کودکان اوتیسم گیلان در حالت یخ‌زدگی هستند

رئیس هیأت مدیره انجمن معلولان بینایی گیلان گفت: کودکان اوتیسم گیلان در مدرسه باغچه‌بان شهر رشت به دلیل بی‌توجهی مسؤولان در حالت یخ‌زدگی هستند.

0

به گزارش به دخت به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، جلسه تشکل‌های معلولان گیلان امروز با حضور محمدعلی نجفی استاندار به مناسب 13 آذرماه روز جهانی معلولان در محل استانداری تشکیل شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن معلولان بینایی گیلان در جلسه مذکور با اشاره به اینکه نخبگان بسیاری در بخش‌های فرهنگی، ورزشی و … بین معلولان استان وجود دارد اظهار کرد: معلولان در نوبت‌های مختلف پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز در آوردند.

*وجود تنگ‌نظران در پایین‌دست دولت

اسماعیل حاجی‌پور بر پرداخت حقوق معلولان توسط دولت تأکید کرد و افزود: دولت مصوبات خوبی در مورد معلولان دارد اما تنگ‌نظرانی در پایین‌دست دولت هستند و مانع از احقاق حقوق معلولان می‌شوند.

وی با بیان اینکه معلولان افرادی بی‌توقع هستند، تصریح کرد: معلولان در برخی از مواقع مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و انتظار دارند حقوق قانونی آنها تحقق پیدا کند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت به انتظار جامعه معلولان از مسؤولان اشاره کرد و گفت: مدیران به معلولان به چشم ترحم نگاه نکنند زیرا باید بدانند آنها ارباب نیستند.

حاجی‌پور با اشاره به وضعیت مدرسه اوتیسم گیلان، بیان کرد: کودکان در مدرسه باغچه‌بان شهر رشت به دلیل بی‌توجهی مسؤولان در حالت یخ‌زدگی هستند و این وضعیت پس از گذشت روزها همچنان ادامه دارد.

وی، مناسب‌سازی معابر عمومی را از خواسته‌های جامعه معلولان گیلان ذکر کرد و متذکر شد: نیاز است گروهی از وضعیت مناسب‌سازی معابر استان بازدید داشته باشند و مسؤولان نباید تنها به گزارش‌ها اکتفا کنند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه تخفیف 50 درصدی عوارض صدور پروانه ساختمان برای یک مرتبه برای معلولان بینایی در این شورا به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: احداث پارک پیاده‌روی ویژه معلولان بینایی در شهر رشت برنامه‌ریزی شده است.

حاجی‌پور بر ایجاد اشتغال سه درصدی معلولان در دستگاه‌های دولتی تأکید کرد و گفت: انتظار جامعه معلولان اجرای مصوباتی است که توسط دولت به تصویب رسیده است.

وی در ادامه به تهیه قطعه زمینی به منظور ایجاد مجتمع فرهنگی معلولان در محل مسکن مهر شهر رشت اشاره کرد و یادآور شد: انتظار داریم پروانه پیشخوان دولت برای زمین مذکور صادر شود.

این مسؤول، با اشاره به قول پرداخت 500 میلیون تومان برای ساخت زمین مذکور توسط کیوان محمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان، اظهار کرد: می‌دانیم بدون هماهنگی استاندار دستگاه‌ها نمی‌توانند ریالی را جابه‌جا کنند.

*راستی‌آزمایی مناسب‌سازی مکان‌ها برای معلولان در گیلان

استاندار گیلان نیز در جلسه مذکور گفت: نیاز است گروهی به منظور راستی‌آزمایی از مناسب‌سازی‌ها در ساختمان‌ها و مکان‌های عمومی استان بازدید میدانی داشته باشند.

محمدعلی نجفی به تلاش کانون‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد برای برطرف کردن مشکل معلولان اشاره کرد و افزود: ناتوانی بخشی از جسم دلیلی بر ناتوانی تمام وجود یک معلول نیست.

وی با بیان اینکه توانایی‌های بالقوه بسیاری در معلولان وجود دارد، تصریح کرد: اندیشه‌های بلند معلولان که در جسم ناتوان آنها نهفته است با درک مشکلات و برطرف کردن آن از طرف جامعه می‌تواند منجر به ظهور و بروز نبوغ این قشر از جامعه شود.

استاندار گیلان، خدمت به خانواده‌های دارای معلول را وظیفه تمام مسؤولان خواند و بیان کرد: وجود موانع در رفت و آمد با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی بلندمدت گیلان زیبنده این استان نیست.

نجفی به اهتمام ویژه مدیریت شهری، روستایی و سازمان نظام مهندسی گیلان به بخش معلولان تأکید کرد و گفت: ساختمان‌های جدید بدون رعایت مناسب‌سازی حقوق معلولان نباید توسط سازمان نظام مهندسی استان تأیید شود.

به گفته وی، تعدادی از سالن‌ها که میزبان همایش معلولان در گیلان هستند برای بهره‌مندی این قشر از جامعه از امکانات لازم برخوردارند نیستند و باید مناسب‌سازی شوند.

استاندار گیلان با تأکید براینکه احساس مسؤولیت نسبت به جامعه معلولان باید در تمام اقشار مردم و مسؤولان ایجاد شود، خاطرنشان کرد: زمینه‌های اجتماعی رعایت حقوق معلولان باید از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد فعال ایجاد شود.

نجفی بر گسترش فرهنگ احترام به معلولان در جامعه تأکید کرد و یادآور شد: رعایت حقوق اجتماعی معلولان باید در اولویت برنامه‌ها باشد.

وی، معلولان را شهروند درجه یک و ممتاز در جامعه خواند و اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند در تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

استاندار گیلان به اقدام‌های جدی در مورد سیستم سرمایشی و گرمایشی مدارس در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: در موارد ویژه مانند مدرسه باغچه‌بان باید در اسرع وقت سیستم سرمایشی آن اصلاح شود.

نجفی با اشاره به اینکه برای صدور مجوز تاسیس دفتر پیشخوان دولت توسط معلولان در مسکن مهر شهر رشت مانعی وجود ندارد، بیان کرد: آمادگی لازم برای ایجاد مدرسه ویژه بیماران اوتیسم در گیلان وجود دارد.

وی از انجام اقدام‌های موثر در مورد مسکن معلولان گیلان خبر داد و تصریح کرد: راه‌اندازی پخش اخبار ناشنوایان از طریق شبکه باران از جمله خواسته‌های معلولان در استان است و انتظار داریم زمینه پخش این برنامه به صورت روزانه فراهم شود.

/انتهای متن/

درج نظر