ملاک شما برای انتخاب همسر چیست؟

وقتی حرف ازدواج به میان می آید، حتما حرف چگونه انتخاب کردن همسر هم مطرح است؛ مخصوصا برای جوان امروزی که خیلی وقتها می خواهد در انتخاب همسرمستقل باشد و از مدل های سنتی هم فاصله بگیرد، این، سؤال مهمی است: چگونه باید همسررا انتخاب کرد؟

2

سرویس اجتماعی به دخت/

 در تکه شکسته یک گلدان نمی توان هیچ شاخه گلی را نگهداری کرد . باید تکه دیگر را پیدا کنی، آن وقت کنار هم گذاشته با دقت بچسبانی. حالا اگر تکه ای را که پیدا کرده ای، تکه دیگر همان گلدان نباشد – هرچند زیباتر و مرغوب تر- نمی توان تکه ها را به هم چسباند !حتی اگر به زور هم بچسبانی پس از یک مدت کوتاه از هم جدا می شوند.اگر هم تکه همان گلدان باشد ولی از میان شان تکه های کوچک دیگری خرد شده و ریخته باشند ، باز هم نمی شود؛ چون اگر در این گلدان سوراخدار آب بریزی نمی ماند.ا در گلدان نصفه نیمه، گلی شاداب نمی ماند. چه بسا نیمه های گلدان نیز پس از مدتی دوباره هم جداشوند.

پس باید تمام تکه های خرد شده را پیدا کنی تمام تکه ها را! آن وقت درست مثل یک پازل، مابین دو تکه اصلی قرار داده با یک چسب محکم و مطمئن بچسبانی.

حالا این گلدان درست می شود مثل روز اولش.

زن و مرد دو نیمه گلدانند

روز اول، همان روزی که ازل نام گرفت، خداوند زن ومرد را چون نیمه های یک گلدان خلق کرد تا در گذر سال های زندگی شان همدیگر را یافته، بچسبند و درون خود گل های شاداب زندگی یعنی فرزندان را نگهداری کنند.

 به همین خاطر است که برای پیوند نیمه های گمشده باید  دقت کرد. خرده های بین نیمه ها هم می تواند هزار و یک تکه باشد اما هر کدام درست به اندازه دیگری مهم اند و اگر در نظر گرفته نشوند،هیچ وقت گلدان کامل نمی شود.این خرده ها و تکه ها همان معیارها و ملاک های انتخابند. معیارهایی که بسیار مهم اند  و باعث می شوند تا تکه های گلدان ها درست و محکم و چفت بشوند.حتی یک سوراخ یعنی نادیده گرفتن  یک ملاک با ارزش ودر نتیجه ریختن آبی که دیگر جمع شدنی نیست!

ناگفته نماند از چسب خوب هم نباید غافل شد.چسب خوب این روزها کم پیدا می شود!اگر چسب خوب نباشد یا اصلا نمی توانی دو تکه را به هم بچسبانی یا خیلی زود از هم گسسته می شوند.چسب خوب یک توکل درست و حسابی و ریشه داراز جنس یقین و ایمان و صبوری است. یقین به خدایی که آفریننده گلدان هاست، ایمان بر درستی انتخاب نیمه گلدان تان و صبر در برابر تمامی نا ملایمات دنیا…

اول خودت را پیدا کن

تا به حال در آینه نگاه کرده ای؟ آینه ای که گذشته از ظاهر، باطن حقیقی ات را به تو نشان بدهد؟! چقدر خودت را می شناسی؟ اگر نیمه یک گلدان باشی، اول باید خودت را درست بشناسی تا بتوانی نیمه دیگرت را پیدا کنی.

ظریفی نوشته بود:«خود شناسی راز ساده و مهم زوج های خوشبختی است که مسیر رسیدن به تکامل و سعادتمندی را از درون خود شروع کرده اند و پایه های آرامش و عشق را با خودشناسی گذاشته اند.»

از کنار سینمایی عبورمی کنم. سارا دختر جوانی که حدودا بیست ساله به نظرمی رسد، با ظاهری فریبنده و آرایشی خیره کننده که تقریبا همه موهایش از زیر شال  پیداست، نظرم را جلب می کند . با تلفن همراهش صحبت می کند. صبر می کنم تا تلفنش تمام شود.  می پرسم: ازدواج کرده ای؟

می گوید: نه، ولی تا چند وقت دیگه شاید…آخه همیشه به من می گه تو بهترین و زیباترین دختری هستی که تا به حال دیدم… و به گوشی اش اشاره می کند.

یادم می افتد چندی پیش پسری را گرفته بودند به جرم اینکه در یک زمان به 16 دختر، نامه ای مملو از عشق و علاقه با یک متن داده و ابراز عشق کرده !…

می پرسم: تا به حال از شخصیت و خصوصیات باطنی ات برایش گفته ای یا آشنایی تان  فقط در حد همین ظاهره؟

–          خوب ظاهر من معرف بسیاری ازمشخصات منه.

–     یعنی تو خودت هم خودت را منحصربه همین ملاک های ظاهری می بینی؟ خصوصیات،خواسته ها،تفکرات،اعتقادات و … همه وهمه می شود تنها درظاهر یک نفر جمع باشه؟

لحظه ای به فکر فرو می رود و می گوید:  تا به حال به اینکه خودم را می شناسم یا نه فکر نکردم. همیشه به این فکر کردم که دوست دارم طرف مقابلم چطور باشه، ولی حالا…

در دل آرزو می کنم خیلی زودتر از آنکه انتخاب اشتباهی بکند، از خواب غفلت بیدار شود.

اهمیت خود شناسی

دکتر غفرانی – نویسنده کتاب “ازدواج، چرا وچگونه؟”- در مورد اهمیت خودشناسی پیش از انتخاب همسر می گوید:

 اگربرای تلفن همراهم از شما شارژر بخواهم از من چه سؤالی می کنید؟ حتما اول می پرسید گوشی تلفن من چه مدلی است تا بتوانید شارژر مربوطه را به من بدهید.یا اگر بخواهید برای وسیله ای که در اختیار دارید قطعه ای را خریداری کنید فروشنده اول ازمشخصات وسیله تان می پرسد تا بتواند شما را کمک کند.

برای انتخاب همسر همه جوان ها و پدر و مادرها همیشه به دنبال بهترین هستند، در حالی که قرآن به ما می گوید:هم کفو خود را انتخاب کنید! چطور می شود خودت را نشناخته باشی و کفوت را بشناسی؟ کسی که هنوز علائق و اعتقادات دینی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… خود را نشناخته و انتظاراتش را از یک زندگی مشترک نمی داند، چطور می تواند گزینه درست را انتخاب کند؟!

پس برای یک انتخاب درست قبل از بررسی طرف مقابل باید بدانی که خودت کیستی و زوایای وجود خود را بشناسی تا بتوانی نیمه ات را بیابی.

با خودم روراست بودم

عطیه 25 ساله، حافظ کل قرآن کریم و متأهل می گوید:

از وقتی حافظ قرآن شدم، سعی کردم خداشناسی رو در خودم تقویت کنم. جالبه که آدم بمحض اینکه در راه خداشناسی قدم می ذاره، به  خودشناسی می رسه. سعی کردم روحیات خودم رو در برخورد با مردم، برخورد با مشکلات و سختی ها و برخورد باشادی ها و خوشی ها بشناسم. به خصوص به افکار و آرزوهایم خیلی دقت کردم. من فکر می کنم هر کسی با شناخت آرزوهایش می تواند بهتر خودش را بشناسد. تا حد زیادی آرزوهایم را می شناختم و از این شناخت راضی بودم . سعی داشتم  با خودم روراست و صادق باشم. به نظرم  این یک اصل است در انتخاب درست طرف مقابل برای ازدواج:  صداقت و روراستی در شناخت خود.

می پرسم:تا چه اندازه فکر می کنی این روراستی و شناخت نسبت به خود در انتخاب همسر و زندگی مشترکت به درد خورده و مؤثر بوده ؟

می گوید: فکر می کنم چون خودم را  درست می شناختم،  مشخصات طرف مقابل و خواسته ها و انتظاراتم را ازهمسرم هم تا حد زیادی می دانستم و در بیشتر آنها شکر خدا نتیجه خوبی گرفتم. البته در هر حال در مسیر زندگی مسائل و مشکلاتی هست. انسان باید خودش را برای خیلی آزمایش ها در این مسیر آماده کند.

                                                                        

 ادامه دارد….  

سمیه موحدی مهر/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)