تهیه بانک اطلاعاتی زنان دانشگاهی

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده گفت: در تلاش هستیم که بانک اطلاعاتی زنان عرصه علوم و پژوهش مانند پژوهشگران و اعضای هیات علمی زن را تشکیل دهیم و امیدواریم تا پایان سال جاری این کار را به نتیجه برسانیم.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، الهه حجازی در نشست زنان و عرصه پژوهش که امروز با حضور شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد افزود: به دستور دکتر فرهادی وزیر علوم به دانشگاه‌های سطح یک و دو ابلاغ شد که مشاور امور زنان و خانواده خود را معرفی کنند و تا کنون 20 دانشگاه این کار را انجام داده‌اند و دانشگاه‌های استان‌های دیگر بیشتر از تهران این کار را انجام داده‌اند که انتصاب مشاوران امور بانوان در دانشگاه‌های سطح یک و دو فرصت خوبی برای تهیه بانک اطلاعاتی از زنان فعال در عرصه پژوهش و علم مانند پژوهشگران و اعضای هیات علمی است.

وی در ادامه گفت: شورای سیاستگذاری نیز در وزارت علوم تشکیل شده و امیدواریم بتوانیم سیاست‌های خوبی را اتخاذ کنیم و وزیر علوم هم از این شورا حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، حجازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در حوزه زنان و خانواده در وزارت علوم کار گسترده‌ای صورت نگرفته بود. بر اساس آمار سال 93 و 94، 24 درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد را زنان تشکیل داده اند و 18 هزار و 481 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نیز زن بودند. تعداد استادان زن نیز 8.7 درصد بود.

وی با اشاره به آمار زنان در وزارت عتف در دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی و پژوهشگاه‌ها، ادامه داد:  16 درصد از اعضای هیات علمی را زنان تشکیل داده‌اند و تعداد استادان زن نیز بسیار کم است. تعداد زنان فعال در هیات علمی وزارت علوم، علوم پزشکی و دانشگاه آزاد نیز زیاد نیست.

حجازی اضافه کرد: 0.6 درصد از مقاله‌های پر استناد نوشته زنان است که ریاست موسسات غیر انتفاعی را بر عهده دارند و یک زن عهده دار مدیریت دانشگاه دولتی زنان است. 10 معاون پژوهشی و 2 معاون آموزشی در دانشگاه‌ها زن هستند. 6 مرکز پژوهشی نیز مربوط به زنان است.

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده با اشاره به آمار دانشجویان دختر اظهار کرد: 48 درصد دانشجویان وزارتخانه‌های بهداشت و علوم دختر هستند که در مقاطع کاردانی تا دکتری تخصصی تحصیل می‌کنند. تعداد آنها در کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای بیشتر است.

وی اضافه کرد: 42 درصد از دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری (عتف) را دختران تشکیل می‌دهند که در دوره‌های کارشناسی و دکتری حرفه‌ای تعداد آنها بیشتر است.

وی اضافه کرد: بیشتر دانشجویان موسسات غیر انتفاعی را مردان و دانشجویان پیام نور را زنان و دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای را مردان تشکیل می‌دهند.

حجازی در ادامه گفت: 57 درصد از دانشجویان کل دانشگاه‌های کشور در تمام مقاطع را دختران تشکیل می‌دهند و 53 درصد از دانشجویان علوم انسانی، 68 درصد از دانشجویان علوم پایه و 23 درصد از دانشجویان رشته‌های فنی مهندسی و 52 درصد از دانشجویان رشته کشاورزی را دختران تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تعداد دانشجویان دختر کاهش می‌یابد ولی این وضعیت موجب کاهش اعضای هیات علمی زن نمی‌شود.

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده با بیان اینکه 44 درصد از دانش آموختگان را زنان تشکیل می‌دهند اظهار کرد: در حال حاضر هرم اعضای هیات علمی مردانه است و تعداد پژوهشگران زن و مجله‌های تخصصی زنان کمتر است.

وی با اشاره به اسناد بالادستی گفت: تلاش می‌کنیم با استفاده از اسناد بالادستی تغییراتی را در وضعیت موجود به وجود آوریم که از جمله این اسناد می‌توان به سند ارتقاء مشارکت زنان در آموزش‌ عالی و سیاست‌های کلی خانواده اشاره کرد. در سند ارتقاء مشارکت زنان در آموزش عالی بر ایجاد فرصت و امکانات عادلانه، حمایت از محققان زن، توسعه و ساماندهی واحدهای پژوهشی زنان اشاره شده است.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت تقویت جایگاه زنان در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان گفت: تخصیص امکانات علمی و پژوهشی برای جذب نخبگان زن لازم است.

/انتهای متن/

درج نظر