وقتی یک خانم رادیولوژیست می شود

رادیولوژی در کشور ما در چه جایگاهی قرار دارد ؟ در بحث بیماری‌های زنان تا چه حد در تشخیص موثر کمک می‌کند ؟
به بهانه روز رادیولوژی گفتگویی داشتیم با یک رادیولوژیست خانم تا ضرورت ها و مشکلات این کار برای خانم ها را از زبان یک خانم شاغل در این حرفه بشناسیم.

0

پروفسور و فيزيكدان آلماني “ويليام كنراد رونتگي” اشه ايكس را در هشتم نوامبر 1895 در آزمايشگاه خود در ورزبورگ كشف كرد . كشف رونتگن در مورد لوله هاي كروك ( Crooke ) شور و هيجاني در ازمايشگاه هاي سراسر جهان بوجود آورد.

در ژانويه سال 1896 اولين دستگاه فلورسكوپي توسط دانشمند ايتاليايي انريكو سالويوني ( Enreco salvioni ) ساخته شد در حالي كه در همين زمان مخترع امريكايي توماس اديسون نيز در اشعه ايكس و دستگاهي مشابه با فلورسكوپي كار مي كرد. دستگاه فوق از يك جعبه تشكيل شده بود كه در يك طرف آن چشم به طور مناسب قرار گرفته و در انتهاي ديگر ان صفحه فلورسنتي تعبيه شده بود .

در ماه مارس عكس راديولوژي كه رونتگن گرفته بود به عنوان مدرك و شاهدي در دادگاه منترال مطرح شد  که متهم بدون دليل خاصي به مردي كه در دادگاه حاضر بود شلیك كرد بود؛اشعه ايكس وجود گلوله را در بدن او ثابت كرد كه حتي در جراحي و معاينه به آن پي نبرده بودند.

ازآن زمان تا کنون تجهیزات وروش‌های مورد استفاده در این شاخه از پزشکی رفته به رفته دچار تغییرات شده وبا دقت بیشتری در زمینه تشخیص بیماری‌ها به کمک پزشکان آمده است تا به حدی که امروزه ما شاهد کاربرد رادیولوژی از راه دور یا تله رادیولوژی هستیم.  در تله رادیولوژی با استفاده از توانایی شبكه ها در ارسال و اطلاعات بیماران از یك نقطه جهان به نقطه دیگر فرستاده می شود. حجم اطلاعات تصاویر رادیولوژی با تصاویر یك متن قابل مقایسه نیست و برای ارسال آنها شیوه های مخصوص ابداع شده است .

رادیولوژی در کشور ما در چه جایگاهی قرار دارد ؟ در بحث بیماری‌های زنان تا چه حد در تشخیص موثر عمل می‌کند ؟

پروین بهاری«کارشناس رادیولوژی» در این خصوص گفت:

رادیولوژی تاباندن پرتو اشعه ایکس به بدن وگرفتن تصاویر از آن برروی فیلم‌های رادیولوژی است. این روش کاربردهای گسترد ه ‌ای دارد. به طور نمونه از آن برای تشخیص شکستگی ‌ها، آبنورمالی ‌ها(ناهنجاری ها)، ضایعات استخوانی وبررسی اندام ‌های داخلی استفاده می ‌کنند.

 

در درمان ناباروری

وی در ادامه افزود: رادیولوژی در تشخیص بیماری‌ های مربوط به زنان هم مورد استفاده قرار می ‌گیرد؛ در زنانی که سقط‌ های مکرر دارند، به عنوان یک روش تشخیصی ، کاربرد موثری دارد. درناباروری زنان با استفاده از رادیولوژی علت بیماری بررسی می ‌شود به صورتی که با مشاهده شکل داخلی رحم معایب ونقایص مورد بررسی قرار می ‌گیرد تا درمان‌های مناسب انجام شود. در این روش با استفاده از «داروی حاجب»، دارویی که اشعه از آن عبور نمی‌کند ودر هرنقطه از بدن بنابر لزوم دارو را تزریق یا به صورت خوراکی وارد بدن می‌کنند تا کارکرد یا شکل آن قسمت را مشاهده کنند که با سرنگ به رحم تزریق می‌شود، شکل رحم ولوله‌های آن دیده می‌شود.در برخی موارد این روش نوعی درمان محسوب می‌شود زیرا باعث می‌شود با حرکت دارو در لوله ‌های رحمی لوله‌ های بسته باز شوند.

 

پیشرفت رادیولوژی

این کارشناس رادیولوژی  ضمن اشاره به این نکته که رادیولوژی در حال حاضر در کشور ما پیشرفت زیادی کرده است عنوان کرد: امروزه در این رشته شاهد پیشرفت های زیادی هستیم. وجود دستگاه‌های پیشرفته ام ار ای، پزشکی هسته‌ای، سی تی آنژیوی قلب وسی تی آنژیوی عروق بدن از تجهیزات موثر در این رشته است که هر روزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی نو وتازه تر می‌شود.در واقع می‌توان گفت در این مسیر کشور ما چیزی از کشورهای پیشرفته دنیا کم ندارد.

 

عوارض اشعه ایکس

وی در خصوص عوارض رادیولوژی اظهار داشت:در کل اشعه ایکس برای همه افراد مضر است وتا جای ممکن باید سعی شود از آن دوری شود. برخی از این عوارض در درازمدت و برخی در کوتاه مدت مشخص می‌شوند که بر اساس دوز استفاده از دارو متفاوت است.  یکی از عوارض کوتاه مدت حالت تهوع بعد از انجام کار است. امروزه رادیولوژی در بارداری کاربردی ندارد وخصوصا در سه ماهه اول بارداری باید از آن اجتناب کرد. در سه ماه سوم ضرر چندانی ندارد ولی احتیاط بر این است که در کل از آن دوری شود. بیمارانی که برای رادیولوژی مراجعه می‌کنند باید از پوشیدن لباس های فلز دار اجتناب کنند. در مواردی استفاده از روغن کرچک پیش از کار ضروری است ودر حین کار بیمار باید بی حرکت باشد.

 

موانع و مشکلات

بهاری در پاسخ به این پرسش خبرنگار به دخت که مشکلات فارغ التحصیلان وکادر درمانی در این شاخه چیست گفت: از اصلی ترین مشکلات در بحث آموزش این رشته این است که تنها دانشگاه ‌های دولتی این رشته را آموزش می‌دهند وبرای همه افراد علاقمند این امکان وجود ندارد که در این دانشگاه ‌ها قبولی کسب کنند. مشکل بعدی بعد از فارغ التحصیلی است که اغلب فارغ التحصیلان به دلیل گران بودن دستگاه‌ها قادر به اشتغال مستقل نیستند وباید در مرکزی کار کنند. در بعد مشکلات جسمانی هم به دلیل عوارض اشعه ایکس به بدن اغلب افراد در معرض این عوارض قرار دارند وبه دلیل سنگینی کاست ها بعد از مدتی دچار عوارضی در ناحیه گردن وکمر می‌شوند.

 

ضرورت وجود کادر درمانی زن در مراکز درمانی

وی درخصوص ضرورت وجود رادیولوژیست زن در مراکز درمانی عنوان کرد: از آنجا که برخی از خانم ها احساس راحتی بیشتری با کادر درمانی همجنس خود را در مراکز درمانی دارند ودر این رشته هم در برخی موارد نیاز به بررسی اندام خصوصی زنانه وجود دارد، بهتر است که گرافی را خانم انجام دهد تا بیمار دچار ناراحتی نشود ودرواقع این یک ضرورت است. خوشبختانه میزان استقبال زنان از این رشته زیاد است وبه طور برابر با آقایان کادر درمانی خانم  در مراکز وجود دارد؛اگر چه این حرفه سخت ومشکل است و ریسک بالایی به دلیل خوردن اشعه ایکس به بدن دارد، لیکن من بالشخصه که در این شغل هستم، بعد از برگشتن از محل کار درست مانند تمامی مادرها به وضعیت بچه‌ها رسیدگی می ‌کنم وامور منزل را انجام می ‌دهم ودر واقع یک شیفت کاری دیگر را  درخانه آغاز می ‌کنم.

/انتهای متن/

درج نظر