13 قدم برای آموزش توالت رفتن به کودک

توالت رفتن هم مثل خیلی کارهای دیگر یادگرفتنی است برای کودکان. راه و رسم درست یاد دادن توالت رفتن را اول خود پدر و مادر باید بدانند.

0

فریبا علیزاده/

رعایت این نکات برای موفقیت در یادگیری توالت رفتن به کودکان خیلی مهم است:

 

  • مفهوم کثیف و تمیز را یادش بدهید

اگر کودک شما این مفاهیم مانند کثیف کردن و خیس کردن ، را درک می کند پس می توان گفت، مرحله مهمی را پشت سر گذاشته و تا حدی آمادگی کسب کرده است ؛ اغلب کودکان هنگام دفع ، حالت هایی از خود نشان می دهند مثلا رنگ چهره شان متفاوت می شود و یا به گوشه ای       می خزند . والدین می توانند با شکار این لحظه های حساس ، متوجه شوند که کودک شان چه وقت نیاز به توالت رفتن دارد و او را به توالت ببرند و سریع پوشک او را عوض کنند .

 

  • تشخیص میان تمیز و کثیف هم مهم است

 بد نیست بگذارید کودک هم پوشک اش را لمس کرده و فرق بین خیس و خشک ، تمیز و کثیف را ببیند و بفهمد . اگر کودک ، شما را از کثیف و خیس بودن پوشک آگاه می کند ، فورا نگاه کنید و به او هم نشان دهید و در صورت تشخیص درستش،  او را تشویق نمایید .

 

  • لباس راحت تهیه کنید

لباس های راحت برای کودک تهیه کنید و به او آموزش دهید چگونه هنگام رفتن به توالت     لباس هایش را درآورده و بعد از آن بپوشد . زمانی که کار خود را درست انجام داد ، حتما تشویقش کنید ، به او اجازه دهید تا آنجا که می تواند به تنهایی کارهایش را انجام دهد .

 

  • محل توالت را می شناسد؟

قبل از هر کاری دقت کنید که آیا کودک شما با همه ی مفاهیم توالت رفتن آشنایی دارد یا خیر ؟ آیا توالت را می شناسد ؟ همه ی محل های خانه را به او نشان داده و نحوه ی رفتن به توالت را با جزئیات این مکان را به او نشان دهید. بگذارید ببیند که اعضای خانواده چه وقت و چگونه از این مکان استفاده می کنند و  همچنین رعایت نکات بهداشتی را به او آموزش دهید .

 

  • اگر لجبازی می کند، ندیده بگیرید

اگر هنگام خواب ، کودک دست در لباسش می کند، به او اسباب بازی بدهید تا با آن بازی کند . اگر این اتفاق یک بار افتاد سخت نگیرید ولی از او بخواهید به شما نشان دهد که کجا باید ادرار کند. در ضمن به او بگویید بازی با آلت تناسلی اش موجب ایجاد آلودگی، زخم و بیماری خواهد شد. اگر کودک از روی لجبازی ، اینگونه رفتارها را انجام می

دهد، رفتار او را نادیده بگیرید ( مثلا به مدت یک هفته ) اما هر بار که درست رفتار کرده و به موقع ادرار می کند، او را مورد تشویق قرار دهید.

  • اگر از توالت می ترسد

اگر کودک شما از توالت و سیفون و … می ترسد ، ابتدا باید این ترس از بین برود .  فضای توالت باید فضایی روشن و تمیز باشد. بد نیست در دستشویی و توالت از وسایل تزئینی مثل عروسک ، صابون های خوشبو و زیبا با اشکال متفاوت استفاده نمایید تا فضای توالت برای کودک جذاب و زیبا باشد. از خوشبو کننده ها هم استفاده کنید تا توالت بوی بد ندهد. دستمال کاغذی های طرح دار را فراموش نکنید. اگر کودک از سیفون می ترسد ، به او اجازه دهید تا خودش سیفون را کشیده و عملکرد آن را ببیند .

 

  • زمان مناسب را انتخاب کنید

زمانی را برای شروع آموزش انتخاب کنید که همه چیز کاملا مهیا و آماده است و شما و کودک تان از لحاظ روحی ، روانی و جسمی کاملا آماده باشید و مشکلی وجود نداشته باشد و با شور و شوق زیاد در مورد روزی که می خواهید این آموزش را انجام دهید با کودک صحبت کرده و به او یادآوری کنید که این روز، روز بزرگی است و بعد از آن می تواند مثل شما و پدرش و بقیه بزرگترها از توالت استفاده نماید و دیگر نیازی به استفاده از پوشک و لباس های گشاد ندارد و حتی می توانید محیط خانه را تزئین کرده و چند هدیه ی کوچک تهیه نمایید و به او بگویید بعد از آن فقط شب ها مجبور به استفاده از پوشک است که این هم موقتی است .

 

  • توالت پلاستیکی زیبا انتخاب کنید

بهتر است در ابتدای کار از توالت های پلاستیکی با رنگ ها و طرح های شاد و زیبا که مخصوص کودکان است، استفاده نمایید. کودک می تواند ابتدا به طور آزمایشی بدون درآوردن لباسش بر روی آن بنشیند و به او یاد دهید که هرگاه نیاز به توالت داشت، می تواند از این وسیله استفاده کند . در ضمن می توانید اسباب بازی قشنگ و جذابی را تهیه کرده و فقط هنگامی که کودک از توالت پلاستیکی استفاده می کند، اجازه ی  بازی با آن را به او بدهید .

 

  • از قصه و کارتون کمک بگیرید

بهتر است از نمایش، قصه، کارتون و فیلم های مناسب، که به نحوی کودک را با توالت رفتن آشنا می کند، استفاده کنید مثلا اگر در گفتن قصه از شخصیت خود کودک استفاده شود، نتیجه ی بهتری خواهد داشت .

 

10-تحسین و تشویق را فراموش نکنید

هرگز تحسین و تشویق را فراموش نکنید و کوچکترین پیشرفت کودک را تحسین کرده و نادیده نگیرید . در این آموزش صبور باشید همانطور که گفته شد کودکان متفاوتند ، بعضی ها زودتر و   بعضی ها دیرتر یاد می گیرند ، نگران نباشید . اگر گاهی اوقات کودک ، خود را کثیف کرد، او را دعوا نکنید. اگر کودک از توالت ناآشنا هم استفاده نمی کند ، به همراه او وارد شوید و علت نگرانی یا ترس او را بیابید . به او اطمینان دهید نزدیکش هستید .

 

  • این لحظات را جالب کنید

می توانید هنگام استفاده از توالت ، برای او قصه هم تعریف کنید تا این لحظات برایش جالب و خوب جلوه کند . توجه داشته باشید که پاهای کوچک کودک ممکن است تحمل نشستن طولانی بر روی توالت را نداشته باشدو یا خسته شود. به همین دلیل هم استفاده از توالت پلاستیکی، در ابتدای کار توصیه می گردد.

 

  • ثبات قدم و استمرار داشته باشید

 زمانی که آموزش کنترل مدفوع یا ادرار را شروع کردید، به هیچ دلیل آن را متوقف نسازید تا به نتیجه ی مطلوب برسید . نداشتن پشتکار یا به عبارتی افراط و تفریط کودک را گیج کرده و شما را نیز یه مقصود نمی رساند .

 

  • کمک و استقلال هر دو مهم است

تا زمانی که فرزندتان پس از دفع ، به تنهایی نمی تواند خودش را تمیز کند، به او کمک کنید اما باید این کمک برای مدت محدودی ادامه داشته باشد و به او یادآوری نمایید که پس از گذشت زمان مشخص، باید خودش به تنهایی این کار را انجام دهد .

 /انتهای متن/

درج نظر