اگر می خواهید خانواده سالم و آرامی داشته باشید

استحکام خانواده با روابط سالم، پویا و صمیمی میان زن و شوهر حاصل می شود. در صورتی که همسران بتوانند در این روابط به ثبات برسند، زندگی آرام و شیرینی خواهند داشت. با کارشناس علوم دینی به صحبت نشستیم تا عواملی را که از نگاه قرآن منجر به ایجاد روابط سالم و مناسب میان همسران می­شود، بررسی کنیم.

0

حجت الاسلام علی الماسی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و مبلغ بین الملل حوزه در پاسخ به این سوال که روابط سالم میان زن و شوهر چطور قابل زمینه سازیست، می­گوید:

دین مبین اسلام نسبت به این مسئله بسیار حساس بوده و در  آیات شریفه قرآن کریم و روایات ائمه اطهار (ع) صراحتاً به بیان آن پرداخته اند. این آموزه­ها را در دو دسته کلی می­توان تقسیم کرد: آموزه­هایی که در راستای ایجاد روابط سالم میان همسران، توصیه هایی داشته­اند و آموزه­هایی که برای رفع موانع در این مسیر از اهل بیت (ع) وارد شده است.

 

روابط جنسی نامشروع مخالفت با خداست

وی این آموزه­ها را در چهار عنوان تقسیم می­کند و ادامه می­دهد:

 اولین قسمت، اصل طهارت است؛ کم نیستند علما و بزرگانی که معتقدند در خلقت خداوند منان شرط تکوین هر چیز، طهارت و صحت بنیان آن است. خداوند برای حفظ طهارت خانواده، روابط جنسی نامشروع را تحریم نموده و جزایی برای آن تعیین کرده است و در سوره نور آیه می­فرماید:

الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِين

“هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد. و اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد، در اجراى حكم خدا نسبت به آن دو گرفتار دلسوزى نشويد و هنگام كيفر آن دو، گروهى از مؤمنان حاضر و ناظر باشند.”

 از این معنا چنین استباط می­شود که روابط جنسی نامشروع مخالفت صریح با خداوند است. طهارت خانواده جزیی از این دیانت است و بدون آن، زندگی خانوادگی بر مبنای روابط ناسالم شکل می­گیرد.

 

شبکه های اجتماعی امنیت روانی خانواده را مختل می کند

محقق موسسه مطالعات راهبردی اسلام معاصر در بیان اصل دوم می­گوید:

دوم، اصل امنیت مادی و روانی خانواده و از حساسیت ویژه­ای برخوردار است. حفظ امنیت مادی و روانی خانواده از حقوق اولیه و اصل مهم رشد، سلامت و پایداری آن است. خانواده نیازمند امنیت درونی و بیرونی است. امنیت درونی بیشتر به جنبه­های اخلاقی در روابط مربوط می­شود. فرد در خانواده باید از حیث مالی، جانی، اخلاقی و … امنیت داشته باشد. کمترین احساس ناامنی در هر یک از اعضا، آرامش در خانواده را مختل می­کند.

متأسفانه امروزه شبکه­های اجتماعی موجب اختلال در امنیت روانی خانواده شده است. زن و شوهر، هر کدام به نوعی نگاهی بدبینانه به ارتباطات همسر خود در این شبکه­ها دارد. البته کم وبیش در شکاک بودن حق دارد. با وجود کانال­ها و گروه­های مختلف ارتباط بین نامحرم بسیار ساده­تر و کم ریسک­تر شده است. بدین جهت هر یک از همسران در این واهمه به سر می­برند که آیا همسرشان گرفتار ارتباط جدیدی از این قبیل خواهد شد یا نه؟ این نگرانی در مواردی منجر به شکاکیت همسر نسبت به طرف مقابلش می­شود و هر آن و هر لحظه در حال مراقبت از دچار نشدن وی و خانواده­شان به تبعات چنین ارتباطاتی هستند.

حجت الاسلام الماسی می­افزاید: در طرف مقابل نیز وقتی همسر متوجه موضوع می­شود در صورت داشتن ارتباط با دیگران دائماً نگران است تا همسرش به آن پی نبرد و در صورت نداشتن ارتباط، نگرانی همسرش در او تأثیر منفی گذاشته و بدبینی همسر موجب می­شود. حتی  زن یا شوهر با وجود نداشتن ارتباط ممکن است دچار گرفتاری­هایی در این زمینه شود. تمام این موارد امنیت روانی و در مراحل بعدی، امنیت مادی خانواده را تحت الشعاع قرار داده و درنهایت منجر به روابط ناسالم میان همسران می­شود.

 

زیبایی ظاهری یا تقوا؟

فارغ التحصیل موسسه بین المللی مطالعات اسلامی قم  «ایمان محوری» را اصل سوم عنوان  و خاطرنشان می­کند:

در قرآن مکرراً به محور بودن تقوا در تشکیل خانواده اشاره شده است، چنانکه در آیه شریفه 221 سوره بقره آمده است:

ولاتنکحوا المشرکات حتی یومن و لامه مومنه خیر من مشرکه و لو اعجبتکم

 در این آیه، خداوند متعال کنیز مومن را بر زن آزاد مشرک ترجیح می­دهد، حتی در صورتی که زن مشرک به قدری زیبا و دارای کمالات است که مرد را به اعجاب می­آورد، باز باید از آن چشم پوشی و اغماض کرد و برای ازدواج به سمت زن مومن و مسلمان رفت، حتی اگر این زن دارای رتبه اجتماعی مناسب و زیبایی قابل توجهی نیز نباشد.

 به هرحال نگاه اسلام نگاهی بلندمدت است. مردانی که توان جلوگیری از نگاه­های مسموم خود را ندارند، نهایت چیزی که نصیب­شان می­شود زنی زیباروی خواهد بود، اما این زیبایی تا کجا همراه همسرش خواهد بود؟ طبعاً زیبایی ظاهری زن یا مرد، در دهه­های میانی و پایانی زندگی زائل می­شود آنچه برای همسری که قصد یک عمر زندگی با شریک خود را دارد، زائل نشدنی است ایمان و تقواست. این ملاک، موجب می­شود در تمام دهه­ها، زندگی شیرین باشد. به خصوص در دهه­های پایانی و تنهایی که نیاز همسران به یکدیگر بسیار بیشتر از قبل می­شود. محوریت ایمان و تقوا موجب زمینه سازی روابطی ثابت و ماندگار برای همسران می­شود.

 

معاشرت خوب و اظهار محبت نسبت به همسر

کارشناس ارشد دانشگاه تهران و سطح چهار حوزه علمیه اصل چهارم برای داشتن زندگی سالم را اصل «اخلاق محوری» می­داند و در توضیح آن می­گوید:  خدای سبحان در قرآن کریم می­فرماید:

«و عاشروهن بالمعروف»

در این فراز از آیه، خداوند به مردان دستور می­دهد که با زنان با خوبی رفتار و معاشرت داشته باشند. معاشرت به معروف معنای عامی دارد که یکی از اصلی­ترین مصادیق آن اخلاق نیکو و حسن نسبت به همسر است. در صورتی که مرد بتواند عشق و محبت درونی خود نسبت به همسر را بروز دهد و به او ابراز علاقه و دوستی کند، این عمل وی موجب دلگرمی زن به شوهر می­شود. همین نحوه رفتار از وظایف زن نسبت به شوهر است. در صورتی که زن عشق و محبت صادقانه و حقیقی خود را به پای مرد بریزد، موجب بی­نیازی مرد از گدایی محبت از زنان دیگر می­شود و همین مسأله موجب گرمی خانواده شده؛ پایه­های زندگی سالم و طولانی مدت با همدیگر را فراهم می­کنند.

/انتهای متن/

درج نظر