آیا باب اسفنجی قهرمان کارتونی کودکان ما می شود؟

چرا باب اسفنجی سوراخ سوراخ که اکثرا فقط یک لباس زیر دارد و دوستان و دشمنانش یکسره با خشونت به روی او می پرند و لوله اش می کنند و … هر جور بخواهند تغییرش می دهند، شخصیت محبوب کارتونی کودکان ما شده است؟

0

فاطمه قاسم آبادی/

در این انیمیشن، رفتاری که با شخصیت اول ماجرا یعنی باب اسفنجی می شود، گاهی چنان بد و زشت است که بیننده را به فکر می اندازد چرا باید ظاهر این شخصیت، اسفنجی انتخاب شود که همه جایش سوراخ است

کودکان نسل امروز با سیلی از انیمیشن ها و بازی های رایانه ای مواجهند که غالبا توسط غربی ها ساخته می شود؛ کارتون هایی بسیارجذاب و اثرگذار که طبیعتا سازندگان آن با مایه های فکری و اهداف فرهنگی خود می سازند.

در واقع آنها با توجه به اهمیتی که برای کودکان و پرورش فکری و ذهنی آنها مطابق با فرهنگ غربی قائلند، در این مورد بسیار تلاش می کنند و شاید خیلی هم موفق باشند.

حال این سوال پیش می آید که ما برای غذای فکری کودکان مان که این روزها فضای مجازی و کارتون ها و… بیشترین سهم را در آن دارند، چه کرده ایم؟

 

یک قاتل حرفه ای یا یک دانشمند؟

یکی از روان شناسان بزرگ دنیا می گوید:

” کودکی را تا هفت  سالگی در اختیار من قرار دهید و بگویید می خواهید چه انسانی شود، تا همان را به شما تحویل دهم: یک قاتل حرفه ای یا یک دانشمند، من همان را که می خواهید تحویل تان می دهم”.

 

انیمیشن باب اسفنجی

کودکان نسل امروز با سیلی از انیمیشن ها و بازی های رایانه ای مواجهند که غالبا توسط سردمداران تفکر غرب ساخته می شوند و هریک می توانند اثر مخربی بر رفتار فرزندان ما داشته باشند.

انیمیشن باب اسفنجی یکی از معروف ترین و پر مخاطب ترین کارتون های سال های اخیر است که کودکان سه تا هفت سال را مخاطب قرار می دهد. در این سنین کودک به رنگ های تند و حرکات سریع توجه می کند که هر دو این پارامترها در این انیمیشن به دقت مورد توجه قرار گرفته اند.

اگر کودک در تصویری دو نفر را ببیند که قدم می زنند و دیالوگی را زمزمه می کنند، اصلا برایش جذاب نخواهد بود اما موجودی که مدام به چپ و راست می پرد و تغییر چهره و حالت می دهد، بسیار تاثیر گذار است؛ عواملی که سازندگان باب اسفنجی بصورت حرفه ای و به دقت بر روی آن کار کرده اند.

 

لباس های باب اسفنجی

در انیمیشن باب اسفنجی نکات قابل توجه زیادی از فرهنگ غربی وجود دارد که نوعی تبلیغ برای سبک زندگی غربی است. برای مثال نوع لباس پوشیدن این شخصیت را می توانیم در نظر بگیریم.

نکته ای که در رابطه با این انیمیشن بسیار چشمگیر است رفتار جنسی و نشان دادن لباس زیر شخصیت های این انیمیشن است. تمامی این شخصیت ها هنگام خواب یا صحنه هایی که در شب اتفاق می افتد، با لباس زیر هستند.

این اتفاق تاکنون تقریبا در هیچ یک از انیمیشن های قبلی سابقه نداشته است. متاسفانه گاهی شخصیت های مورد نظر روی تخت بدون هیچ لباسی دیده می شوند.

                              

براحتی به دوست تان هم آسیب بزنید!

یکی دیگر از نکاتی که در این انیمیشن قابل توجه است، رفتار عجیب دوستان و دشمنان باب اسفنجی با اوست. در این انیمیشن خیلی وقت ها باب اسفنجی بالا و پایین می پرد و دوستان و دشمنانش هم با خشونت به روی او می پرند، او را لوله می کنند و به گوشه ای پرت می کنند! حتی گاهی لباس دخترانه تنش می کنند و با او مثل یک شیئ قابل تغییر رفتار می کنند!

در این انیمیشن، رفتاری که با شخصیت اول ماجرا یعنی باب اسفنجی می شود، گاهی چنان بد و زشت است که بیننده را به فکر می اندازد چرا باید ظاهر این شخصیت، اسفنجی انتخاب شود که همه جایش سوراخ است!

این یعنی چه؟ یعنی این که شما می توانید براحتی حتی به دوست تان آسیب بزنید!

 

کودکان بی پدر و مادر

در انیمیشن باب اسفنجی دیدگاه اومانیستی به شدت موج می زند. این دیدگاه به صورت کاملأ حرفه ای در کارتون برای کودکان به تصویر کشیده می شود. لازم به ذکر است که شخصیت کودکان در این فیلم به کاراکترهای

۱: باب

 ۲: پاتریک

 ۳: اختاپوس

 خلاصه می شوند.

حال اگر اندکی توجه کنیم به کودکان به زبان استعاره ای یعنی تنها زندگی کردن آن ها در خانه های شان القا می شود. بر خلاف کارتون های قدیمی که در آن کودکان همیشه با والدین یا بزرگتر ها خود زندگی می کردند، شخصیت های این انیمیشن در خانه های مجردی زندگی می کنند! زیرا هیچ کدام از آنان کودک نیستند که با پدر و مادر خود زندگی  کنند و با وجود بزرگسالی ازدوج نکرده اند و در حالی که می توانند با خانواده های شان زندگی کنند، اما حاضر به انجام چنین کاری هم نیستند. چون در خانه والدین زندگی کردن به معنی تفاهم و وحدت و همکاری است، اما این ویژگی ها با نگاه اومانیستی سازندگان این انیمیشن همخوانی ندارد.

جالب است که باب اسفنجی و پاتریک و اختاپوس هر سه دارای پدر و مادر هستند اما برای خاطر خواسته های سلیقه ای کج و کوله شان تنها زندگی می کنند.

 

کارتون است یا تریبون؟

“باب اسفنجی، شلوار مکعبی” صرفا یک انیمیشن کودکانه و اثری  سرگرم کننده برای کودکان نیست، بلکه تریبونی است برای ارائه ی نظرات فیلسوفان و دانشمندان غربی. انتشار کتاب‌هایی نظیر “باب اسفنجی و فلسفه در غرب” که عمدتا برگرفته از این کارتون است، نشان از اهمیت سینما برای تربیت کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان دارد.

به نظر می رسد متاسفانه در حال حاضر هیچ توجه و نظارت درستی در مورد کارتون هایی که کودکان ما می بینند، نه در رسانه ی ملی، نه از طرف خانواده و نه هیچ مرجع فرهنگی دیگری وجود ندارد و همین امر باعث می شود کودکان ما با کارتون هایی بزرگ شوند و از آنها خاطره داشته باشند که اثرات مخرب و بسیار بدی بر روح و روان آنها دارد.

/انتهای متن/

درج نظر