خودکفایی جهان اسلام از راه پیمایی اربعین شروع می شود؟

باید دید اقتصاد مقاومتی که مهم ترین الگوست برای رسیدن به استقلال و خودکفایی در جامعه های اسلامی، می تواند در حرکت عظیم پیاده روی اربعین عملیاتی شود؟ مشخصا آیا حذف دلار از مبادلات ایران و جهان اسلام، که یکی از پایه های مهم اقتصاد مقاومتی است، در اربعین امسال پیاده می شود؟

0

هر ساله با نزدیک شدن به اربعین حسینی، موسم پیاده روی عاشقان اباعبدالله الحسین(علیه السلام) به سمت کربلای معلی از نجف اشرف می رسد که با شور و اشتیاق وصف ناپذیری برپا می شود.

یکی از ویژگی های منحصر بفرد این اجتماع بزرگ با نزدیک به ۲۰ میلیون شرکت کننده این است که سازماندهی و مدیریت این رخداد عظیم، بدون نیاز به هیچ مرجع و سازمان و دولتی  صورت می گیرد.

 در بزرگترین راهپیمایی صلح آمیز جهان، پیام تشیع به گوش جهانیان می رسد؛ پیامی که از کانون واقعه ی عظیم کربلای حسینی سرچشمه می گیرد و بزرگ ترین نمایش عملی و زنده است از  مسالمت و برادری توام با معنویت و یکرنگی در سایه ی تعالیم ناب اسلام و تشیع علوی.

در پیاده روی اربعین باید سبک زندگی اسلامی به تمام و کمال تمرین و ارائه شود و یکی از اصول مهم در این میان نحوه ی مصرف و اصول حاکم بر امور مادی و اقتصادی ماست. در واقع پیاده روی اربعین باید فرصتی گردد برای این که اهالی اسلام و پیروان واقعی اهل بیت(ع) خود را محک بزنند که تا چه حد می توانند الگوی زندگی مبتنی بر اصول دینی را در همه ی ابعاد از جمله در اقتصاد پیاده کنند؛  اصولی که ضامن استقلال و سربلندی جوامع اسلامی است.

باید دید اقتصاد مقاومتی که مهم ترین الگوست برای رسیدن به  استقلال و خودکفایی در جامعه های اسلامی، می تواند در حرکت عظیم پیاده روی اربعین عملیاتی شود؟ مشخصا آیا  حذف دلار از مبادلات ایران و جهان اسلام، که یکی از پایه های مهم اقتصاد مقاومتی است، در اربعین امسال پیاده می شود؟

آیا شکل گیری کمپینی با کلید واژه ی “اربعین بدون دلار” برای اطلاع زائران از نحوه ی عدم استفاده از دلار آمریکا در این سفر می تواند یک قدم عملی باشد در جهت حذف دلار در مبادلات زائران در راه پیمایی اربعین ؟

راهکار پیشنهادی این کمپین، استفاده از وجه رایج ایران و عراق، به جای دلار آمریکاست.  این پویش مردمی اکنون در فضای مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

1   

دکتر مهدی طغیانی پژوهشگر و اقتصاددان جوان ایرانی در این باره به خبرنگار به دخت گفت: این پویش  کاملاْ اثرگذار خواهد بود و البته میزان اثرگذاری آن هم به میزان استقبال مردم وابسته است. مثلا وقتی میزانی از  تقاضا در مورد ارز خارجی پیش می آید، باید این دلار در کشور عرضه شود؛ حالا اگر این تقاضا خیلی بیشتر از عرضه باشد، قطعا ارزش پول ملی تضعیف شده و در مقابل ارزش دلار بالا می رود؛ یعنی وقتی مردم برای سفرهای شان تقاضای زیادی برای دلار داشته باشند، ارزش دلار بالا رفته و ارزش ریال کاهش پیدا می کند.

2

وی با بیان اینکه این عرضه و تقاضا می تواند برعکس هم اجرا شود، گفت: اگر در کشور مردم کمتر تقاضای دلار داشته باشند  و عرضه ی آن بیشتر باشد، ارزش ریال بالاتر رفته و باعث تقویت پول ملی می شود.

مولف کتاب‌های «اقتصاد تحریم» و «دفاع اقتصادی» همچنین گفت:

نگاهی گذرا به نقش دلار در مبادلات بین‌المللی نشان می‌دهد که بر اثر استفاده و تقاضای زیاد دلار از سوی مردم، پشتوانه‌ ی اعتباری دلار محکم تر و مهم تر شده است. اگر در این اجتماعی میلیونی اربعین، زائران به جای استفاده از دلار، ارز عراق یا ایران را استفاده کنند، عرضه و تقاضا درمورد همین دو ارز شکل خواهد گرفت.

طغیانی با بیان اینکه کشور عراق یکی از بازارهای خوب اقتصادی و عرصه برای  فروش ایران محسوب می شود، اظهار داشت: اگر مبادلات ریالی در عراق رونق بگیرد و مردم عراق در قبال کالا وخدمات شان، ریال ایران را بپذیرند، در آینده باید این ریال ها را خرج بکنند و اغلب با آن ارز تقاضای کالای ایرانی خواهند داشت که این سبب رونق گرفتن بازار فروش ایران و پیشرفت اقتصاد مقاومتی می شود.

وی با تاکید بر اینکه اجرایی شدن این ایده کاملا به استقبال زائران وابسته است، خاطرنشان کرد: حتی اگر زائران به جای استفاده از ارز ایران، از ارز خود کشور عراق هم استفاده کنند، حداقل کمکی است که به اقتصاد یک کشورهمسایه کرده اند؛ یعنی به جای استفاده از حلقه ی واسطه یعنی دلار، ارز خود عراق را استفاده کرده اند.

استاد دانشگاه اصفهان در پایان گفت: اثرگذاری چنین اقداماتی، علی رغم مفید و مؤثر بودن، باید در حد گنجایش خود آن سنجیده شود. قرار نیست همین یک حرکت یک تغییر چشمگیر در اقتصاد ملی به وجود آورد، بلکه با اجرای این برنامه، طبق ظرفیت اجتماع میلیونی اربعین و میزان استقبال مردم از آن، عملکرد اقتصادی خوبی پیش بینی می شود و شکل گیری اینگونه فعالیت ها در کنار هم است که آن شکوفایی اقتصادی مورد نظر را شکل می دهد.

در همین راستا، حجت‌الله عبدالملکی عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(علیه السلام) نیز طی گفتگویی با خبرگزاری تسنیم اظهار کرده است: نگاهی به جمعیت عظیم اربعین و حجم مبادلاتی که در این حرکت بزرگ رخ می‌دهد، نشان می‌دهد علی رغم اینکه دستان با کرامت مردم عراق بسیاری از هزینه‌های سفر را از دوش زائران اباعبدالله (ع) برداشته است، اما باز هم ظرفیت شگرفی برای تمرین حذف کامل دلار در همه ی مبادلات بین مردم وجود دارد.

3

وی گفته است: هر چند در پی کوتاهی‌های دولت یازدهم برای ارائه ی تسهیلات زیارت اربعین، احتمال می‌رود رشد جمعیت زائران حسینی مانند سال گذشته نباشد، اما با این حال پیش‌بینی می‌شود دو تا سه میلیون نفر فقط از ایران در ایام اربعین راهی عراق شوند که اگر از دلار استفاده نکنند، ضربه‌ای موثر به جایگاه دلار در مبادلات کشورهای اسلامی وارد می‌شود.

این پژوهشگر اقتصادی تاکید کرده است: با یک حساب سرانگشتی، اگر فرض کنیم فقط یک میلیون ایرانی هر نفر تنها 100 دلار (360 هزار تومان) همراه خود داشته باشند، بالغ بر 100 میلیون دلار خواهد شد که با حذف آن و جایگزین کردن ریال یا دینار، همین نقش مهمی در کاهش رونق دلار آمریکا خواهد داشت. این اقدام اولین قدم برای حرکتی بزرگتر در سال‌های آینده و تسری آن به سایر حوزه‌ها خواهد بود.

4

در مجموع می توان گفت که شروع این حرکت خوب از این راه پیمایی عظیم، در مبادلات میان مسلمانان می تواند نشان دهنده ی ظرفیت مهم و نقش تعیین کننده ی مسلمانان در تغییر ارزش پول کشورهای اسلامی و هم دلار امریکایی باشد به نفع مسلمانان و به ضرر اقتصاد سرمایه داری. تعمیم و گسترش این حرکت در میان سایر کشورهای اسلامی از جمله منطقه مهم و استراتژیک جنوب غرب آسیا و در بقیه ی موارد مبادلات اقتصادی می تواند نقطه ی عطفی در تقویت بنیان های اقتصاد مقاومتی در کل جهان اسلام گردد.

/انتهای متن/

 

درج نظر