آغاز طرح ملی ساماندهی و نظارت بر آرایشگاه های زنانه

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از آغاز طرح ملی ساماندهی و نظارت بر آرایشگاه های زنانه و لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی سراسر کشور خبر داد.

0

به گزارش به دخت به نقل از  ایرنا، علیرضا جمشیدی روز چهارشنبه در نشستی با بیان این مطلب گفت: مجموعه اقداماتی که در آرایشگاه های زنانه انجام می شود، به صورت خاموش زنان و بویژه دختران را مورد هدف قرار داده که در این سال ها توجه کامل و جدی به این مساله نشده است.
وی اضافه کرد: در زمینه کالاهای سلامت محور به ویژه لوازم آرایشی و بهداشتی که به وفور وجود دارد، گاهی در سطح عرضه به صورت مشهود مشکلی دیده نمی شود.
وی در مورد فعالیت آرایشگاه های زنانه گفت: آمار آرایشگاه های بدون مجوز بسیار بالاست و در تهران ١٠ هزار آرایشگاه غیرمجاز وجود دارد که می تواند به سلامت مردم آسیب جدی وارد کند و ممکن است به دلیل مشهود نبودن، امکان برخورد نباشد.
جمشیدی به فساد در آرایشگاه ها اشاره کرد و افزود: در آرایشگاه ها باندهایی برای فریب دختران وجود دارد و متاسفانه گاهی افراد از این طریق به خارج از کشور فرستاده می شوند.
وی اظهارکرد: موازین شرعی نیز در آرایشگاه ها رعایت نمی شود و طبق گزارش های تفصیلی، این فاجعه ای است که از آن غافل هستیم و در تهران آرایشگاه هایی وجود دارد که در آن مردان برای زنان و زنان برای مردان خدمات آرایشی ارائه می دهند.
جمشیدی به دخالت آرایشگاه ها در امور پزشکی اشاره کرد و گفت: خدمات پزشکی باید زیر نظر پزشک و متخصص انجام شود اما در آرایشگاه ها خدماتی در اینگونه امور انجام می شود.
وی در مورد نرخ گزاری در آرایشگاه ها نیز گفت: در آرایشگاه های زنانه نرخ های گران بدون هیچ معیاری انجام می شود.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات فرهنگی در این زمینه، افزود: قبل از برخورد جدی باید از طریق اقدامات فرهنگی مشکلات را کمرنگ تر کرد و بعد از آن ورود جدی انجام شود.
رئیس سازمان تعزیرات اظهارکرد: پدیده قاچاق به عنوان یک مطالبه ملی و دستور رهبری بحثی جدی است و پیشرفت ها و گام های بلندی در این زمینه برداشته شده است که البته تا رسیدن به نقطه مطلوب مورد انتظار مقام معظم رهبری و مسئولان فاصله داریم.
جمشیدی با بیان اینکه برای مبارزه با قاچاق کالا باید اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده انجام شود، افزود: در بعد اقدامات پیشگیرانه، فرهنگ سازی و فعالیت های فرهنگی موثر است اما جایی که به مردم ظلم و اجحاف می شود، طبیعی است که نمی توان منتظر بسته های فرهنگی ماند و جامعه، حکومت و حاکمیت نمی تواند دست روی دست بگذارد چرا که اقدامات فرهنگی پرهزینه و زمان بر است.
وی اضافه کرد: اطلاع رسانی و برخورد در این زمینه ضروری است و چون این مکان ها(آرایشگاه های زنانه) محل کسب است باید با شیوه خودش برخورد شود.

**مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور نقطه وفاق
جمشیدی تاکیدکرد: بحث قاچاق کالاهای سلامت محور در اولویت قرار دارد و در این زمینه در سطح عرضه اقدامات جدی باید انجام شود چرا که سلامت مردم را به مخاطره می اندازد.
رئیس سازمان تعزیرات در رابطه با طرح ساماندهی و نظارت بر آرایشگاه های زنانه گفت: این طرح با همکاری وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و تعزیرات در تهران با سرعت شروع شده و در برخی استان ها نیز به صورت خودجوش در حال پیگیری است.
وی افزود: گشت های مشترک تعزیرات و نیروی انتظامی باید اقدامات بازدارنده را انجام دهند و در صورت لازم برخورد و پلمپ صورت گیرد و از سوی دیگر نیز در رسانه ملی بازتاب داشته باشد تا قدرت بازدارندگی آن به نمایش گذاشته شود.
جمشیدی گفت: در حال حاضر علاوه بر کوچه مروی، 4 تا 5 نقطه در تهران لوازم آرایش قاچاق عرضه می شود که رسیدگی به فعالیت های در این نقاط باید در دستور کار قرار گیرد.
رئیس سازمان تعزیرات اضافه کرد: اصناف اقدام جدی در این خصوص انجام ندادند و بخش های حاکمیتی باید جدی وارد شوند.

**وجود انبارهای قاچاق کالا قبل از ورود به گمرک
جمشیدی تصریح کرد: اقدامات اخیر نیروی انتظامی به ویژه در تهران در بحث انبارها انجام شده است و آنچه که اخیرا به ما خبر رسیده، قبل از ورود به گمرک، انبارهایی وجود دارد؛ این انبارها در فاصله محل استقرار کشتی تا قبل از گمرک قرار دارند و باید به صورت جدی و عملیاتی این موضوع پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه به غیر از گمرک شهید رجایی 120 گمرک دیگر وجود دارد گفت: باید رصدهایمان را قبل از ترخیص کالاها قوی کنیم چرا که این موضوع می تواند منشاء جدی قاچاق باشد و فاجعه ای است که از آن غافل بودیم و با تهیه فهرست خریدهایی که در کشتی وجود دارد، این مساله قابل کنترل خواهد بود.
جمشیدی ادامه داد: در مورد گمرک بیشتر بحث کارشناسی است تا ببینیم چه کالایی قاچاق است و در مورد انبارهای قبل از ورود کالا به گمرک در بنادر و کشتیرانی باید نظارت جدی انجام شود؛ کارگروهی در این زمینه با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی تشکیل شده و در حال پیگیری است.
رئیس سازمان تعزیرات اظهار کرد: امروز شنیدم که گفته شده در سطح عرضه، کالای قاچاق وجود ندارد اما در مورد لوازم آرایش و موبایل به وفور شاهد کالاهای قاچاق هستیم و این موضوع که در حال حاضر کالای قاچاق در سطح عرضه وجود ندارد، نیازمند راستی آزمایی و بررسی است.
طرح ملی ساماندهی و نظارت بر آرایشگاه های زنانه و لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی سراسر کشور از امروز صبح(چهارشنبه) آغاز شد.

/انتهای متن/

درج نظر