اصول تغذیه سالم را بلدیم؟

غذا خوردن یکی از لذت های بزرگ زندگی ما آدم هاست. از طرفی برخورداری از تندرستی و پیشگیری از بیماری ها ، بدون داشتن تغذیه ی صحیح ممکن نیست. تغذیه ی درست هم یعنی دریافت غذا به مقدار کافی و متناسب با نیاز بدن است.

0

مهناز فولادوند/

در مورد غذا خوردن و حدو اندازه و کیفیت آن  پیامبر گرامی اسلام توصیه های زیادی دارند.

 

معده حوض بدن است

« معده محل هر بیماری و پرهیز، سرآمد هر دارویی است.»

و هم فرمود:

« معده حوض بدن و رگ ها بر آن وارد است، پس اگر معده سالم باشد رگ ها نیز سالم است و اگر مریض باشد رگ ها نیز بیمار خواهند بود.»

و فرمود:

«فرزند آدم هیچ ظرفی را پر نکرد که بدتر از شکم او باشد. فرزند آدم گمان می کند که خوردن زیاد، صلب او را محکم تر می کند، اگر به ناچار باید خورد، بهتر است که یک سوم آن برای غذا و یک سوم دیگر برای آب و یک سوم دیگر برای تنفس باشد.»

پیامبر گرامی(ص) همچنین در رابطه با علت العلل بیماری ها فرمود:

« از پرخوری دوری کنید که آن بدن را به فساد می کشاند و باعث بیماری می شود .»

 بنا براین قاعده تغذیه صحیح، اصل صحت و سلامت بدن است و باید به اصول تغذیه سالم توجه جدی نمود.

برخورداری از تندرستی، بدون داشتن تغذیه صحیح میسر نیست و لازمه ی تغذیه درست، دریافت غذا به مقدار کافی و متناسب با نیاز بدن است. از سوی دیگر تغذیه می تواند یکی از بزرگترین لذت های زندگی باشد. رزیم غذایی مناسب برای ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری ها مهم است.

 

غذا و بیماری

تغذیه در درمان بیماری ها نیز نقش برجسته ای دارد. مطالعات نشان داده اند که بیمارانی که سوء تغذیه دارند، در مقایسه با بیماران تغذیه مناسب، مدت طولانی تری در بیمارستان بستری می شوند و دفعات بیشتری جهت بستری مجدد به بیمارستان مراجعه می کنند.

علاوه بر این ، بهبود زخم و شکستگی ها در بیماران دچار سوء تغذیه مدت زمان بیشتری طول می کشد و میزان مرگ و میر بعد از جراحی نیز در آنان بیشتر است. همچنین مطالعات نشان داده اند که عملکرد سیستم ایمنی و عضلات نیز تحت تاثیر تغذیه غلط و غیر اصولی قرار می گیرند.

یکی از کارشناسان( محمد کاظم گیلانی) در این مورد بیان می کند:

« این که اغلب اشخاص در معرض انواع امراض و بیماری ها و ناخوشی های مهلک در می آیند و یا در حالت صحت ناقص صوری، دائما اظهار کسالت و ضعف بنیه و سوء هضم و اشتها می کنند، به سبب روش های عدم رعایت خوردن و نوشیدن و سایر امور سته ضروریه[1] است.»

در بحث درمان نیز پزشکان اسلامی، تدابیر غذایی را بر درمان مقدم می دانستند. و آن را یکی از ارکان جدایی ناپذیر در امر درمان بر می شمردند. رازی طبیب بزرگ معتقد است، تا زمانی که می توان با غذا بیمار را درمان نمود باید از درمان دارویی پرهیز کرد و نیز می گوید:

«اگر پزشک بتواند بیمار را بدون دارو و با غذا درمان کند، با سعادت همراهی کرده است.»

در کلام کلی ، غذاها و داروها مانند بدن انسان از موادی تشکیل شده اند که موجب می شود آن ها نیز دارای کیفیت و طبع های گرم و سرد و ترو خشک است و برای رعایت اصل تعادل، لازم است فرد هر چه بیشتر خود را  در حالت تعدل نگه دارد تا کارکرد اعضا و بافت های مختلف بدن متعادل باشند.برای حفظ این تعادل، افراد سالم باید از مواد غذایی با مزاج مطابق مزاج خود یا مواد غذایی معتدل استفاده نمایند ولی افرادی که دچار سوء مزاج  و بیماری شده اند، باید از مواد غذایی با مزاج مخالف بیماری خود استفاده نمایند.

ادامه دارد…

 

[1] سته ضروریه عبارت است ازشش درون مایه اصلی، شامل محیط زندگی، تغذیه، حالات روحی، تحرک بدنی، خواب و بیداری، احتباس( نگه داری بعضی مواد در بدن که مفید است)و استفراغ که رعایت این شش مسئله برای حفظ سلامتی ضروری و در اولویت اند.

/انتهای متن/

 

درج نظر