فعالیت کمپین ” نه به خشونت علیه زنان” در خوزستان + تصاویر

25 نوامبر مصادف با پنجم آذر ماه روز جهانی رفع خشونت از زنان بود. طبق آمار جهانی در دنیا از هر سه زن یکی مورد خشونت قرار می‌گیرد. امسال همزمان با فرا رسیدن روز جهانی رفع خشونت علیه زنان، فراخوان «دنیا را نارنجی کن» در بیش از ۷۰ کشور دنیا با ابتکار سازمان ملل برای مقابله با خشونت علیه زنان آغاز شده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از شوشان ، این فراخوان بخشی از فراخوان سازمان ملل برای پایان دادن به خشونت علیه زنان است. رنگ نارنجی در این حرکت به عنوان نمادی از آینده روشن و پرامید و به دور از هر گونه خشونت علیه زنان و دختران، به هماهنگی میان تلاش‌های مختلف کنونی کمک خواهد کرد.

کمپین دنیا را نارنجی کن امسال با تمرکز بر موضوع پیشگیری از خشونت علیه زنان و دختران در تطابق با اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ که شامل پایان بخشیدن به خشونت علیه زنان و دختران است انجام می‌گیرد.

همزمان با آغاز این فراخوان که 16روز به طول می‌انجامد، کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران هم با هشتگ # نه به خشونت علیه زنان به این حرکت جهانی پیوسته‌اند. مسئولانی چون شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی هم با نوشتن توییت‌هایی در این حرکت شرکت کردند .

فعالیت کمپین ” نه به خشونت علیه زنان” در خوزستان

 در استان خوزستان نیز همزمان با روز جهانی منع خشونت علیه زنان، کمپین یک میلیون امضا «نه به خشونت علیه زنان» در خوزستان با ابتکار دکتر مریم محبی همسر استاندار خوزستان فعالیت خود را آغاز کرد و در اولین اقدام و برای اولین امضا ،  امضای مریم نصیری مادر معدن کار رامهرمزی که به بانوی سنگ شکن معروف شده ، بر این کمپین نقش بست.

اعضای این کمپین از جمله دکتر مریم محبی ، الهه موالی زاده و فرنوش اسماعیلی و .. با هدف امضای یک میلیونی زنان و دختران خوزستانی بر این کمپین ، سفری به رامهرمز داشتند و امضای این بانوی خوزستانی بر این کمپین نقش بست.

خانم مریم نصیری زاده از عشایر ساکن سرگچ رامهرمز می باشد که بعد از نابینا شدن همسر و داشتن فرزندان زیاد ، برای امرار معاش به دل کوه می زند و 8 سال جوانی خود را صرف سنگ شکستن در معدن می کند تا اینکه با درآمد حاصله از کار در معدن دام می خرد و از ادامه کار در آنجا دست می کشد. وی اخیرا نیز توسط بنیاد بین المللی مادر به عنوان مادر نمونه انتخاب شد.

هدف این کمپین آگاهی بخشی به زنان نسبت به حقوق شرعی و قانونی است  

به گزارش به دخت ، در همین زمینه دکتر مریم محبی، بنیان گذار این کمپین بااظهار اینکه شعار کمپین «نه به خشونت علیه زنان» امنیت زنان، مردانگی مثبت و آرامش جهانی است،بیان کرد: این کمپین با محوریت امنیت زنان و در تقابل با خشونت علیه زنان در محیط کار، زندگی و جامعه فعالیت می کند.

دکتر محبی با اشاره به اینکه خشونت زاییده افول انسانیت است،خاطر نشان ساخت: آستانه تحمل پایین، فقر،بیکاری،کم بودن ارتباط افراد در خانواده و محیط زیست نامطلوب سبب ایجاد خشونت در جامعه می شود.

وی کاهش و کنترل خشونت در جامعه را نیازمند یک حرکت جمعی وبرنامه ریزی سازمان دهی شده دانست و گفت: خشونت آشکار و پنهان در اجتماع و خانواده باید شناسایی و کنترل شود.

دکتر محبی هدف این کمپین را آگاهی بخشی به زنان نسبت به حقوق شرعی و قانونی خود عنوان کرد و افزود: زن ها درمقابل خشونت های فیزیکی و روانی نباید سکوت کنند. به دلیل اینکه مسکوت ماندن، سبب افزایش خشونت می شود.

وی تصریح کرد: زن سالم، پایه گذار یک جامعه سالم است و باید در راستای امنیت و سلامت زنان تلاش کرد. دکتر محبی برگزاری همایش های «آموزش یک نفر، به ۱۰ نفر» را از برنامه های این کمپین عنوان کرد و گفت: با همکاری سازمان های مردم نهادی مثل« مهر و ماه» این همایش های آموزشی در زمینه های حقوق شهروندی و خانواده برگزار می شوند و هر فرد آموزش دیده به عنوان یک سفیر آرامش، این آموزش ها را به ۱۰فرد دیگر منتقل می کند.

بنیان گذار کمپین «نه به خشونت علیه زنان» ، ایجاد یک کانال تلگرامی در راستای تبیین و عملی شدن اهداف این کمپین را از برنامه های دیگر بیان کرد و گفت: زنان می توانند در این کانال تلگرامی پیشنهادات خود برای توقف خشونت علیه زنان را در قالب پیام های متنی، صوت و کلیپ برای استفاده دیگران به اشتراک بگذارند.

وی ضمن تشکر از دکتر الهه موالی زاده در حمایت از تشکیل این کمپین در خوزستان گفت: دکتر موالی زاده اولین عضو این کمپین بود و امیدوارم در روزهای آینده شاهد حضور بانوان و آقایان فرهیخته در این کمپین برای کمک به توقف خشونت علیه زنان باشیم.

/انتهای متن/

درج نظر