خداحافظ عقل، خداحافظ اخلاق

سالهاست با اعتماد، بعد از افطار می نشینیم پای تلویزیون تا فیلم های مناسبتی ماه مبارک را ببینیم !. از کودک دختر و پسر و نوجوان گرفته تا میانسال و… . اما از پارسال دیگر این اعتماد را به فیلم های بعد از افطار از دست داده ایم . وقت دیدن این فیلمها این پرسش را دائما از خود می کنیم: ماه رمضان و این همه سوژه های خلاف و سوژه های این همه خلاف …؟

4

سرویس فرهنگی به دخت/

دو سال است که در فیلم های بعد از افطار تلویزیون شاهد سوژه های خلافکاری و دروغ گویی  و …هستیم  که بازتابش در جامعه هم کم نبوده است.

امسال هم با فیلم” خداحافظ بچه “شاهد آموزش خلافکاری و دزدی هستیم؛ آموزشی با انواع ابزارها و با تکنیک کلوز آپ که مبادا کسی از جزئیات و مراحل دزدی در ذهنش چیزی جا بماند. همه درها در کمترین مدت با ساده ترین شیوه باز می شوند و پسر نوجوان تماشاگر هم همه اینها را  با دقت می بیند . من مادر هم با دلهره فقط باید منتظر باشم که  کی فیلم با  این همه بدآموزی  تمام می شود. اگر از من مادر بپرسند می گویم یک تیتر برای همه این فیلمها بهتراست: خداحافظ عقل، خداحافظ اخلاق.

سوژه فیلم، بچه داشتن به هر بهایی،حتی دزدی است و ظاهرا کارگردان قصد دارد  نشان دهد که برای یک هدف خوب هر کارهرچندنامعقول و غیراخلاقی جایز است.

تماشاگر این نوع فیلم ها دائما واقعیت های جامعه و رفتارهای واقعی مردم عادی را به نظر می آورد و معمولا نتیجه می گیرد که سطح عقلانیت و اخلاق در مردم عادی ما و رفتارهای روزمره شان بمراتب بالاتر از شخصیت های این فیلمهاست. مخصوصا زنان فیلم که اتفاقا نقش های اول فیلم را هم بازی می کنند، در کارهای شان هیچ منطق و حدو حدودی ندارند. و ما دائما از خود می پرسیم : واقعا زنان ما اینطورند؟و اگر نه، چنین تصویر احمقانه ای از یک زن چرا؟ آن هم در فیلم های ماه رمضان؟ برای شبهای ماه رمضان فیلم سازان هیچ سوژه ای جذاب تراز دروغ ،  کلاهبرداری، دزدی، خیانت، زن دوم و … سراغ ندارند؟ ما خانواده ها و پدر و مادرهای نگران و دلواپس که بجای ماهواره بچه هایمان را به سمت تلویزیون خودی تشویق و هدایت می کنیم، باید اینجا هم تن و دل مان بلرزد؟

اما یک سؤال مهم تر :

مسئولان امور فرهنگی جامعه و مشخصا مسئولان صدا و سیما خودشان این فیلمها را می بینند؟ این  وضعیت اسف بار در فیلم ها که علنا رواج خلافکاری و دروغ است، مورد تأییدشان است؟ اگر نیست، پس کو عکس العملی ، اقدامی و …؟ غیر از اینکه یک ماه دیگر شاهد باشیم که مدیر صدا وسیما در مراسمی خیلی باشکوه جایزه و تقدیر و احسن و بارک الله هم نثار سازندگان و دست اندرکاران این فیلمها می کنند، ما عکس العمل دیگری نمی بینیم .

و سؤال خیلی مهم تر:

آیا صداو سیما که دستگاه فرهنگساز است، باید خودش مروج خلاف کاری باشد؟

/انتهای متن/

نمایش نظرات (4)