منظورم از نابرابری جنسیتی همان بی عدالتی های مشهود بوده است

طیبه سیاوشی نماینده مجلس دهم در گفت و گوی با به دخت از دلایلش برای تذکر در جهت به رسمیت شناختن روز جهانی خشونت علیه زنان، مشکلات زنان و راه هایی که او و همکارانش در مجلس برای غلبه بر آنها در پیش گرفته اند، صحبت کرده است.

0

در روز  دوم آذر ماه سال جاری، طیبه سیاوشی نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکر دو دقیقه ای خود در صحن علنی از به رسمیت شناختن روز جهانی خشونت علیه زنان و تصویب قانونی به نام ”منع خشونت خانگی” سخن گفت و در ادامه از نابرابری های جنسیتی در زنجیره قدرت و پیشرفت انتقاد کرد. برخی کارشناسان یه این سخنان این نماینده انتقاداتی داشتند از جمله توران ولی مراد، فعال رسانه ای و کارشناس مسائل زنان که در مصاحبه ای با به دخت (از این جا بخوانید) انتقاداتی را به سخنان سیاوشی مطرح کرد. برای شفافیت بیشتر و پاسخ به این انتقادات  به دخت با طیبه سیاوشی نماینده مجلس مصاحبه ای ترتیب داد. با تشکر از وقتی که به ما دادند و گفت وگویی که داشتند. 

 

 من از برابری جنسیتی سخن نگفتم

سیاوشی، نماینده مردم تهران ری شمیرانات و اسلامشهر در گفت و گو با به دخت، در پاسخ به این پرسش که ” مفهوم برابری جنسیتی از منظر شما چیست و در ادامه اظهارات اخیرتان در مجلس درباره جلوگیری از بازتولید برابری جنسیتی تاکنون چه اقداماتی انجام داده اید؟”  گفت: من هرگز از برابری جنسیتی سخن نگفتم و منظور من همان بی عدالتی های مشهود بوده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: دلیل تذکر بنده برای به رسمیت شناخت روز جهانی خشونت علیه زنان این بود که بهانه ای باشد تا موارد آسیب رسان به زنان و خانواده که فراموش شده است را بازنگری کنیم؛ به هرحال این بزرگداشت ها در تمام کشورهای دنیا مرسوم است و ما نیز بسیاری از مناسبات جهانی را در تقویم خود به رسمیت شناخته ایم. 

 

باید به تعریف واحدی از خشونت علیه زنان و مصادیق آن برسیم

سیاوشی با بیان اینکه در جامعه ایران و در محافل رسمی اهمیت روز جهانی خشونت علیه زنان مطرح نشده بود و من می خواستم این روز به شکل رسمی مورد توجه قرار بگیرد، تاکید کرد: انتظار نداریم این موضوع در شبکه های مجازی دست به دست شود، دستگاه قانونگذاری و قوه قضاییه باید با هم افزایی به تعریف واحدی از خشونت علیه زنان و مصادیق آن برسند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: همان طور که در قانون اساسی بر حفظ کرامت انسانی تاکید شده است، ذیل قانون مدنی هم قوانینی برای احقاق حقوق زنان و پیشگیری از خشونت علیه آنان دیده شده است اما به شکل بارز و صریح مورد بررسی و تقنین  قرار نگرفته است و باید پیگیر باشیم که چرا در قوانین مدنی ما به مسئله خشونت پرداخته نشده است؟

 

برای اسیدپاشی چه کرده ایم؟

سیاوشی گفت: همانطور که ما در بسیاری از مسائل زنان مانع قانونی نداریم، در بعضی موارد دارای خلا هستیم. مثلاَ طبق هم اندیشی هایی که با حقوقدانان داشته ایم، در مورد خشونتی مانند اسیدپاشی که نه تنها به عمق جامعه بلکه به ظاهر آن هم آسیب رسانده و هزینه های مادی و معنوی بسیاری را بر جامعه تحمیل می کند، قانونی در این زمینه نداریم؛ حتی مجازات قصاصی که برای این جنایت قبیح، برای پیشگیری در نظر گرفته اند نیز نتوانسته کنترل مناسبی برای این روند داشته باشد.

وی ابراز نگرانی کرد: باید مصادیق خشونت را شناسایی کنیم و خلاهای قانونی مربوط به زنان را رفع کنیم. فقر زنان باعث شده که به شدت به دنبال مسائل مهریه باشند و حتی با وجود خشونت های بارز و ظلم هایی که به برخی از زنان می شود، مجبور باشند به زندگی مشترک شان ادامه دهند.

 

مشکلات زنان با عرف و فرهنگ است

سیاوشی افزود: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که مشکلات زنان آن فقط مربوط به قانون نیست، بلکه در این حوزه مشکلاتی داریم که به عرف جامعه و فرهنگ مردم مربوط است.  جنس دوم نامیده شدن زن یکی از همین مسائل است.

نظر به انتقادات کارشناسان از مفهوم برابری جنسیتی در اظهارات سیاوشی، از وی درباره مفهوم ”بازتولید نابرابری های جنسیتی” اصطلاحی که در تذکر دو دقیقه ای اخیر خود در صحن مجلس شورای اسلامی داشت، پرسیدیم؛ در این باره اظهار داشت:

ما نه به لحاظ ساختاری بلکه از نظر محتوایی خواستار این هستیم که حقوق زنان ضایع نشود.

 

تبعیض در جذب زنان به مشاغل

وی افزود: در جامعه ای که ۶۰ درصد فضای آموزشی آن توسط زنان پر شده است شاهد نوعی سهیمه بندی جنسیتی هستیم که در ادارات و مشاغل گوناگون برای جذب نیروی خانم وجود دارد و ما باید مانع این تبعیض باشیم. همچنین باید حقوق دختران مکلف و بالغ در قانون مدنی تعریف شود.

سیاوشی گفت: خواسته بانوان نماینده مجلس دهم این است که تلاش کنیم تا مطابق شرع اسلام و به کمک ساختارهای قانونی، تغییراتی را در فرهنگ و عرف جامعه به وجود آوریم که  کار، تحصیل و ورود زنان به کانون خانواده را با مشکل روبه رو نکند.

 

ادامه زندگی مشترک بدون تضییع حق

وی افزود: زنان متاهل وقتی با محدودیت های قانونی و فرهنگی برای برخی فعالیت های خود مواجهه می شوند، متاسفانه به طلاق و جدایی فکر می کنند. با این حال من معتقدم قانون در بعضی موارد قابلیت مبسوط شدن دارد تا این زنان به زندگی خود در کانون خانواده ادامه دهند و قانون می تواند راهگشا باشد تا از تضییع حق زن جلوگیری کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نظراتی که منعکس کرده ام خواسته اغلب زنان است و من متعلق به هیچ گروه فمینستی نیستم، بیان کرد: ما زنان مجلس شورای اسلامی، طبق ماده ۳۱برنامه ششم توسعه، اشاره کرده ایم که به عدالت جنسیتی قائل هستیم. اگر من از لفظ نابرابری استفاده کردم، به این معنا نیست که منکر عدالت جنسیتی هستم، بلکه واژه نابرابری برای رساندن منظور مناسب تر بود و به نظرم نباید دنبال بازی با واژه ها باشیم.

 

زنان سرپرست خانوار اولویت ما در برنامه ششم

سیاوشی گفت: بخش عظیمی از وقت خود را برای برنامه ششم توسعه گذاشته ایم و در سیاست های کلان کشور به رغم مخالفت های شدید همه دستگاه ها زنان سرپرست خانوار را در اولویت قرار داده ایم و معتقدیم که اگر به دنبال عدالت جنسیتی هستیم و می خواهیم کشور سالم باشد، باید از این زنان حمایت جدی کرده و آنان را وارد سیاست های کلان بکنیم.

نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، همچنین بیان کرد: برخی از زنان که در دستگاه های دولتی، در پست های حداقلی خود، توانمندی بالای خود را ثابت کرده اند، بر اساس معیارهای شایسته سالاری، می توانند مدیریت های مهم تر را بر عهده بگیرند و فراکسیون زنان طی یک نامه به رئیس دولت چنین خواسته ای را از ایشان مطالبه کرده است.

 

پیگیر بیمه زنان خانه دار هستیم

وی در پایان با بیان اینکه بهترین شغل برای زنان خانه داری است، اظهار داشت: علاوه بر حمایت از بانوان مدیر شایسته و بانوان کارآفرین، تلاش و پیگیری می کنیم تا بیمه زنان خانه دار به جریان بیافتد و زنانی که خود را وقف به موفقیت رساندن همسر و فرزندان شان کرده اند نیز از حمایت حداقلی برخوردار شوند.

 

لینک مطلب خانم ولی مراد

برابری جنسیتی، ظلم است به زنان و بی حجابی نوعی از خشونت

/انتهای متن/

درج نظر