مشارکت سیاسی زنان، موانع و راهکارها

دیروز نشست هم اندیشی بانوان فعال سیاسی در وزرات کشور با حضور جمعی از زنان فعال سیاسی اعم از زنان صاحب منصب حکومتی و فعالان احزاب سیاسی در طول ادوار گذشته تاکنون برگزار شد.

0

دیروز نشست هم اندیشی بانوان فعال سیاسی در وزرات کشور با حضور جمعی از زنان فعال سیاسی اعم از زنان صاحب منصب  حکومتی و  فعالان احزاب  سیاسی در طول ادوار گذشته تاکنون برگزار شد.

نشست هم اندیشی زنان فعال سیاسی صبح سه شنبه با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، فهمیه فرهمندپور مشاور امور بانوان وزیر کشور و نیز  قائم مقام و مدیرکل سیاسی وزارت کشور در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد.
به گفته فهمیه فرهمندپور برای برپایی این نشست زنانی از مدیران سیاسی ، زنان شاخص احزاب، مشاورین ریاست جمهوری از دوره ششم، اعضای فراکسیون زنان مجلس ورای اسلامی، روسای فراکسیون های زنان ادوار مجلس شورای اسلامی، دبیر کل احزاب زنان، زنان منصوب در دفاتر استانی و دبیران کل و فرمانداران، زنان عضو  شورای اسلامی شهر تهران، نمایندگان رسانه های زنان(از جمله سایت به دخت) اساتید علوم سیاسی   دعوت به عمل آمده بود.

مشارکت سیاسی زنان هم حق است و هم تکلیف

نشست با سخنان فهیمه فرهمندپور آغاز شد. وی در این سخنان  با اشاره به ضرورت مشارکت سیاسی زنان اظهار داشت:

مشارکت سیاسی هم حقی است برای زنان، هم حقی است برای جامعه و هم تکلیف است برای زنان.
وی گزارشی آماری درخصوص حضور بانوان در فعالیت های مختلف سیاسی اعم از انتخابات و کاندیداتوری برای ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا در طول دوره های مختلف ارائه کرد و افزایش تعداد نمایندگان مجلس در دوره اخیر و هم بالارفتن تعداد زنان در شوراها ازجمله در دهیاری ها تا 1500 نفر را نشانه اعتماد مردم مخصوصا روستاییان به زنان دانست و به تعداد کم حضور زنان در فعالیت های حزبی در مقایسه با مردان هم اشاره و اظهار  امیدواری کرد که این حضور در آینده پررنگ تر شود .
   
الزامات درونی و بیرونی مشارکت سیاسی زنان

در ادامه  نشست شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده  در سخنانی اظهار کرد:

یکی از شعارهای کلیدی رئیس جمهوری در زمان انتخابات، آرامش در سیاست، آسایش در اقتصاد و امنیت بر فرهنگ بود.
مولاوردی در مورد الزامات مشارکت سیاسی زنان، این الزامات را به دو نوع الزامات درونی و بیرونی تقسیم کرد و  در مورد الزامات درونی از ضرورت رفع  تبعیض  در دسترسی به فرصت های مناسب و امکانات برابر سخن گفت و هم بر بالارفتن اعتمادبنفس و رشد فردی و اجتماعی زنان به عنوان بخشی دیگر از این الزامات یاد کرد و در جهت تحقق این الزامات اظهار داشت:

پیشرفت های چند دهه اخیر در بعضی کشورها نشان می هد که این پیشرفت خودبخود پیدا نشده و برنامه ریزی ، ابتکارات بنیادی،   توجه به اهداف کمی مثل سهمیه بندی اختیاری توسط احزاب،  تصمیمات پایدار  برای بهبود الگوی زندگی زنان در جهت ایحاد توازن بین کار وزندگی بنحوی که مشکل زمان و هزینه هایی که زنان برای فعالیت  سیاسی می پردازند، کاهش یابد.

اولین الزام درونی در کشورمان با توجه به تاکید معمار انقلاب اسلامی که فرمود زنان باید درمقدرات اساسی کشور دخالت داشته باشند، حضور فعال نخبگان زن و هم توده های زنان د راین مقدرات است.  درعمل هم دیدیم که حضرت امام با لحاظ کردن مرحوم خانم دباغ درهیات سه نفره اعزامی به شوروی سابق نشان دادندکه خودشان عملا  به این الزام پای بندند.  

وی با توجه به این که زنان یک ثروت انسانی محسوب می شوند افزود : امروز بیشتر از ثروت های طبیعی ثروت انسانی است که شاخص توسعه است و مشارکت روز افزون زنان در روند توسعه یعنی به کار گرفته شدن این ثروت انسانی .

وی در مورد الزامات بیرونی مشارکت سیاسی زنان گفت:

ما نسبت به تعهدات بین المللی نباید بی تفاوت باشیم. نمی توانیم دور خودمان حصار بکشیم و ما با توجه به گزارش مجمع جهانی اقتصاد رتبه 137 را میان 144 کشور به لحاظ مشارکت زنان داریم و این یک رتبه قابل قبول در این گزارش برای کشور ما نیست. مسلما اگر ما در تهیه گزارش های مان  استاندارهای جهانی را در مورد وضعیت زنان در نظر بگیریم، رتبه ما خیلی بهبود پیدا می کند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: یکی از اهداف اصلی این معاونت اجرای عدالت جنسیتی است و در واقع یکی از شاخص های توانمندسازی زنان می تواند افزایش مشارکت سیاسی آنان باشد که باید در این جهت تلاش های جدی صورت گیرد.

انتظارات ما از وزارت کشور

سخنران بعدی نشست دکتر فاطمه راکعی دبیرکل حزب زنان نواندیش مسلمان و رئیس کمیته زنان خانه احزاب بود  که در سخنانی اظهار داشت:

با توجه به مشکلاتی که در تحرکاتت سیاسی قانونی و اصولی زنان وجود دراد ، انتظارات ما از وزارت  کشور اینهاست:

وزارت کشور به عنوان متولی و مجری امور سیاسی در کشور، برای تشویق و تسهیل نقش و سهم زنان در عرصه  سیاست به عناصر امتحان داده و عدالتخواه و دلسوز از زنان مجوز برای فعالیت متشکل و شناسنامه دار سیاسی بدهد.
فرمانداری ها و استانداری ها برای فعالیت های سیاسی زنان فضا و بستر لازم را فراهم کنند تا هراس و گریز از مسائل سیاسی را در میان زنان کم کنند.
برای زنان فعال سیاسی در استان ها و شناسنامه تهیه شود، کاری که از دولت اصالاحات شروع و بعد متوقف شد.
اضافه شدن یارانه احزاب در جهت افزایش مشارکت سیاسی زنان و تشویق احزاب برای بکارگیری بیشتر زنان و هم برای احزاب خاص زنان .
انتظار رفع تبعیض سیاسی از زنان با هر گرایش سیاسی.
در مورد رد صلاحیت های 65 درصدی زنان انتظار رسیدگی داریم.

در بین عوام اعتقاد به کارامدی زنان بیشتر است

سخنران بعدی ماریا موسوی مدیر کل امور بانوان استان اردبیل و دبیر کل انتخابات استان بود که در سخنانی گفت:
شکاف جنسیتی در کنار شکاف نسلی و قومیتی از تهدیدهایی است که می تواند تهدیدهای دیگر را تحت الشعاع قرار دهد.

وی ضمن اشاره به موانع مشارکت سیاسی زنان در کل کشور و اظهار رضایت از مشارکت سیاسی خوب زنان در استان اردبیل افزود:
چرا از زنان برای تصدی پست ها رزومه می خواهند و در حالی که از مردها این رزومه را نمی خواهند. الان در بین عوام اعتقاد به کارامدی زنان بیشتر است تا در میان مدیران. مردم در انتخابات شوراها و مجلس  این اعتماد را نشان داده اند.

وی برای حضور زنان در پست های تصمیم گیر وتصمیم ساز به مسئولیت وزارت کشور  گفت:
برای تغییر نگاه حاکمیت در مدیریت زنان باید از وزرارتخانه خودمان شروع کنیم. الان آسیب های اجتماعی دارد زنانه می شود . برای رفع این مشکلات باید به زنان اعتماد کنیم تا بتوانند مشارکت بیشتر داشته باشند.

مطالبات حقیقی مردم و زنان را در نظر داشته ایم؟

صديقه حجازی مدیر کل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات و دبیرکل جمعیت زنان انقلاب اسلامی هم در بخش بعدی نشست اظهار کرد:

در چند دهه بعداز انقلاب، قدم‌های موثری برای حضور و مشارکت زنان برداشته شده است اما اگر احساس ناکامی و عدم موفقیت در بخش‌هایی داریم، به نظرم نیاز به یک بازنگری و آسیب شناسی درونی داریم.

وی ادامه داد:  احزاب و تشکل‌های سیاسی و هم تشکل های سیاسی زنان به آسیب‌شناسی جدی نیاز دارند. یکی از نکاتی که کمتر حاضریم به عنوان یک آسیب‌ درونی بپذیریم این است که احزاب و جریان‌های سیاسی ما نتوانسته‌اند خودشان را به مطالبات حقیقی مردم نزدیک کنند. ما باید  واقع‌بینانه ببینیم جریان‌های سیاسی زنان چقدر در راستای مطالبات واقعی زنان حرکت کرده اند. شاید ه اگر این حرکت و رصد به درستی انجام می‌شد شاهد اینگونه آسیب‌ها در میان زنان جامعه مان نبودیم.

خط مشی اعتدال ضامن افزایش مشارکت سیاسی زنان

 سخنران بعدی دکتر ساعی نماینده مجلس شورای اسلامی از تبریز و تنها نماینده زن حاضر در نشست بود. وی  در بیاناتی که در مورد افزایش مشارکت سیاسی زنان در دولت اعتدال داشت، به ابعاد مهم این مشارکت و ظرفیت های مهم خط مشی اعتدال در ایجاد زمینه مشارکت سیاسی زنان اشاره کرد و عدالت سیاسی را ضامن توسعه مشارکت سیاسی   زنان دانست که با افزایش حضور زنان در عرصه های سیاسی همراه است.

وضعیت زنان و کودکان آسیب دیده شوخی بردار نیست

فاطمه دانشور عضو شورای شهر تهران هم با اشاره به سیاستگذاری مردانه در برخی از حوزه‌ها مثل حوزه های آسیب های اجتماعی گفت:

الان ما شاهد سیاستگذاری مردانه در زمینه‌هایی مانند اعتیاد زنان هستیم.؛ سیاستگذاری که مشکلات زن معتاد و مخصوصا مشکلات کودکان این زنان را اصلا نمی تواند لحاظ کند. برای همین است که ما الان کمپ ترک اعتیاد برای زنان نداریم. 
وی با تاکید بر ضرورت نقش فعال‌تر زنان در شوراهایی مانند شورای اجتماعی کشور اظهار کرد: زنان یا در چنین جلساتی نیستند یا تعداد اندکی از آنان حضور دارند و مجال صحبت به آنان داده نمی‌شود. در این شرایط از وزیر کشور می‌خواهیم که از ظرفیت زنان در شورای اجتماعی بیشتر استفاده کند.
عضو شورای شهر تهران هشدار داد: وضعیت زنان و کودکان آسیب دیده درکشور  شوخی‌بردار نیست و زیرساخت‌های لازم را برای بهبود وضعیت آنان نداریم.

پرهیز از مردواره شدن زنان

فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم  هم در سخنان خود به موضوع پرهیز از مردواره شدن زنان تاکید کرد و گفت:

لازم است به ظرایف زنانه توجه کنیم و حضور زنان در عرصه‌های مختلف نباید به کمرنگ شدن نقش آنان در خانواده بیانجامد. لازم است این نقش بازتعریف شود و تشکیل اتاق فکری در این زمینه ضروری است. علاوه بر آن دوری از افراط و تفریط نیز ضروری است. ما نباید به زنان نگاه مردانه داشته  باشیم. از سوی دیگر سهمیه‌بندی جنسیتی نیز درست نیست. بنابراین تعریف الگویی مناسب برای زنان در نظام جمهوری اسلامی دور از سیاسی‌بازی ضروری است .

تبعیض مثبت برای زنان در مدیریت سیاسی کشور

ژاله فرامرزیان مدیرکل تشکیلات و بهبود روش‌های وزارت کشور اظهار کرد:
شبکه ای فکر کردن، صبوری و حمایت‌گر بودن از جمله ویژگی‌های زنان است که خداوند در خلقت شان نهاده است و آنها با برخورداری از این ویژگی‌ها می‌توانند به مدیریت صحیح کشور کمک کنند. در واقع به منظور طراحی مدیریت مطلوب برای کشور باید از ظرفیت زنان استفاده شود.

وی با تاکید بر ضرورت اعمال تبعیض مثبت برای حضور زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی گفت:
با توجه به شرایطی که از گذشته به وجود آمده، زنان در زمینه حضور در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی چندین گام از مردان عقب هستند. برای جبران این کمبودها باید برنامه‌ریزی کنیم این به معنای زیر سوال بردن نقش زنان در خانواده نیست. افزایش تعداد زنان در مجلس نیز نتیجه تبعیض مثبت بوده است. ظرفیت مدیریت سیاسی کشور نیز باید به گونه‌ای باشد که تبعیض مثبت را رعایت کند.

احزاب خاص زنان هیچ حمایتی ندارند

طاهره رحیمی دبیرکل جامعه فاطمیون هم در مورد ضرورت حمایت از احزاب خاص زنان در  بیاناتی گفت:

زنانی که در احزاب کار می‌کنند با احزاب زنان متفاوتند. امکانات، قدرت و لابی که در دست مردان است، در اختیار زنان در تشکل های سیاسی خاص زنان نیست. نظام جمهوری اسلامی اگر می‌خواهد زنان جامعه را مدیریت کند، باید تبعیض مثبت را در نظر بگیرد. این در حالی است که یک‌صدم امکانات مردان در دست زنان نیست.

استاندارانی منصوب کنید که توانمندی‌های زنان را باور داشته باشند

شهربانو امانی فعال حوزه زنان اظهار کرد: به وزیر کشور پیشنهاد می‌دهیم که افرادی را به عنوان استاندار منصوب کنند که توانمندی‌های زنان را باور داشته باشد، چراکه زنان در مشارکت‌های توده‌ای در صفوف اصلی هستند اما در مشارکت نخبگی نقش چندانی ندارند.

این فعال حوزه زنان در ادامه پیشنهاد داد که در هیات‌های اجرایی انتخابات از حضور زنان استفاده شود.

راهکار عملی می خواهیم

دکتر ترکان نماینده حزب کارگزاران سازندگی هم در سخنان کوتاهی تاکید کرد که ما همه مان مشکلات را در عرصه مشارکت سیاسی زنان می شناسیم مهم این است که عزیزان راهکارهای عملی برای حل مشکلات بدهند .

انتصابات در وزارت کشور پیچیدگی زیادی دارد

آخرین سخنران نشست وزیر کشور دکتر رحمانی فضلی بود که  با اشاره به تلاش های وزارت کشور در تحقق اهداف سیاسی دولت و حفظ نظام  درباره فعالیت خانه احزاب گفت :

با برگزاری جلسات با نمایندگان احزاب سیاسی، بررسی راهکارها و در اختیار قرار دادن مکان و امکانات لازم و ایجاد اراده و همتی راسخ برای هم گرایی بیشتر در بین احزاب، مشکلاتی که در گذشته در زمینه فعالیت احزاب در حوزه سیاسی کشور وجود داشت مرتفع شده است . تکلیف همه درخواست های تأسیس حزب و یا تشکل های سیاسی در وزارت کشور هم الان تعیین تکلیف شده است. ضمن این که ما توانسته ایم  لایحه احزاب را هم به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم. .
رحمانی فضلی با اشاره به موضوع انتصابات در وزارت کشور به پیچیدگی ها و ظرایف کار استانداران و فرمانداران اشاره کرد و گفت: هرگونه مشکلی که در هر یک از دستگاه های دولتی و یا غیر دولتی اتفاق بیفتد، مسئولیت آن به فرماندار و استاندار مربوط می شود . این یک امر چند وجهی و پیچیده است که می بایست برای رفع آن مشکل اقدام کنند ؛ لذا باید در انتخاب آنها دقت زیادی داشته باشیم تا تعامل و همگرایی و هماهنگی با نمایندگان مجلس ، نمایندگان ولی فقیه در استان ها ، احزاب و گروه ها هم  در نظر گرفته شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه درحوزه امنیتی ، ایران امن ترین کشور منطقه درحوزه داخلی است،در مورد فعالیت های حزبی گفت:

عرصه فعالیت احزاب نباید تنها به چند نفر در شورای مرکزی و استان ها محدود شود، بلکه باید دریچه هار ا باز کرد و به داخل دل مردم نفوذ کرد و این درصورتی است که ما خواست دل مردم و مطالبه آنها را نمایندگی کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه تلاش ما این بوده است که فعالیت های سیاسی بانوان را در جامعه تقویت و در دستور العمل ها و قوانین به آن توجه لازم داشته باشیم، گفت: در اعتقادات دینی نیز هیچ گونه مانع جدی برای فعالیت بانوان در عرصه های سیاسی و اجتماعی نیست و در قانون اساسی نیز هیچ گونه مشکلی در این خصوص نداریم.

    

/انتهای متن/

درج نظر