تا پایان دولت هزار واحد اختصاصی زایمان در کشور راه‌اندازی می‌شود

وزیر بهداشت صبح امروز در سفر به شهرستان فسا، مرکز آموزش مراقبت‌های بارداری بخش زایمان و مراقبت‌های پس از زایمان بیمارستان ولیعصر (عج) فسا را افتتاح کرد.

0

به گزارش به دخت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن هاشمی در حاشیه افتتاح این مرکز، با اشاره به اقدامات ارزشمند وزارت بهداشت در جهت ترویج زایمان طبیعی گفت: مردم هم به زایمان طبیعی تمایل زیادی پیدا کرده اند البته هنوز هم اقدامات ما کافی نیست زیرا آمار سزارین در کشور به شکل غیر منطقی افزایش پیدا کرده بود.

هاشمی با بیان اینکه در برخی از مراکز درمانی، 90 درصد از زایمان ها به صورت سزارین بود، افزود: سزارین عوارض زیادی برای مادران به همراه دارد و در حال حاضر سزارین کنترل شده و در برخی از مراکز درمانی دولتی، میزان سزارین کمتر از 20 درصد است و در اعتباربخشی بیمارستانی هم به آن توجه شده است و از آنها خواسته ایم که در سال اول 10 و در سال های بعدی پنج درصد از میزان سزارین را کاهش دهند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: هنوز با کاهش سزارین به کمتر از 30 درصد فاصله داریم و اکنون این میزان در کل کشور، حدود 42 درصد است و نسبت به سزارین 56 درصدی سال‌های گذشته، بهبود یافته و علاوه بر این، تعرفه گذاری به گونه ای تغییر داده شد که زایمان طبیعی بیشتر مورد توجه ارائه‌دهندگان خدمات باشد.

هاشمی گفت: در صورتی که همین اقدامات در بازه زمانی 10 ساله انجام شود و متخصصان زنان و ماماها به مادران باردار اطلاع‌رسانی و راهنمایی کنند، می توانیم تغییرات قابل توجهی در کاهش سزارین و افزایش زایمان طبیعی ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت در خصوص کاهش سزارین در کشور به 25 درصد در کشور گفت: رسیدن به این رقم، یک هدف و آرزو است اما با اجبار نمی توان این میزان را کاهش داد زیرا در نهایت، مادر روش زایمان را انتخاب می کند اما نقش متخصصان زنان و ماماها اهمیت بسیار زیادی دارد و برای مادرانی که زایمان اول دارند، مقرر است تا پایان سال میزان سزارین آنها در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی را به 25 درصد برسانیم.

هاشمی با بیان اینکه میزان سزارین در کشور 11 درصد کاهش یافت، اضافه کرد: کاهش 11 درصدی سزارین در کشور به معنی افزایش 11 درصدی زایمان طبیعی بوده که یک دستاورد بسیار مهم است.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که تا پایان دولت، حداقل یک هزار و 600 واحد اختصاصی زایمان در کشور افتتاح شود.

به گفته هاشمی، راه اندازی واحدهای اختصاصی زایمان در کشور، خدمتی نوین و جدید در کشور است زیرا در سال‌های گذشته، زایمان‌ها در سالن های بزرگ انجام می شد که از بین رفته بود و به دلیل انجام سزارین در سال‌های گذشته، ترجیح داده بودند که سالن‌های زایمان را برای سزارین تغییر کاربری دهند.

وزیر بهداشت ایجاد واحدهای اختصاصی زایمان را بسیار مهم دانست و گفت: همسر و همراهان مادر باردار می توانند در اتاق های اختصاصی حضور داشته باشند و در لحظات حساس زایمان، بدون مزاحمت در کنار مادران حضور دارند و انتظار داریم که تا پایان دولت حدود هزار واحد اختصاصی زایمان در کشور ایجاد شود.

هاشمی در خصوص هزینه های سزارین های اورژانس، گفت: مردم در این موارد هم هزینه های زیادی را پرداخت نمی کنند زیرا مردم برای دریافت خدمات سلامت در مناطق شهری 6 و در مناطق روستایی 3 درصد را پرداخت می کنند اما رایگان بودن زایمان، فقط برای زایمان طبیعی در نظر گرفته شده است تا بتوانیم آن را ترویج کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه زایمان طبیعی به نفع مادر و نوزاد است، یادآور شد: در آمریکا میزان سزارین 25 درصد است و آمار بالای سزارین در کشور، نگران کننده است که با اقدامات انجام شده به حدود 50 درصد رسیده و باید آموزش هایی به جامعه بدهیم تا با مزایای زایمان طبیعی آشنا شوند.

گفتنی است؛ با افتتاح این مرکز، 20 تخت زایمانی جدید در قالب واحدهای اختصاصی، زایمان در آب و مراقبت های پس از زایمان به مجموعه تخت های این بیمارستان اضافه شد.

در این مرکز همچنین بخش های شنوایی سنجی و اتاق احیا برای نوزادان در نظر گرفته شده است و مساحت بخش زایمان قبلی این بیمارستان،280 متر مربع بود اما این مرکز در زمینی به مساحت 1300 متر مربع ایجاد شده است./206

در واحدهای اختصاصی زایمان، حدود شرعی و فردی رعایت می شود
وزیر بهداشت گفت: برای اولین بار در کشور ساخت یک هزار و 800 واحد اختصاصی زایمان در کشور با توجه به سیاست های جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت که در این واحدها، علاوه بر ایجاد آرامش برای مادران باردار و همراهان، حدود شرعی و فردی نیز رعایت می شود.

هاشمی اظهار داشت: یکی از اهداف طرح تحول سلامت، کاهش هزینه های مردم در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی بود که خوشبختانه علاوه بر بیمه کردن 11 میلیون نفر که عمدتا از اقشار آسیب پذیر بودند، پرداختی مردم در مناطق شهری به شش و در مناطق روستایی به سه درصد رسید و هزینه های زایمان طبیعی نیز به طور کامل رایگان شد.

وزیر بهداشت یادآور شد: در کشور 2 میلیون متر مربع از فضاهای بیمارستانی نوسازی و بهسازی شد و در تمام نقاط ایران بیمارستان‌ها به کارگاه‌های عمرانی تبدیل شده و از روستاها تا دل پایتخت در حال نوسازی و بهسازی است.

مردم شهد شیرین خدمات طرح تحول سلامت را چشیده‌اند

هاشمی ضمن انتقاد از برخی حاشیه‌سازی ها علیه طرح تحول سلامت، تاکید کرد: مردم شهد شیرین خدمات طرح تحول سلامت را چشیده اند و ادامه اجرای این طرح، وظیفه دولت و مجلس را سنگین تر می کند و در اولین باری که بعد از اجرای طرح تحول سلامت در هفته دولت به محضر مقام معظم رهبری رفتیم، ایشان فرمودند: «طرح تحول سلامت به اندازه 100 ساعت نه اندازه هزار ساعت تبلیغات، برای دولت سرمایه اجتماعی ایجاد نمی کرد بنابراین آنها را تقویت و حمایت کنید تا آسیب نبیند.»

وزیر بهداشت تاکید کرد: برای کارآمدی نظام سلامت و طرح تحول سلامت، منابع مالی این حوزه باید پایدار شود و بیمه ها نیز به صورت علمی ساماندهی شده و از قالب صندوق بیرون بیایند؛ بنابراین لازم است تا در برنامه ششم توسعه که اولین برنامه توسعه پس از ابلاغ سیاست های سلامت است، به تبدیل آنها به برنامه و قانون توجه شود زیرا مردم هنوز مشکلاتی در حوزه سلامت دارند.

انجام 500 عمل قلب باز در فسا در 2 سال گذشته
هاشمی با اشاره به انجام بیش از 500 عمل جراحی قلب باز در شهرستان فسا در دو سال گذشته، خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته مردم مجبور بودند برای دریافت این خدمات به مرکز استان مراجعه کنند اما در حال حاضر این خدمات در نزدیکترین مرکز درمانی به محل سکونت آنها فراهم شده که اقدام بسیار ارزشمندی است.

کاهش مرگ مادران و نوزادان، یکی از بزرگترین افتخارات نظام بهداشتی کشور
وزیر بهداشت یکی از بزرگترین افتخارات نظام بهداشتی کشور را کاهش مرگ مادران و نوزادان در کشور عنوان کرد و گفت: البته هنوز هم انتظار کاهش بیشتری در این شاخص داریم اما مساله جمعیت، از نظر ملی، مذهبی و امنیتی اهمیت دارد و هر فردی که ایران را باور دارد با هر باور و اعتقادی، باید به این موضوع مهم توجه داشته باشد زیرا پیر شدن جمعیت، توهم نیست و نباید آن را وارد فضای روشن فکری کنیم.

هاشمی ضمن تاکید بر لزوم الگو گرفتن از میراث و نیاکان ارزشمند ایرانی در مقایسه با الگوهای غربی، گفت: دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا مظهر غرب هستند اما در ایران باید از میراث گرانبها و بزرگان خود الگو بگیریم.

وزیر بهداشت در پایان گفت: دولت و مجلس باید به موضوع جمعیت، توجه ویژه ای داشته باشند زیرا مورد تاکید مقام معظم رهبری است البته رشد جمعیت در کشور در سال 94 نسبت به سال گذشته آن، حدود 4.5 درصد بوده البته باید ابزارهای تشویق مردم به افزایش جمعیت نیز فراهم شود.

/انتهای متن/

درج نظر