ژاپنی ها، دنیای انیمیشن را تسخیر می کنند

آن شرلی با موهای قرمز، ماجراهای تام سایر، زنان کوچک، دور دنیا در هشتاد روز، حنا دختری در مزرعه، بچه‌های آلپ، با خانمان (پرین)، بابا لنگ دراز، بینوایان، پینوکیو، سندباد، خانواده دکتر ارنست، هایدی، رامکال، مهاجران، نیک و نیکو، آلیس در سرزمین عجایب و… همه محصولات سفره ی رنگارنگی است که ژاپنی ها برای کودکان دنیا پهن کردند.

0

ساخت انیمیشن از اوایل قرن بیستم شروع شد، کمپانی های بزرگ دنیا خیلی سریع به ارزش و اهمیت این تصاویر متحرک پی بردند و در راس آنها ژاپنی ها هستند که بچه های نسل قبل ما با کارتون های سریالی شان، خاطرات بسیار زیادی دارند و در این صنعت پیشرو بوده اند.

کارتون ها بخش بسیار وسیعی از سرگرمی و تفریح دوران کودکیِ کودکان گذشته و حال را دربرمی گیرند. این کارتون ها که برای نسل قبل در حال حاضر نوستالژی (خاطره انگیز) محسوب می شوند، آثار زیادی در نگرش ها و انتخاب های آینده را برای نسل قبل به ارمغان آورد.

hana

کمپانی های بزرگ کارتون می سازند

قدمت ورود تلویزیون و مشاهده ی کارتون های کودکانه در ایران تقریبا به نیم قرن می رسد. (با در نظر گرفتن این مطلب که ورود تلویزیون به برخی خانه ها در ایران با توجه به اعتقادات خانواده ها دیرتر صورت گرفت.)

در طول این مدت زمان، یعنی از اولین انیمیشن ها که از اوایل قرن بیستم شروع شد تا به حال، کمپانی های بزرگ فیلم و کارتون سازی مثل والت دیزنی، برادران وارنر، پیکسار و… در تولید آثاری که مختص کودکان باشند اقدام کردند و با این کار در حقیقت سیاست های خود را به وسیله ی این کارتون ها برای نسل بعد طراحی کردند.

 

سفره ی رنگارنگ برای کودکان

همانطور که اشاره کردیم کمپانی های بزرگ دنیا خیلی سریع به ارزش و اهمیت این تصاویر متحرک پی بردند و با سرمایه گذاری های بسیار زیاد روی آنها، سعی کردند جریان ذهن کودکان را از سر چشمه های تفکرات خود در دست بگیرند.

آنها به همین منظور سفره های رنگارنگ زیادی را برای کودکان دنیا پهن کردند و این به صورت یک رسم در آمد که هر کمپانی بزرگی در هر کشوری بخواهد روی ذهن مخاطبین خود کار کند، باید در صنعت کارتون سازی پله های مهمی را بالا برود.

judi

انیمیشن ، دنیای بی نهایت تصورات

کلا فکر ساخت انیمیشن از زمانی مطرح شد که در زمان های گذشته کسانی که به ساخت فیلم های سینمایی و تلویزیونی مشغول بودند، به فکر افتادند که چرا فقط از جهان پیرامون خود فیلم تهیه کنند و جهان گسترده و بی نهایتِ ذهن وتصورات خود را به نمایش نکشند؟ به همین علت آنان به این فکر افتادند تا با در کنار هم گذاشتن نقاشی های متعدد، تصاویر متحرک بسازند که این نحوهﻯ ساخت فیلم را ” انیمیشن ” نامیدند.

انیمیشن یعنی نشان دادن تصاویر متحرک به هر صورت و به هر شکل. انیمیشن ها روش های ساخت بسیار گوناگونی دارند که یکی از روش های امروزیِ آن استفاده از کامپیوتر است.

اینکه داستان انیمیشن در مورد چه موضوعی باشد، سوالی بوده که از دیرباز برای سازندگان مطرح بوده است.

به مرور زمان این انیمیشن ها از کوتاهی و خشک بودن حرکات ومحیط در آمد. شرکت های بزرگ و سرمایه داران بسیاری در مورد انیمیشن ها دست به کار شدند تا در این بازار گرم، سهم خود را پیدا کنند.

 

ژاپنی ها، پیشرو و خستگی ناپذیر

در بحث انیمیشن سازی ژاپنی ها بدون شک اگر جایگاه اول را نداشته باشند، در ردیف بهترین و بزرگترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان جا دارند.  یکی از حوزه هایی که به موقعیت مناسب انیمیشن‌های ژاپنی کمک کرد، تولید انیمیشن برای روابط عمومی ها و کمپین های تبلیغاتی موسسات دولتی بود. زمانی که شهر توکیو و حومه به‌ خاطر زلزله ی وسیع کانتو در سال ۱۹۲۳ خسارت فراوانی دید، تولید انیمیشن خانگی نیز از نقطه ی صفر پا گرفت؛ البته این تولیدات در ابتدا رشد کمی داشت و صنعتی کوچک به شمار می رفت.

این صنعت در حالی برای بقا تلاش می کرد که قادر نبود با نوآوری های پی در پی سینما از جمله ظهور نخستین فیلم‌های ناطق در سال ۱۹۲۹ و فیلم رنگی در سال ۱۹۳۲ هماهنگ شود.

lllllllllllll

جاذبه های انیمیشن «سفیدبرفی»

با پایان جنگ جهانی دوم، ژاپن آرام آرام خود را از نو ساخت.

در این میان اهالی سینما از جمله هیروشی اوکاوا از تهیه‌کنندگان سینما در ژاپن در سال ۱۹۳۷ انیمیشن «سفید برفی» محصول کمپانی دیزنی را تماشا کرد و تحت تاثیر رنگ های درخشان فیلم قرار گرفت.

او در سال ۱۹۵۶ استودیوی مدرنی ساخت که مردم آنجا را قصری با دیوارهای سفید و تهویه هوای مناسب توصیف می کردند. او بدین ترتیب کمپانی «تویی دوگا» را که امروزه به کمپانی «تویی انیمیشن» تغییر نام داده است، تاسیس کرد.

هدف اوکاوا تبدیل کردن استودیو به کمپانی دیزنیِ شرق بود. از آنجا که پس از جنگ بیکاری در ژاپن زیاد شد، این کمپانی جدید توانست تیمی از جوانان با استعداد را که به دلیل جنگ بیکار شده بودند، جذب کند تا آنها با دستمزدی کم شروع به کار کنند.

 

سازنده ی کارتون های محبوب

شرکت ژاپنی نیپون که مقر اصلی آن، شهر توکیو می‌باشد، سازنده ی اکثر کارتون‌های معروف پخش شده در ایران است. این شرکت یکی از معروف‌ترین کمپانی‌های تولید سریال‌های کارتونی انیمیشن بر اساس داستان‌های معروف ادبی مانند:

آن شرلی با موهای قرمز، ماجراهای تام سایر، زنان کوچک، دور دنیا در هشتاد روز، حنا دختری در مزرعه، بچه‌های آلپ، با خانمان (پرین)، بابا لنگ دراز، بینوایان، پینوکیو، سندباد، دهکده حیوانات، خانواده دکتر ارنست، داستان‌های جنگل سبز، هایدی، رامکال، داستان خانواده ترپ، مهاجران، نیک و نیکو، آلیس در سرزمین عجایب و ماجراهای دانی است.

anne-of-green-gables-anime-pic1

فرانسوی ها از کارتون های ژاپنی می ترسند

به هر صورت انیمیشن ژاپنی جایگاه خود را در میان جوانان و نوجوانان خارج از ژاپن پیدا کرد. در حالی که در بعضی از کشورها بزرگسالان مخالف انیمیشن های ژاپنی بودند و آنها را خشن و بی ارزش می دانستند، اما مثلا در فرنسه زمانی که انیمیشن های ژاپنی پخش می شد، دختران جوان فرانسوی از پای تلویزیون تکان نمی خوردند. به همین دلیل برخی از والدین آنها معتقد بودند که فرزندان شان را یک فرهنگ بیگانه دارد فاسد می کند. با این حال  به مرور پایگاه طرفداران انیمیشن های ژاپنی در اقصی نقاط دنیا بیشتر شد. بعضی از علاقه مندان انیمیشن هم می پرسند که چرا کشور خودشان نمی تواند آثاری تولید کند که با انیمیشن های ژاپنی رقابت کند.

 و این شروع یک رقابت تنگاتنگ بود در عرصه ی تولید انیمیشن.

ادامه دارد…

/انتهای متن/

 

 

درج نظر