برخورداری از “تفکر شبکه ای” شاخصه اصلی زنان کارآفرین است

زنان بیش از 49 درصد جمعیت کشور را شامل می شوند و توجه به این قشر بزرگ در عرصه کارآفرینی، می تواند نقش بسزایی در رفع معضل بیکاری و توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.

0

به گزارش به دخت به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «طنین شهر»، اشتغال زنان یکی از مقوله های مهم اقتصادی در عصر حاضر است که موانع بر سر راه آن بسیار حادتر از مشکلات اشتغال مردان در جامعه نمود پیدا می کند.

در سال های اخیر زنان ایران، خارج از قالب سنتی کار  که غالبا در حوزه فعالیت های تربیتی و مراقبتی(معلمی و پرستاری) تعریف شده بود وارد عرصه های دیگر همچون عرصه های علمی و فناوری نیز شده اند که در این بین نباید تاثیر کسب مدارج عالی دانشگاهی را نادیده گرفت.

اما در عین حال، کاهش تصدی دولت و پیش آمد وضعیت بازارکار غیردولتی بخش عظیمی از زنان فعال جامعه را به سمت ایجاد کارآفرینی کشاند و اکنون در جامعه آماری زنان، درکنار بانوان روستایی جمعیت کثیری از زنان ساکن در شهرها نیز به کارآفرینی روی آورده اند و بر این اساس می توان مدعی شد زنان نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه ایفا می کنند و در تحول نظام اقتصادی کشور به عنوان یک عامل بنیادی به شمار می روند.

از آخرین آمار به دست آمده از بانوان شاغل در ایران بر می آید که 11 درصد از جمعیت بانوان کشور در عرصه کارآفرینی ورود پیدا کردند که از این جمعیت، 44درصد به کسب و کار تولیدی و 56 درصد در زمینه خدماتی مشغولند.

با این وجود در حالی که رهبر معظم انقلاب حل معضل بیکاری را از اولویت های نظام اسلامی دانستند، استفاده از پتانسیل موجود در بانوان در زمینه کارآفرینی و ایجاد شغل و همچنین حمایت از آنان بسیار حائز اهمیت جلوه می کند.

از سوی دیگر تدوین و ارائه گزارش آماری از بانوان کارآفرین، انگیزه ها و همچنین حوزه فعالیت آنان برای توسعه اقتصادی کشور لازم و موثر است چرا که بر اساس آن می توان ظرفیت ها و استعدادهای بانوان هر خطه را شناسایی و بر اساس آن برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های کلان اقتصادی را طرح ریزی کرد.

در همین راستا، موسسه تحقیقاتی UNO با مطالعه بر روی چندین بانوی کارآفرین در جهان به این نتیجه رسیده است که “تفکر شبکه ای” در بین تمام بانوان کارآفرین جامعه هدف این موسسه وجود داشته است.

براساس تحقیقات گروه مشاوره کسب و کار “طلایه داران عصر” محمدشهر نیز که با هدف شناسایی و حمایت بانوان کارآفرین راه اندازی شده است، بانوان کارآفرین این شهر، علاوه بر برخورداری از  توانمندی “تفکرشبکه ای”، از خودپنداری و اعتماد به نفس بالا و همچنین انگیزه برای نشان دادن توانمندی های خود برخوردار بودند و در کنار آن تمایل به داشتن استقلال مالی نیز از جمله گزینه های انگیزشی آنان  برای ورود به عرصه کارآفرینی بوده است.

هرچند بانک اطلاعاتی این گروه هنوز تکمیل و به مراجع ذی صلاح ارائه نشده است، اما می تواند قدم کوچکی را در زمینه توسعه اقتصادی شهر بردارد و در صورت حمایت مسئولین روزی محمدشهر به عنوان شهر حامی بانوان کارآفرین معرفی شود.

در ادامه باید خاطر نشان کرد که، برای توسعه کارآفرینی علاوه بر تدوین  جامعه آماری و برنامه های کارشناسانه و بلند مدت، اجرای برنامه های آموزشی کوتاه مدت، تبلیغات گسترده، افزایش مفاهیم خلاقیت و خودباوری در دوران تحصیلی ابتدایی، آگاهی بخشی به والدین درجهت تربیت فرزندان کارآفرین و همچنین حمایت همه جانبه از فعالان این عرصه بسیار ضروری است و این امر حمایت همه جانبه مسئولین ارشد شهری و استانی را می طلبد.

/انتهای متن/

درج نظر