 

  • قرص روغن ماهی:

بر اساس تحقیقات ارتباط نزدیکی میان مصرف ماهی و کاهش ریسک حملات قلبی وجود دارد.  بر همین اساس افراد بیشتری ترغیب شده اند که از مکمل روغن ماهی استفاده کنند. اما متاسفانه نتایج مصرف مکمل روغن ماهی با مصرف خود ماهی یکسان نبوده است. می توان گفت که مصرف روغن ماهی همیشه برای کاهش ریسک ناراحتی قلبی مفید نمی باشد. مصرف بیش از حد مکمل روغن ماهی می تواند منجر به زخم معده و نیز تورم گردد. حتی در مواردی حاد و خطرناک می توان به سکته مغزی و نیز وجود خون در ادرار به عنوان عوارض این مصرف زیاد اشاره کرد. پس ما توصیه می کنیم که بهتر است از خود ماهی بیشتر استفاده کنید تا مکمل روغن ماهی.

 

  • مکمل تاج الملوک:

بسیاری از افراد مایلند از این مکمل استفاده کنند. تاج الملوک انتخابی محبوب و عامه پسند است. و مناسب افرادی است که می خواهند تورم بدن خود را کم کرده و توانایی بدن را به منظور ترمیم زخم و آثار آن افزایش دهند. اما مصرف زیاد از حد این مکمل می تواند منتهی به تهوع، استفراغ،ضربان و ریتم نامنظم قلبی، ویا مرگ شود. و یکی از دلایل مرگ و مسموم شدن افرادز یادی در هنگ کنگ مصرف تاج الملوک بود پس از این مکمل درست استفاده کنید.

 

  • ویتامین E : این مکمل برای مبارزه علیه سرطان مناسب و خوب است اما در مصرف این مکمل دقت کنید. مصرف زیاده از حد این مکمل می تواند منجربه خستگی بیش از حد، تاری دید، تهوع، کهیر و خارش پوستی شود. بهتر است این مکمل را ازطریق خوردن غذا به دست آورید.

 

  • سلیوم:

 سلیوم شامل 70 درصد فیبر حل شدنی در آب استو از پوسته و بذر یک نوع گیاه ساخته شده است. برای افرادی که ناراحتی های روده و یبوست دارند، سلیوم می تواند مفید باشد، به شرطی که مقدار دوز مصرفی متعادل باشد. عده ای از این ماده برای لاغری و کاهش وزن خود استفاده می کنند. اما به گفته دانشمندان بهتر است سلیوم مورد نیاز بدن را از طریق خوردن غلات کامل به دست آوریم. دقت کنید که مصرف زیاد سلیوم می تواند منتهی به سفتی مدفوع و آسیب به کلیه ها شود.

یاهو/انتهای متن/

درج نظر