بیش از ۸ میلیون نفر وام قرض الحسنه ازدواج گرفتند

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: تا کنون ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور وام قرض الحسنه ازدواج به ارزش ۲۶ هزار میلیارد تومان گرفته‌اند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، میرمحمد صادقی در شصت و ششمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: تا بیش از سال ۱۳۸۸بانک‌ها وام تسهیلات ازدواج پرداخت می‌کردند. در این شرایط ممکن بود برخی از زوجین سه یا چهار بار وام بگیرند و برخی حتی یک بار نیز از این تسهیلات بهره مند نشوند. در سال ۱۳۸۷ قرار شد وام تسهیلات ازدواج در بانک مرکزی ساماندهی شود و به این منظور سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را راه اندازی کردیم.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه گفت: از سال ۱۳۸۸ سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به کل کشور توسعه یافت و در حال حاضر تقریبا کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری تحت پوشش این سامانه قرار گرفته‌اند.

صادقی با بیان اینکه سال ۹۰ بهترین سال پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بود گفت: در این سال یک میلیون و ۳۴۸ هزار نفر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت کردند البته در آن زمان مبلغ این تسهیلات برای هر نفر ۲ میلیون تومان بود.

وی با اشاره به کاهش سپرده‌های قرض الحسنه اظهار کرد: در سال ۱۳۹۳ با رشد منفی ۷ درصدی سپرده‌های قرض الحسنه روبرو بودیم. این در حالیست که در سال گذشته تکالیف ما در حوزه تسهیلات ازدواج ۴ برابر شد سپس بخشنامه وام ۱۰ میلیونی مطرح شد.

صادقی اضافه کرد: پایان سال گذشته ۴۵۰ هزار نفر در نوبت دریافت تسهیلات ازدواج بودند اما پس از ابلاغ اعطای وام ۱۰ میلیونی تعداد آنها به ۶۸۵ هزار نفر افزایش یافت و ما پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج را به تمام بانک‌ها ابلاغ کردیم.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اضافه کرد: در خوش بینانه ترین حالت گمان می‌کردیم که بتوانیم تا پایان سال جاری به ۶۰۰ هزار نفر تسهیلات ازدواج به ارزش حدود ۶ هزار میلیارد تومان بدهیم و از تمام بانک‌ها خواستیم که پرداخت وام ازدواج را به عنوان اولین اولویت خود قرار دهند و سایر تکالیف را در اولویت‌های بعدی خود بگذارند البته به تکالیف خود در زمینه کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز پرداختیم. سال قبل نیمی از تکالیف مربوط به کمیته امداد اجرایی شد و با انجام این کار برای ۱۲۰ هزار نفر اشتغال زایی شد و آنها توانستند از تسهیلات قرض الحسنه بهره ببرند و از پوشش کمیته امداد خارج شوند.

صادقی اضافه کرد: تا قبل از مرداد ماه حدود ۱۲۰ هزار نفر تسهیلات ازدواج داده بودیم. با تلاش‌های صورت گرفته در مدیریت کل اعتبار در چهار ماهه اول سال جاری حدود ۶۰۵ هزار نفر از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج استفاده کرده‌اند. در سال ۹۴، ۸۰۵ هزار نفر به مبلغ ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده در ۹ ماهه سال جاری دو نیم برابر سال گذشته است. بدین ترتیب ۵۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت کرده‌ایم. امیدواریم تا پایان سال جاری به یک میلیون نفر تسهیلات پرداخت شود که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که رقمی معادل وام پرداختی سه سال گذشته است.

وی افزود: ۶۳۶ هزار نفر در نوبت دریافت تسهیلات ازدواج هستند. ۳۴۱ هزار نفر تایید شعبه شده‌اند و در حال تکمیل مدارک و دریافت تسهیلات هستند. برخی افراد از جمله استان‌های محروم با مشکل ضامن مواجه هستند. در این شرایط می‌توانند به جای دو ضامن یک ضامن معرفی کنند. بسیاری از افراد نیز تعیین شعبه شده ولی مراجعه نکرده‌اند.

وی افزود: ۳۱۵ هزار نفر در چهار پنج ماه اول سال جاری ثبت نام کردند ولی تعیین شعبه نشده‌اند. در سال جاری تاکید کردیم افرادی که پیش از سال ۱۳۹۴ برای دریافت تسهیلات ازدواج ثبت نام کردند. بانک‌ها مکلف هستند در سه ماه اول سال جاری تکلیف وام آنها را تعیین کنند و این موضوع به تمام بانک‌های کشور بخشنامه‌ شد و قرار شد افرادی که چه پیش از و چه پس از ابلاغ قانون وام ۱۰ میلیون تومانی ثبت نام کرده‌اند مشمول دریافت ۱۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج شوند.

صادقی با اشاره به قانون جامعه خدمات رسانی به ایثارگران اظهار کرد: بر اساس این قانون سقف پرداختی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران دو برابر تسهیلات ازدواج است. بنابراین در سال جاری ۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر زوج مشمول این قانون شده‌اند و هر زوج ۲۰ میلیون تومان دریافت کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱ بانک و موسسه اعتباری در کشور فعالیت می‌کنند گفت: در برخی از استان‌ها افراد به بعضی از بانک‌ها بیشتر مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر برخی بانک‌ها مانند بانک ایران و ونزوئلا شعبه ندارند اما آنها را وارد سامانه تسهیلات ازدواج کرده‌ایم. بانک سرمایه و موسسه اعتباری کاسپین در زمینه وام ازدواج فعال نشده‌اند.

وی افزود: از مرداد ماه سال جاری پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی را آغاز کردیم و قصد داشتیم که طی ۸ ماه بتوانیم ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را مدیریت کنیم. اگر این اتفاق می‌افتاد می‌توانستیم تقریبا در پایان سال پاسخگوی ۱۰۰ هزار متقاضی باشیم.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به آمار ازدواج اظهار کرد: سالانه حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واقعه ازدواج در کشور داریم و باید به همین میزان تسهیلات ازدواج پرداخت کنیم.

ما در طول ماه‌های مرداد تا آبان ماه به طور میانگین به ۹۰ تا ۱۰۰ هزار نفر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت کردیم و برنامه ریزی ماهانه ما برای این کار ۱۵۰ هزار نفر است ولی توانسته‌ایم ۹۰ تا ۱۰۰ هزار نفر را پوشش دهیم.

/انتهای متن/

درج نظر