82 درصد زنان در معرض بروز “کمردرد” قرار دارند

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تاکید بر اینکه تحقیقات نشان می‌دهد زنان ۸۲ درصد در معرض بروز کمردرد قرار دارند، گفت:‌ ۷۰ درصد دردهای کمر با مراجعه به مراکز درمانی بهبود می‌یابند.

0

به گزارش به دخت به نقل از خبرگزاری تسنیم از ساری، محمدعلی محسنی بندپی پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه چهارمین همایش کشوری بیماری‌های عضلانی و اسکلتی در ساری اظهار داشت: کاهش فعالیت‌های بدنی و بازی با موبایل عامل بروز کمردردهای شایع در کودکان است.

وی با اشاره به بروز بیش از 50 درصد کمردرد در میان پرستاران در حال کار در بیمارستان‌ها، افزود: این دردهای مفصلی سبب تحمیل هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم می‌شود.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تاکید بر انجام مطالعات تحقیقاتی عملیاتی در میان کودکان، تصریح کرد:20 درصد پسران در دوران راهنمایی و 15 درصد دختران در این دوره در نمونه‌گیری‌های انجام شده کمردرد داشتند و تحقیقات نشان می‌دهند بیشتر این کمردردها به دوران جوانی و میانسالی انتقال می‌یابد و باید ریشه بسیاری از کمردردها را در دوران پیری از زمان کودکی جستجو کرد.

محسنی با ابراز تاسف از ناآگاهی خانواده‌ها در زمینه شیوه‌های درست انجام تکالیف در دانش‌آموزان و یا خرید کوله پشتی‌های مناسب، افزود: فعالیت کودکان با تبلت، موبایل و کامپیوتر سبب بروز کمردرد در میان آنان می‌شود.

وی بیان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد زنان 82 درصد در معرض بروز کمردرد قرار دارند و بارداری از مهم‌ترین علل بروز کمردرد در میان آنان است. 70 درصد دردهای کمر با مراجعه به مراکز درمانی بهبود می‌یابند و تنها 10 درصد کمردردها منجر به هزینه است.

حمیدرضا تقوی، دبیر چهارمین همایش کشوری بیماری‌های عضلانی با اشاره به استفاده از راهکارهای مناسب برای کمک به سطح درمان بیماران اظهار داشت: رشته تخصصی توانبخشی باید بتواند به حفظ بخش فعال زندگی بیماران کمک کند.

وی با اشاره به ارسال 210 مقاله به دبیرخانه این همایش، افزود: از این تعداد مقاله 30 سخنرانی در مدت دور روز برگزاری همایش برگزار شد و متخصصان در زمینه پوکی استخوان، روش‌های بالینی و روش‌های پیشگیرانه با یکدیگر تبادل نظر کردند.

به گفته تقوی، هدف از برگزاری این سمینار این است که شایع ترین بیمای‌ها در زمینه اسکلتی و عضلانی شناخته شود و از ناتوانی زودهنگام بیماران جلوگیری شود.

دبیر چهارمین همایش کشوری بیماری‌های اسکلتی بیان کرد: لازم است تیم‌های فیزیوتراپی در مراکز درمانی در تعامل با یکدیگر بتواننند در بهبود بیمار و کمک به او همیاری کنند و افزایش خدمات ارزان و کمک در جهت ارتقا نظام سلامت را بر افزایش کمیت در مراکز فیزیوتراپی ترجیح دهند.

تقوی خاطرنشان کرد: هرگونه ناهنجاری اسکلتی و عضلانی عملکرد مفاصل و عضلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد که می تواند منجر به ایجاد بیماری شود.

وی بیان کرد: ریشه بسیاری از بیماری‌های اسکلتی در اثر کاهش خون‌رسانی بوده و دانش پزشکی با کمک متخصصان باید تلاش کنند تا روش‌های مناسب در کاهش بیماری‌های اسکلتی، انواع کمردرد و پوکی استخوان را تشخیص دهند.

/انتهای متن/

درج نظر