تأمین امنیت اجتماعی مهمترین زنان در ایران است

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده، تأمین امنیت اجتماعی زنان در ایران را مهمترین دغدغه آنها دانست.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهر، فهیمه فرهمندپور در همایش زنان و زندگی شهری با بیان این مطلب افزود: مهمترین سؤال این است که تأمین امنیت اجتماعی زنان وظیفه چه نهادی است؟

وی با اشاره به دو الگوی رایج در تأمین امنیت اجتماعی زنان در شهرها ادامه داد: نخستین الگو در این زمینه این است که دولت‌ها مسئول تأمین امنیت اجتماعی زنان هستند. در این الگو تأمین امنیت اجتماعی عمومی است و عدم رعایت آن از منظر قانونی جرم تلقی می‌شود.

فرهمندپور با اشاره به اشکالات دولتی بودن تأمین اجتماعی زنان در کشور بیان کرد: محدودیت نفوذکنندگان دولتی و فربه شدن تشکیلات دولتی از یکسو و از سوی دیگر زیرپوستی شدن عوامل ناامنی و ایجاد حس بی‌تفاوتی عمومی از معایب این الگو خواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به الگوی دوم در تأمین امنیت اجتماعی به عنوان یک الگوی جهانی، یادآور شد: در این شیوه مردم و سازمان‌های مدنی در زمره تأمین‌کنندگان امنیت در عموم جامعه نقش داشته و ورود مردم به مسئله امنیت نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی دولت‌ها دارد.

فرهمندپور با اشاره به اینکه نقش‌آفرینی مردم در امنیت‌افزایی عمومی نیاز به مشارکت مردم در تأمین زیرساخت‌ها و فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم برای پیگیری از آسیب‌ها دارد، تأکید کرد: جایگزینی خودمراقبتی در رفتارهای اجتماعی به جای وابستگی به ضابطان و ناظران دولتی از جمله محاسن الگوی دوم در تأمین امنیت اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه نمونه عینی مشارکت مردم در این مساله در فرهنگ اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: امربه معروف و نهی از منکر به عنوان الگوی مشارکت اجتماعی مردم در تامین امنیت در جامعه محسوب می شود.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: به رغم اینکه دنیا تلاش می‌کند تا شرایط بهتری را برای حضور زنان فراهم کند، اما در تمام دنیا بیشتر خشونت و جنایت و ارتکاب انواع بزه‌ها بر علیه زنان بالاست. اگر تأمین امنیت اجتماعی وظیفه دولت‌ها باشد نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد؛ باید مردم به این مسئله ورود پیدا کنند.

/انتهای متن/

 

درج نظر