زنان و خانواده در لایحه بودجه 96 + جدول

جدول زیر اعتبار در نظر گرفته‌شده در برنامه بودجه 96 برای نهادهای متولی حوزه امور زنان و خانواده از جمله معاونت امور زنان و خانواده و نیز اعتبارات مربوط به بیمه زنان خانه‌دار را نشان می‌دهد.

0
لایحه بودجه 96 صبح امروز توسط رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی‌‌ تقدیم شد تا بهارستان‌نشینان بررسی این لایحه را در دستور کار خود قرار دهند.
به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، جدول زیر اعتبار در نظر گرفته‌شده در برنامه بودجه 96 برای نهادهای متولی حوزه امور زنان و خانواده از جمله معاونت امور زنان و خانواده و نیز اعتبارات مربوط به بیمه زنان خانه‌دار را نشان می‌دهد. (ارقام به میلیون ریال)

عنوان

اعتبار در لایحه بودجه 96

درصد رشد

معاونت امور زنان و خانواده

151.443

18.31

شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه خواهران

2.290.000

12.83

شورای فرهنگی اجتماعی زنان

17.250

16.14

بیمه زنان خانه‌دار متأهل با اولویت زنان سرپرست خانوار

240.000

20-

همچنین، در بخش دیگری از عناوین کلی بودجه شاهد اختصاص اعتبار به دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه‌های زنانه هستیم که در جدول زیر اعتبارات اختصاص‌یافته به این دانشگاه‌ها را ملاحظه می‌کنیم.

دانشگاه‌های زنانه

اعتبار در لایحه بودجه 96

دانشگاه الزهرا(س)

1.248.909

دانشگاه خواهران سمنان (فرزانگان)

20.588

دانشگاه کاشان- پردیس خواهران

23.224

دانشگاه کوثر (ویژه خواهران)

77.654

دانشکده علوم انسانی حضرت نرجس (س)

40.447

دانشكده فني و مهندسي فناوري‌هاي نوين سبزوار حضرت زينب

25.386

در بخش‌های دیگری از لایحه بودجه نیز به حوزه زنان اشاره شده است.

دیه محکومان معسر با اولویت زنان معسر
در بند الف تبصره 11 ماده واحده لایحه بودجه سال 96 آمده است: به منظور تأمين كسري اعتبارات ديه محكومان معسر با اولويت زنان معسر و مواردي كه پرداخت خسارات برعهده بيت‌المال يا دولت است، وزارت دادگستري مجاز است با تصويب هيأت نظارت صندوق تأمين خسارت بدني حداكثر تا سه هزار و پانصد ميليارد ريال از منابع درآمد سالانه موضوع بندهاي (ث) و (ج) ماده 24 قانون بيمه اجباري خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشي از وسايل نقليه را از محل اعتبارات رديف 5 -110000 جدول شماره (7) اين قانون دريافت و هزينه كند. مديرعامل صندوق مزبور مكلف است با اعلام وزير دادگستري مبلغ يادشده را به نسبت در مقاطع سه ماهه در اختيار وزارت دادگستري قرار دهد.

بودجه تسهیلات ازدواج
بند «د» تبصره 17 به پرداخت تسهیلات برای ازدواج جوانان اختصاص یافته و اشاره می‌کند: به منظور حمايت از ازدواج جوانان، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف است كليه بانك‌ها و مؤسسات اعتباري كشور را ملزم كند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌هاي قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاري در پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه مشاركت كرده و تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولويت نخست پرداخت قرار دهد.

1.    تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج براي هريك از زوجين در سال 1396 يكصد ميليون ريال با دوره بازپرداخت چهارساله است.

2.    بانك مركزي وظيفه نظارت بر اجراي اين قانون و جريمه بانك‌هاي متخلف در اين زمينه را برعهده دارد.

بودجه نگهداری از والدین یا همسران شهدا
در بند «د» تبصره 18 ماده واحده آمده است: بنياد شهيد و امور ايثارگران مكلف است از محل اعتبارات خود موضوع رديف 131600 جدول شماره (7) اين قانون با تشخيص كميسيون پزشكي بنياد و يا مراجع قانوني ذي‌ربط حسب مورد به والدين و همسران شهدا كه به دليل كهولت سن و يا بيماري صعب‌العلاج نياز به نگهداري دارند؛ درصورتي‌كه در ميان خانواده، فرد يا افرادي از آن‌ها نگهداري كنند، نسبت به پرداخت حق نگهداري به ميزان سي درصد حداقل حقوق كاركنان دولت اقدام كند.

مشارکت اقتصادی
بند الف تبصره 19 ماده واحده نیز می‌گوید: دولت اجازه داده مي‌شود براي مردمي شدن اقتصاد، حداكثرسازي مشاركت اقتصادي، بهره‌گيري موثر از ظرفيت‌هاي عظيم جمعيت فعال كشور (جوانان، زنان و دانش‌آموختگان دانشگاهي) و براي بهره‌برداري مؤثر از مزيت‌هاي نسبي و رقابتي مناطق در پهنه سرزميني ايران اسلامي (با اولويت مناطق روستايي و محروم) نسبت به برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري مناسب براي ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد و پايدار در منطقه و شناسايي استعدادها و قابليت‌هاي مناطق، از طريق حمايت‌هاي نهادي، اعتباري، آموزشي و اجرايي؛ اقدامات زير را براساس سياست‌هاي مصوب شوراي‌عالي اشتغال انجام دهد:

1.    تدوين و ارائه اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري به تفكيك رشته فعاليت‌ها تا سطح شهرستان توسط دستگاه‌هاي اجرايي با همكاري بخش خصوصي و تعاوني با توجه به قابليت‌ها و محدوديت‌هاي محيطي و اقتصادي منطقه و تحليل ديناميك كسب‌وكار، بازار عوامل و اشتغال، بازار محصول و زيرساخت‌هاي موجود؛

2.    ظرفيت‌سازي براي مشاركت فعال و مؤثر جامعه هدف توسط دستگاه اجرايي؛

3.    تسهيل‌گري و ظرفيت‌سازي نهادي در مناطق روستايي و گروه‌هاي هدف؛

4.    اطلاع‌رساني شفاف مشوق‌هاي مالي، حمايتي مستمر و فراگير هر يك از دستگاه‌هاي اجرايي؛

5.    ايجاد رونق در بخش ساختمان و خدمات عمومي؛

6.    اولويت تخصيص مشوق‌هاي مالي به پروژه‌ها، به ترتيب براي ايجاد و توسعه بنگاه‌هاي كوچك، متوسط و صنايع دستي.

بودجه خوداتکایی خانواده‌های محروم
در جدول شماره 8 که به برآورد اعتبارات تملك دارايي‌هاي مالي سال 1396 اختصاص دارد به ايجاد خوداتكايي براي خانواده‌هاي مستضعف و محروم و تقويت اجتماعي (موضوع بند 1 ماده 29 قانون سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و نيز مفاد بند 2  قانون ياد شده) اشاره و برای این منظور 7.000.000 میلیون ریال بودجه در نظر گرفته شده است.

جدول شماره 9 ، برآورد اعتبارات رديف‌هاي متفرقه در سال1396 را نشان می‌دهد. یکی از بخش‌های این جدول به «پرداخت مستمري به فرزندان و همسران بيمه‌شده متوفي و 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان که زیر 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند نسبت به سنوات مستمری – موضوع درآمد حاصل از اخذ يك در هزار قيمت منطقه اي بابت حق‌الثبت اموال غيرمنقول» اختصاص دارد که برای این منظور 1.500 در نظر گرفته شده است.

/انتهای متن/
درج نظر