سلامت و بهداشت باروری به اندازه ی خود باروری مهم است

برای داشتن یک جمعیت سالم و فعال لازم است که بارداری های زنان، همراه با اصول و قواعدی باشد که بیشترین حد سلامت را برای مادر و جنین تضمین کند. دفتر سلامت خانواده در وزارت بهداشت متولی تأمین شرایط مناسب باروری برای زنان است تا با بالابردن سطح آگاهی و توانمند سازی آنان به ارتقاء سلامت باروری کمک کند.

0

افزایش نسل وتشویق خانواده‌ها به فرزندآوری در حال حاضر از اصلی ترین اهداف وسیاست‌های کلی نظام خانواده در کشور است؛ لیکن حفظ سلامت باروری وارتقاء سطح بهداشت باروری  هم به اندازه ی اصل فرزندآوری اهمیت دارد. اهمیتی که به نظر می‌رسد کمتر مورد توجه افراد ومسئولین قرار می‌گیرد. از آنجا که داشتن یک جامعه ی سالم و پویا ارتباط نزدیک و مستقیمی دارد با تولد نسل سالم وحفظ سلامت زنان باردار، باید توجه و همت زیادی صرف بالا بردن سطح آگاهی افراد نسبت به راه و رسم بارداری سالم شود.

 

متولی تامین بهداشت و سلامت باروری

دکتر لادن سیفی متخصص زنان، زایمان ونازایی در زمینه ی بهداشت بارداری گفت: در اصل بهداشت باروری شامل مواردی مانند جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی، آموزش بهداشت  به نوجوانان ومقوله ی یائسگی می‌شود لیکن بارداری سالم تنها در خصوص بارداری سالم صحبت می‌کند. سلامت جسمی،روانی واحساس رضایت  وخوشی مرتبط با سیستم تولید مثل بوده واز تولد تا مرگ  افراد را شامل می‌شود؛ دفتر سلامت خانواده در وزارت بهداشت متولی تأمین شرایط مناسب باروری برای افراد است تا زنان از زندگی جنسی سالم، ایمن ومسئولانه خود لذت برند.

 

آگاهی از شرایط بارداری سالم

وی افزود: در این راستا تنها زندگی جنسی مدنظر نبوده واین زندگی باید ایمن، سالم ومسئولانه باشد به صورتی که زنان در مورد باروری، تعداد فرزندان وفاصله گذاری بین آنها تصمیم گیری آزادانه وآگاهانه داشته باشند واز لحاظ علمی ،اجتماعی وشرایط فردی واقتصادی به آگاهی صحیح رسیده باشند. به طور مثال خانمی که می‌گوید قصد بارداری در 40 سالگی را دارد، باید به این امر واقف باشد که در سنین 40 سالگی خطرات بارداری برای کودک ومادر به مراتب بیشتر است ویا بر عکس  خانم دیگری که در سنین زیر بیست سال اقدام به بارداری می‌کند، باید متوجه خطرات بارداری در سنین پایین باشد.

 

آموزش از طریق رسانه

این متخصص زنان در ادامه اظهار داشت: برای برخورداری از یک بارداری سالم زنان نیازمند یک دسته امکانات ضروری هستند. این امکانات شامل موارد آموزشی وغیر آموزشی می‌شود.

موارد  آموزشی باید به صورت مداوم از طریق رسانه‌های ملی مستقیم وغیر مستقیم از طریق مراکز درمانی آموزش داده شود. تکرار موارد به مراتب اثر بیشتری در یادگیری افراد دارد به طوری که به عنوان مثال با تبلیغ مواد غذایی نظیر چیپس وپفک ناخودآگاه تمامی افراد نام چند برند را در این خصوص بلافاصله به ذهن آورده ومعرفی می‌کنند لیکن در خصوص بهداشت باروری اطلاع وآگاهی لازم وجود ندارد، اگرچه در رسانه‌ها در خصوص این مفهوم صحبت شده است لیکن کافی نیست ونیاز به آموزش مداوم وجود دارد.

 

لزوم ارائه تجهیزات کمک باروری

وی در خصوص لزوم استفاده از امکانات وتجهیزات کمک باروری عنوان کرد: یک سری دیگر از امکانات تجهیزات کمک باروری است که ضرورت دارد به راحتی در دسترس عموم قرار گیرد.قشر مرفه در تمام دنیا به راحتی از خدمات درمانی برخوردار می‌شود لیکن این قشر غیر مرفه است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد وممکن است تهیه وسایل تنظیم خانواده برای این افراد فشار مالی ایجاد کند و در نتیجه شاید از تهیه آنها سرباز زنند. در اینجا مسئولین موظف هستند این وسائل را به رایگان و با ایجاد شرایط آسان در اختیار قشر آسیب پذیر قرار دهند. افراد کم درامد وحاشیه نشین باید امکانات را به راحتی در دسترس داشته باشند ومسئولین نباید از این مهم غافل باشند.

 

 پیشگیری از بیماری های مقاربتی ارزانتر از درمان است

دکتر سیفی در خصوص توانمندسازی زنان در امر بهداشت باروری گفت: جلوگیری وپیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی یکی از اصلی ترین عوامل در ارتقاء سلامت باروری است وهزینه‌های کمتری نسبت به درمان بیماری های مقاربتی دارد.اگر بیماری مقاربتی به وجود آمد، تشخیص به موقع آن اهمیت زیادی دارد تا درمان بلافاصله صورت گیرد واز به خطر افتادن افراد دیگر جلوگیری شود. این است که  آگاهی در این خصوص اهمیت زیادی دارد .

از طرف دیگر آموزش رفتار مسئولانه ودرست به نوجوانان در خصوص تمایلات جنسی امر مهمی است ونوجوان باید آموزش لازم را در خصوص رفتار درست در ارتباط با  تمایلات جنسی بداند وآموزش ببیند،همانگونه که در خصوص سایر مسائل افراد باید رفتار مسئولانه را آموزش دیده وبه نسل های بعد خود منتقل کنند.

 

سلامت یائسگی

سلامت یائسگی وبهداشت سالمندان از مقولات دیگری است که در محدوده ی بهداشت باروری بوده  وضرورت دارد به آن توجه شود. رسیدگی به وضع زنان سالمند مجرد هم از مواردی است که در سلامت بهداشت باروری باید در نظر گرفته شود.

زمانی که به بهداشت باروری مناسب دست یابیم، در واقع  به حقوق بشر به عنوان یک مقدمه ی لازم برای توسعه ی پایدار دست یافته ایم.  تمامی این موارد ارتباط تنگاتنگی با هم دارند .

 

پیش شرط های بارداری سالم

دکتر سیفی ضمن اشاره به این نکته که جلوگیری از حاملگی‌های ناخواسته، سقط‌های غیر ایمن وکاهش عوارض حاملگی وبارداری در کیفیت وارتقاء سلامت بارداری اهمیت بسزایی دارد افزود:

نباید از این نکته غافل بود که حاملگی را باید برپایه ی ترکیب جمعیتی حال حاضر تنظیم کرد وبه صورتی ارتقاء داد تا عوارض کمتری متوجه جنین ومادر شود ودر حقیقت از پیش از زمان بارداری افراد در این خصوص مسئول هستند، به صورتی که خانمی که قصد بارداری  را دارد باید پیش زمینه‌های آن را مورد توجه قرار دهد. اولین شرط این است که واکسیناسیون پیش از بارداری صورت گرفته باشد وخانم باردارازتماس با آلاینده‌هایی نظیر قلیان ،سیگار والکل خودداری کند.

آلودگی هوا هم معضل دیگری است که برای یک بارداری سالم مضر بوده وعوارض ناگواری به همراه دارد؛ رسیدگی به تغذیه خانم باردار وپرهیز از ابتلا به چاقی که معضل رو به رشد جامعه است  وبرخورداری از وزن مناسب از شرایط ضروری یک بارداری سالم است . پس خانمی که قصد بارداری دارد، باید با جسم سالم،روان سالم واحساس رضایت اقدام به حاملگی کند تا نسل سالمی تحویل جامعه دهد.

 

گروه‌های پرخطر

این متخصص زنان وزایمان در پاسخ به این پرسش خبرنگار به دخت که گروه‌های پرخطر در بارداری شامل چه افرادی است ، عنوان کرد: یک سری از افراد با بارداری سلامت خود واجتماع را به خطر می‌اندازند وبارداری این عده نه تنها مفید نیست، بلکه سلامت وبهداشت خود وجامعه را با مشکل مواجه می‌کند وبار اقتصادی به همراه دارد. این افراد معمولا بیماری‌های پیشرفته دارند که با بارداری فرد در معرض خطر جانی قرار می‌گیرد. بیماریهای قلبی ، کلیوی وداخلی پیشرفته‌ای که پزشک معالج صلاح می‌داند فرد باردار نشود، هم از مواردیست که بهتر است در بارداری مورد توجه باشد.

از طرف دیگر سن بارداری نکته دیگریست که سلامت بارداری را دچار مشکل می‌کند .در سنین خاصی ریسک خطر بارداری هم برای فرد وهم جنین بالا می‌رود. بنابراین باید سن مناسب بارداری در نظر گرفته شود. این سنین از 20 تا 35 سالگی است ومعمولا در جامعه ی  شهری  سن بین 25 تا 35 سالگی سنی است که فرد با توجه به شرایط مالی،جسمی وفردی تعداد فرزندانی  را برای باروری تعیین می‌کند.

 

مشاوره ی پیش از بارداری ضرورت است

وی در آخر در خصوص لزوم مشاوره ی پیش از بارداری اظهار داشت:

 قبل از هر بارداری قطعا ضرورت دارد افراد مشاوره ی پیش از بارداری شوند.این مشاوره از این جهت ضرورت دارد که پزشک با شناسایی کمبودها در فرد اقدام به راهنمایی وپیشگیری از بارداری پرخطر خواهد کرد. انجام واکسیناسیون ضروری پیش از بارداری، کنترل وزن واصلاح کمبود آهن وسایر مواد مغذی برای یک بارداری کمک زیادی به بارداری سالم خواهد کرد. اصلاح عادات مخرب در بارداری نظیر مصرف سیگار وسایر آلاینده‌ها در این مشاوره‌ها به زنان آموخته می‌شود.

گفتنی است به مشاوره پیش از ازدواج باید اهمیت بیشتری داده شود، اگرچه این امر در حال انجام است لیکن ضرورت دارد بیش از پیش به آن پرداخته شود ونیاز به آموزش بیشتری دارد .استفاده از اطلاعات سایت‌های معتبر پزشکی وکتب معتبر در این خصوص کمک زیادی به زنان در این زمینه کرده وبه بالابردن سطح آگاهی‌ها کمک بسیاری خواهد کرد.

/انتهای متن/

درج نظر