فاطمه، زهرا و نازنین زهرا همچنان انتخاب اول والدین برای دختران ایرانی

مهم نیست در چه سالی زندگی می‌کنیم و دنیا به چه سمت می‌رود، مهم این است که همچنان فاطمه و القاب دختر نبی اکرم (ص) همچنان انتخاب اول والدین برای دخترانشان است.

به گزارش به دخت به نقل از خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هزار و 400 سال از ورود اسلام به ایران می‌گذرد، در این مدت تغییرات زیادی در جامعه ایران رخ داده است.

از هجوم مغول گرفته تا ورود فرهنگ آمریکایی و غربزدگی تعدادی از نخبگان کشور اما با همه این‌ها در طی سالیان گذشته مردم علاقه خود به اهل بیت را از دست نداده‌اند.

نمود یکی از این دلبستگی‌ها امروز به مانند گذشته در نام‌گذاری نوزادان ایرانی دیده می‌شود، والدین ایرانی همچنان نام فاطمه را به عنوان نام دختران خود انتخاب می‌کنند و مطابق آمارها بیشترین نوزادها به نام فاطمه خوانده می‌شوند.

آمار نشان می‌دهد که القاب دختر نبی اکرم (ص) همچنان بعد از گذشت 1400 سال همچنان انتخاب اول والدین ایرانی برای دخترانشان است، این اسامی عبارتند از فاطمه، زهرا و نازنین زهرا.

بعد از این اسامی نیز نام‌های یسنا، زینب، باران، ریحانه، فاطمه زهرا، رها و حلما دیده می‌شود، البته آمار نشان می‌دهد که فاطمه با اختلاف زیاد، بیشترین نامی است که بر روی دختران ایرانی گذاشته می‌شود.

*امیرعلی و فاطمه انتخاب اول در 6 ماه نخست

سیدمجید نبوی مدیرکل دفتر روابط عمومی و همکاری‌های بین الملل سازمان ثبت احوال کشور گفت: نام‌های امیرعلی و فاطمه انتخاب اول والدین ایرانی برای نوزادان خود در سه ماهه اول سال‌جاری بوده است.

وی گفت: نام امیرعلی با فراوانی ۷۶۵۹ و نام فاطمه با فراوانی ۱۱۰۵۲ ، انتخاب اول والدین برای نام‌گذاری فرزندان پسر و دختر خود در بهار ۹۵ بوده است.

نبوی با بیان اینکه ۱۰ نام اول پسران تمامی اسامی مذهبی بوده افزود: نام‌های محمد با فراوانی ۶۰۵۲، علی ۵۴۶۰، ابوالفضل ۵۳۲۸، امیرحسن ۵۰۴۵، محمدطاها ۴۶۸۲، حسین ۴۰۵۶، امیرعباس ۳۸۴۸، مهدی ۳۳۸۱ و محمدمهدی ۳۳۰۰ در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیرکل دفتر روابط عمومی و همکاری‌های بین الملل همچنین به ۱۰ نام اول دختران اشاره کرد و گفت: بعد از نام فاطمه، نام های زهرا با فراوانی ۶۹۹۷، نازنین زهرا ۳۶۰۵، یسنا ۳۴۷۲، زینب ۳۳۲۹، باران ۲۹۸۶، ریحانه ۲۵۰۲، فاطمه زهر ۲۴۷۶، رها ۲۳۵۱ و حلما ۲۲۵۴ در رده‌های بعدی قرار دارند.

*۱۰ اسم پسر و دختر که در سال ۹۵ بیشترین انتخاب را داشتند

محمد مهدی اعلایی مدیر ثبت احوال استان تهران، اسم‌های برتری که خانواده‌های تهرانی طی سه ماه اول امسال برای فرزندان خود انتخاب کرده‌اند را اعلام کرد.

اعلایی در مورد فراوانی نام‌هایی که تهرانی‌ها برای فرزندان خود طی سه ماه اول سال برگزیده اند، افزود: امیرعلی، امیرحسین، امیرعباس، محمد طاها، علی، محمدحسین، ابوالفضل، حسین، محمد و کیان ۱۰ اسم برتر تهرانی‌ها طی سه ماه اول سال جاری بوده که برای پسران خود انتخاب کرده‌اند.

وی تأکید کرد: همچنین ماهان، محمدرضا، محمدمهدی، امیرمحمد، ایلیا، پارسا، امیررضا، علیرضا، امیرمهدی و یاسین نیز در رده‌های بعدی نام‌گذاری از سوی خانواده‌‍‌های تهرانی قرار گرفته اند.

مدیر ثبت احوال استان تهران در مورد فراوانی نام‌های دختران نیز اظهار داشت: فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، حلما، باران، یسنا، ریحانه، زینب، النا و آوا ۱۰ اسم برتری بودند که مردم پایتخت برای دختران خود برگزیدند.

به گفته اعلایی، رها، مرسانا، مهرسا، هلیا، آیلین، سارینا، بهار، محیا، هستی و الینا نیز در رده‌های بعدی نام‌گذاری خانواده‌ها قرار گرفته اند.

وی در مورد کمیته نام‌گذاری گفت: این کمیته هر ماه در سازمان ثبت تشکیل می‌شود و افرادی که اسامی منتخبشان در بانک اسامی سازمان ثبت احوال وجود ندارد، می‌توانند در این کمیته مطرح کنند و اسامی با حضور کارشناسان مورد بررسی و تأیید قرار می‌گیرد.

به گفته مدیر ثبت احوال استان تهران فقط درصد بسیار اندکی از اسامی که با شئونات اسلامی ایرانی ما همخوانی ندارد، مورد تأیید قرار نمی‌گیرد.

/انتهای متن/