پیشنهاد اجباری شدن غربالگری ژنتیک و مشاوره ازدواج در برنامه ششم

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج در دو استان کرمان و یزد اجباری شده است، گفت: پیشنهاد دادیم در برنامه ششم توسعه، غربالگری ژنتیک و مشاوره ازدواج اجباری شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا ، انوشیروان محسنی بندپی در مراسم بزرگداشت سوم آبان سالروز تصویب قانون بیمه سلامت همگانی که در سازمان بیمه سلامت برگزار شد، گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبری و مشخص شدن وظایف تفکیکی دستگاه‌های مربوط در حوزه سلامت معتقدم اگر نظام سلامت بخواهد به درستی عملیاتی شود راهی جز این ندارد که به بیمه‌ها توجه کند . اجرای درست طرح تحول در اقتدار بیمه‌هاست.

وی افزود: در سازمان بهزیستی توانستیم نگاه سلامت محوری را نهادینه کنیم و از این طریق هم به بیمه‌ها کمک می‌کنیم.

محسنی بندپی با اشاره به غربالگری شنوایی سنجی و پوشش بالای 95 درصدی آن اظهار کرد: در شش ماهه اول سال از 800 هزار تولد 700 هزار نوزاد تحت غربالگری شنوایی سنجی قرار گرفتند که بر اساس آن 1500 نوزاد نیازمند مداخله درمانی و کاشت حلزون شناسایی شدند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه طرح غربالگری بینایی سنجی نیز آغاز شده است و تعهد ما پوشش 90 درصدی است، گفت: غربالگری ژنتیک نیز در این دولت مورد توجه قرار گرفت. سالانه 30 هزار معلول در کشور متولد می‌شوند و قیمت تمام شده نگهداری یک معلول در مراکز بهزیستی نیز بالغ بر یک میلیون تومان است. در سال 1394 یک شهر در هر استان مورد غربالگری اجباری ژنتیک ازدواج قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: 40 هزار زوج غربالگری شده‌اند از این تعداد 30 درصد احتیاج به مشاوره ژنتیک و 20 درصد نیاز به آزمایش ژنتیک داشتند. در سال 95 غربالگری ژنتیک را در کرمان و یزد اجباری کردیم و پیشنهاد دادیم تا در برنامه ششم توسعه غربالگری ژنتیک و مشاوره ازدواج اجباری شود تا تولد افراد معلول به حداقل برسد.

/انتهای متن/

درج نظر