حضور زنان فضای کسب و کار را دگرگون می کند

تحقیقات نشان می دهد که در مشاغلی که دیدگاه زنانه دارند یا هیئت مدیره‌ ای متنوع شامل مردان و زنان دارند، تصمیم گیری ها بهتر صورت می گیرد و کسب و کارها رونق بیشتری می یابد و این درصورتی اتفاق می افتد که زنان توانایی‌ ها و استعدادهای خود را در موقعیت ‌های گوناگون باور و هم ابراز کنند.

0

بر طبق گزارش انجمن پذیرش مدیریت فارغ‌التحصیلان، بین سال‌های ٢٠٠٦ تا ٢٠١٥، تعدادی از زنان در سطح جهان، در آزمون ورودی دانشکده‌های کسب و کار، جهش ٣۸ درصدی داشته ‌اند. از سال ٢٠١٤، زنان در کل جهان ٤٤ درصد آزمون دهندگان را – بالاترین آمار زنان نسبت به مردان در تاریخ آزمون پذیرش- به خود اختصاص داده اند. البته مردان هنوز هم از زنان (٦٤درصد به ٣٦ درصد) در بین دارندگان رتبه‌ ی مدیریت اجرایی در بین سال ٢٠١٢ تا ٢٠١٣ پیشی گرفته ‌اند، اما بسیاری از زنان به طور خاص، به مانند مردان مدارج کسب و کار را در آن سال کسب کرده‌اند.  

 

شکاف بین زنان و مردان در موقعیت‌های حرفه‌ای

طبق گزارش طرفداران تنوع جنیستی (یعنی حضور زن و مرد)، یک “شکاف مداوم” هنوز زنان را از رسیدن به موقعیت‌های رهبری در سطح بالا، پایین نگه داشته است. دانشکده‌های کسب و کار  اصرار داشتند تا تلاش برای جذب داوطلبان زن واجد شرایط را دو برابر کنند، اعضای هیئت علمی زن را در سطح بالا استخدام کنند و از مأمورین اجرایی زن برای رفتن به کلاس درس دعوت کنند. پائولو براگمن می‌گوید:

” دانشکده‌های کسب و کار مجرای تغذیه کننده‌ ی اصلی برای استعداد در زمینه‌ی کسب و کار هستند”. گزارش تحقیقاتی چند نویسنده‌ی انجمن پذیرش مدیریت فارغ التحصیلان نیز این شکاف را یادآور می‌ شود: “بهره‌برداری از پتانسیل زنان برای دگرگون کردن کسب و کار.”

 

نقش زنان در موفقیت کسب و کار

او اضافه کرد:

 “تنوع داشتن اهداف مورد نظر در تیم ‌های مدیریتی به این معنیست که شما راه حل‌ های خلاقانه‌ تری را برای مسائل  کسب و کار بدست می‌آورید. شما راه حل‌هایی را بدست می‌آورید که طیف وسیع‌تری از مصرف کنندگان برای کسب و کار شما را دربرمی‌گیرد. زنان و مردان دیدگاه‌های متفاوتی در این رابطه دارند و این چیز خوبی است. وقتی شما همه چیز را با همدیگر بدست می آورید، به راحل‌های بهتری هم دست پیدا می‌کنید. “

درحالی که زنان هنوز در موقعیت‌های شغلی بالا مرتبه کم هستند، گزارش خاطر نشان می‌کند:

“شرکت‌هایی که زنان بیشتری را در نقش‌های رهبری و هیئت مدیره ی شرکت شان به خدمت می‌گیرند، منجر می‌شود به این که رده‌ ی پایین سالم و سرحال تری داشته باشند.”

در سال‌های اخیر، انجمن پذیرش مدیریت فارغ التحصیلان و بنیاد فورت وابسته به ایالات متحده، (گروهی غیرانتفاعی از شرکت‌ها و دانشکده‌ هایی که زنان را برای دنبال کردن فرصت‌های شغلی کسب و کار تشویق می‌کنند) کمپین رسانه‌‌ ی اجتماعی را در ایالات متحده هدایت می‌کند برای اینکه دانشجویان زن دوره‌ ی کارشناسی را متقاعد کند تا در آزمون پذیرش رشته ی مدیریت اجرایی پذیرفته شوند، درحالی که هنوز در دانشکده هستند.

 

عدم اعتماد به نفس زنان

ماریسکا مورس، معاون رئیس  بازاریابی و عملکرد شرکت فورت  می‌گوید:

“این کمپین بی‌سابقه است، اگر زنان در دانشگاه، در آزمون پذیرش مدیریت فارغ التحصیلی پذیرفته شوند، تحقیقات نشان داده که آن‌ها نمره‌ی بالاتری را در هر زمان دیگری در شغل شان خواهند گرفت. “

آزمون دهندگان می‌توانند نمرات شان را برای پنج سال روی هم انباشته کنند تا زمانی‌که آن‌ها رشته‌‌ی مدیریت اجرایی را انتخاب کنند.  

همچنین سابرینا وایت، معاون رئیس جمهوری توسعه‌ ی بازار آمریکا، می‌ گوید:

“رشته‌ ی مدیریت اجرایی تعداد زیادی از درها را به روی افراد، صرف نظر از رشته ‌ی دوره کارشناسی شان باز می ‌کند، این رشته تنها برای شغل خاصی نیست بلکه آن نشان دهنده ‌ی یک اشتیاق و علاقه ی شدید است.”

در کانادا، دانشکده‌های کسب و کار، به دنبال استراتژی‌های گوناگونی برای جذب زنان به عنوان داوطلبان رشته‌ ی مدیریت اجرایی در مقطع بالا هستند.

دانشکده ی کسب و کار اسمیت در دانشگاه کویین، به رهبری بنیاد فورت، هفت سال قبل تاسیس شد و بورس‌ های تحصیلی(٤٠هزار دلار یا حدود نیمی از شهریه) را برای چهار نیروی کار زن در سطح بالای رشته ‌ی مدیریت اجرایی فراهم کرد. شرکت فورت به فرصت‌های شبکه ‌ی ارتباطی در طول سال، شامل  پیوندی با فارغ‌التحصیلان گذشته دسترسی دارد.

ترسا پیرس، معاون استخدام و پذیرش اسمیت، دراین‌باره می ‌گوید :

 ” شرکت فورت چیزی را به سابقه کاری و شبکه جهانیش ان اضافه کرد که  برای آنها در بلندمدت بسیار سودمند خواهد بود. زنان نماینده ‌ی حدود ٣٥ درصد گروه فعلی رشته مدیریت اجرایی هستند  که امسال  برای اولین بار رئیس کلاس درس، زن بوده است.”

  او می‌گوید:

” اعتماد به نفس پایین، زنان را از فکر به درجه بالای شغلی منع می ‌کند، من همیشه از اینکه به چه علت آن‌ها خودشان سریعا انتخاب می‌کنند که بیرون از کار باشند، تعجب می‌ کنم.”

اما در یک جلسه ی چهره به چهره با داوطلبان مرد، او اضافه کرد:

” زنان ممکن است در تجربه ی کاری پایین‌تر و نمرات متوسطی داشته باشند ولی احساس می ‌شود که آن‌ها خیلی خوب با شرایط وفق پیدا می‌ کنند و درباره ی دستاوردهای شان صحبت می ‌کنند. ” 

 

پذیرش بیشتر زنان در رشته‌ی مدیریت اجرایی

یکی دیگر از موانع بالقوه، زمان  است: زنان در اواخر دهه‌ ی بیست سالگی شان، آماده‌اند تا مدارج شغلی شان را بعد از سال‌های گوناگون تجربه‌ ی کاری دنبال کنند، درست وقتی که بسیاری از  آن‌ها می‌ خواهند خانواده هم تشکیل دهند.  

مطابق با آمار جهانی، زنان٣١ درصد کلاس رشته ‌ی مدیریت اجرایی، نزدیک یا گاهی بیش از ٥٠ درصد برنامه‌های تخصصی ‌ای را که به تجربه‌ ی کاری کم نیاز دارد، در دانشکده‌ ی اسکولیش تشکیل می‌ دهند.

درصد زنان در رشته‌ی  مدیریت اجرایی دانشکده ‌ی  کسب و کار دانشگاه بریتیش کلمبیای سودر، به طور پیوسته نسبت به سه سال گذشته بیشتر شده و حالا در حدود ٣٥ درصد هستند.

 طبق گفته‌ی لیز استار گریر، معاون رئیس دانشکده‌ ی تحصیلات تکمیلی رابرت اچ لی:

” ما واقعا مسیر خوبی داریم که مرا دلگرم می‌کند. این خوب است که ترکیب خوبی از زنان و مردان در   کلاس‌ های درس داریم اما من می‌خواهم آن را به ٤٠ درصد برسانم، اگر بتوانم.”  

 

تنوع نیروی کار، تصمیم گیری و نتایج بهتر

او می‌ گوید:

دانشکده به دنبال راه‌‌ هاییست برای همه‌ ی دانشجویان تا این سوال را پاسخ بدهد:

شما می‌توانید خودتان را اینجا ببینید؟

ما این  کار را به  دلایل گوناگونی انجام می‌دهیم، اما آنها ‌داستان زنانی را که به این رشته آمدند و موفق شدند را دارند. آنها می‌توانند خودشان را اینجا ببینند. درنتیجه ما یک انگیزه‌ی بزرگی از تغییر را می‌بینیم. 

استخدام هیئت علمی کم اهمیت نیست. درطول سه سال گذشته، ١٣ نفر از ٢٤ نفر اعضای هیئت علمی استخدام شده توسط  دانشکده سودر، زن بوده‌اند و آنها حالا ٢۸ درصد از اعضای هیئت علمی را در مقایسه با ١٩ درصد سال ٢٠١٠ تشکیل می‌ دهند.

دارن داهی، معاون رئیس ارشد و عضوهیئت علمی  و مدیر دانشکده تکمیلی رابرت اچ .لی می

‌گوید:

“ما پایه ‌ی خوبی از رؤسای زن در دانشگاه سودر داریم. آنها می ‌توانند به عنوان نقطه جاذبه‌ ی اصلی خدمت کنند. “

او اضافه کرد:

” مثلا استخدام خانم کاترین وایت، استاد بازاریابی شناخته شده‌ ی بین‌المللی.”

پرروفسور داهل می‌گوید:

” تعدادی تحقیق وجود دارد که نشان می‌دهد که در مشاغلی که دیدگاه زنانه دارند یا هیئت مدیره‌ ای متنوع (یعنی حضور زنان و مردان) دارد، منجر به تصمیم گیری بهتر می‌شود و دانشکده ی کسب و کار، دنیای کوچکی از این اتفاق است!

منبع:

Jennifer Lewington

http://www.theglobeandmail.com/report-on-business/careers/business-education/women-a-growing-presence-at-business-schools-globallyW

  article30374240

/انتهای متن/

درج نظر