خانواده ام را مخفی کرده اند

وقتی یک آسیب برای خانواده پیش می آید، شاید مقدمه و شروعی باشد بر مشکلات دیگر. فریدون مشکلش از اعتیاد شروع شده ولی الان به از هم پاشیدن خانواده و از دست رفتن همسر و بچه هایش انجامیده است.

0

از صورت آفتاب سوخته و صدای گرفته اش، تا حدودی می شد حدس زد که کارش چیست. فریدون مثل پسربچه های 18-17 ساله به نظرمی رسد.. البته خودش می گوید 25 ساله است و پنج سال پیش ازدواج کرده است. نوازنده و خواننده دوره گرد است. دو فرزند سه ساله دوقلو دارد، یک پسر و یک دختر.

می گوید: با ثریا چند سال پیش در خیابان  آشنا شدم. او هم مثل من کارش دستفروشی در خیابان بود ولی دختر خوبی بود. به هم علاقه مند شدیم و با اجازه و همکاری پدر و مادرهای مان ازدواج کردیم.

هر دو اهل جنوب هستیم. ثریا دختری خوب و اهل زندگی بود. من از خیلی سال قبل از ازدواج از روی نادانی گرفتاراعتیاد شدم. ولی الان به هیچ چیز اعتیاد ندارم؛ ترک کرده ام و فقط قرص مصرف می کنم. برای ترک اعتیاد بود که راهی کمپ شدم و بار آخر که کمپ رفتم در بازگشت در حالی که ترک کرده و سالم بودم، آمدم دیدم ثریا خانه را تخلیه کرده و ودیعه مسکن را که پیش صاحبخانه بود گرفته و رفته است.

من چون همسرم را خیلی دوست داشتم و به او مطمئن بودم، اجاره نامه را به نامش نوشته بودم. حالا می بینم که درمدتی که نبودم، او خانه را به صاحبخانه پس داده و ودیعه را گرفته و و با دوتا بچه ام رفته. هرچه می گردم  پیدایش نمی کنم.

 می دانم که مادر و برادرش که در کار خلاف و پخش مواد هستند، آنها را برده و مخفی کرده اند. کلی از آنها خواهش  کردم، حتی تهدیدشان کردم ولی آنها هیچ آدرس و نشانه ای از زن و بچه ام به من نمی دهند. با آنها هم فقط از طریق یک خط تلفن ارتباط دارم و آدرس آنها را هم نمی دانم. البته از ثریا از قبل شماره کارتی داشتم و هنوز دارم که به حسابش هر از چندگاهی پول می ریزم که او و بچه ها به سختی نیفتند.

دلم برای بچه ها و همسرم تنگ شده و می خواهم آنها را ببینم. اگر هم بر نمی گردند می خواهم اقلا از حال و احوال شان مطمئن شوم. برادرش می گوید: خواهرم شوهر کرده و دیگر تو را نمی خواهد. من نمی توانم قبول کنم که زنم با دیگری ازدواج کرده باشد. باید از خودش بشنوم و ببینم. ثریا زن خوبی است و  من فکر نمی کنم به من خیانت کرده باشد.

چند وقت پیش پسرم را دادند به یک نفر غریبه آورد منزل مادرم سپرد و رفت. به مادرم گفته بود : پسرت مال خودت و دخترت پیش همسرت می ماند. من نمی توانم نسبت به زن و بچه ام بی خیال باشم. هرطور شده باید ثریا را پیدا کنم و حقیقت را از خودش بشنوم. باید دلیل ترک زندگی در غیاب خودم را بدانم. باید پاسخ دهد که چرا با من و زندگی ام این طور کرده.

 البته ما گاهی وقت ها با هم دعوا می کردیم و او از من ایراد می گرفت ولی در حدی نبود که بخواهد از زندگی و مشکلات آن فرار کند. همیشه سعی می کردم هرچه در می آورم برای او و بچه هایم خرج کنم. او هم این را می دانست.

 

پاسخ دکتر فرزانه اژدری:

از او سوال شد: آیا دلیلی بر گفته های خود دارید؟ آیا آدرسی از همسرت یا مادر و برادرش بعد از برگشت از کمپ به دست آورده ای ؟

پاسخ داد: نه هیچ آدرسی ندارم. مادرش به خاطر کار خلاف آدرس ثابتی ندارد ولی همسر من اینطور نیست. او حتماَ جایی برای زندگی خودش و بچه ها گرفته ولی آدرس ندارم و کسی هم کمکم نکرد که پیدا کنم. می دانم مادرش برای کار و مشتریانش کجا می رود ولی نمی توانم آدرس بدهم چون ممکن است روزی که مامور می رود آنجا نباشند. اگر مادرش بفهمد که دنبالش هستم، باز خود را مخفی می کند.

برای کمک به حل مشکل ایشان یادآوری شد:

  • با توجه به موقعیت زندگی خانواده همسرتان، سعی کنید با آنها از راه مسالمت آمیز وارد شوید. در غیر این صورت ممکن است آنها کار شما را سخت تر کنند و یا خود سعی کنید با ارتباط با بعضی از افراد فامیل همسرتان که رفتار و زندگی به سامان تری دارند، آدرس خانواده تان را پیدا کنید.
  • احتمال دارد که در غیاب شما همسرتان کاری انجام داده که الان به خاطر آن وعواقب آن از شما ترسیده و از عکس العمل شما وحشت دارد و سعی می کند خود را از دسترس شما دور نگه دارد ون فکر می کند که شما عکس العمل خشنی دارید و خود را مخفی کرده اید. به هر حال تا زمانی که آدرسی از آنها ندارید، پیگیری قانونی ممکن نیست.
  • شما در صورت آماده بودن مستندات قانونی، می توانید هم از مادر و برادر ایشان به دلیل مخفی کردن حقیقت و پنهان کردن همسر و فرزندان تان شمایت کنید و هم از همسرتان به دلیل ترک منزل و برهم زدن زندگی زناشویی بطور غیر قانونی و سرخود و نیز بردن و پنهان کردن فرزندان یا فرزندتان که در حال حاضر نزد ایشان است.
  • همسر شما نمی تواند به این سرعت و بی دلیل و بدون وکالت از طرف شما طلاق گرفته باشد. شما الان سرپرست خانواده خود هستید. یعنی اختیاردار خانه و خانواده تان. پس به هر طریقی باید آنها را پیدا کنید و از خطرات اخلاقی احتمالی که آنها را تهدید می کند محافظت کنید.
  • در این مدت از رفتارهای خشن یا پیام های تهدید آمیز خودداری کنید. سعی کنید آرام باشید تا اگر دورادور از حال شما خبر داشته باشند از اینکه برگردند، هراس نداشته باشند.
  • از درگیری و برخورد با خانواده همسرتان هم برحذر باشید چون کار شما را مشکل تر می کند.
  • در ضمن شما می توانید از طریق خط تلفن همراه برادر همسرتان آدرس ایشان را پیدا کنید و این با دستور قاضی امکان پذیر است. شما به شورای حل اختلاف محدوده خود مراجعه کنید و به عنوان تامین دلیل درخواست بدهید و جریان را گفته و بخواهید که برای پیدا کردن آدرس به شما کمک کند. قاضی مستقر در شورای حل اختلاف نامه ای برای شرکت همراه اول نتظیم می کند و به شما می دهد که با مراجعه به اداره مخابرات و سامانه همراه اول در صورت ثبت مشخصات دارنده خط تلفن همراه به شما آدرسی خواهند داد. ممکن است هنوز آنجا ساکن باشند و آنها را پیدا کنید.

/انتهای متن/

درج نظر