آیا شما سحرخیرید؟

یک ضرب المثل معروف فارسی هست که می گوید:” سحرخیز باش تا کامروا باشی.” اما آیا همه سحرخیزان کامروایند؟

0

اگر شما از کسانی هستید که صبح زود از خواب بر می خیزید، برای این که سحرخیزی تان واقعا باعث کامروایی تان شود، این کار ها را حتما در برنامه ی صبحگاهی تان بگنجانید:

 

  • کمی ورزش کنید: برای اینکه روزی خوب و با نشاط را آغاز کنید، رفتن به باشگاه ورزشی قبل از آنکه خورشید کاملا طلوع کند، می تواند روشی خوب و مناسب باشد. این عادت می تواند خلق و خوی شما را بهتر کرده و بر میزان بازدهی و کارکرد بدن بیفزاید. به عنوان مثال می توانید به انجام دادن حرکات یوگا بپردازید.

خانم جسیکا بوت می گوید: زود بیدار شدن در هنگام صبح انرژی بیشتری به من می دهد و باعث می شود که احساس آرامش بیشتری داشته باشم و اضطراب کمتری را در خود حس کنم.

 

  • استفاده از تغذیه ی سالم: وقتی که دیرتان می شود، ممکن است وسوسه شوید که از غذاهای حاضری و فست فود مصرف کنید و یا برای مثال پیراشکی و نان دونات را در راه خود که به سمت اداره می روید، امتحان کنید. اما تمامی این کالری های بالا به هنگام صبح می توانند به سرعت جذب شوند. مطالعات نشان می دهد که افرادی که تا دیر وقت می خوابند، 248 کالری در روز بیشتر مصرف می کنند و نصف افراد سحرخیز میوه و سبزی می خورند. پس بهتر است که صبح ها زودتر بیدار شده و یک ساعت را به تهیه ی صبحانه ای که پروتئین بالا داشته و سالم است(مانند تخم مرغ، میوه، نان تست) اختصاص دهیم تا در طول روز احساس سیری کرده و بر گرسنگی های کاذب بتوانیم غلبه کنیم.

 

  • می توانید خلق و خوی بهتری در طول روز داشته باشید: پژوهشگران می گویند افرادی که سحرخیزند، نسبت به کسانی که دیرتر از بستر خواب بیدار می شوند، شادتر و مثبت نگرتر هستند. حتما با این جمله موافقید که: من اگر صبح ها زودتر بیدار شوم زمان بیشتری را می توانم به اهداف بلند مدت خود اختصاص بدهم.

 

علم ثابت کرده که افراد سحر خیز سالم تر بوده و ساعت خواب بدن آنها با غروب و طلوع خورشید به صورت خود کار تنظیم می شود.

 

  • شما احساس خشم کمتری می کنید: شروعی دیر هنگام برای کار روزانه و بلند شدن دیر از بستر می تواند آغازگر بدی برای ادامه روز شما باشد. وقتی دیر از خواب بلند می شوید، گویی یکدفعه هزاران فکر به ذهن و مغز شما هجوم می آ ورند طوری که نمی دانید که ابتدا کدام کار را باید در اولویت برنامه ی خود قرار دهید.

در مقابل اختصاص دادن یک ساعت در هنگام صبح  که با آرامش فهرست کارهای تان را مرور کنید و برای روزتان یک  برنامه ریزی درست نمایید، بسیار به شما کمک می کند که یک روز خوب و مفید را تجربه کنید.

 اگر یک ساعت زودتر از بستر خواب بلند شوید، می توانید به ذهن خود آرامش دهید و در نتیجه برای روزی که در پیش رو دارید بهتر آماده می شوید. این تمرکز باعث می شود که از روحیه و خلق بهتری برای باقی روز برخوردار شوید و در نتیجه به کنترل خشم  خود و استحکام روابط میان افراد خانواده کمک زیادی کرده اید.

 

  • می توانید کمی به خود برسید: نه تنها زودتر بیدار شدن و سحر خیز بودن به شما احساس بهتری می دهد، بلکه ظاهر شما را هم زیبا تر و جوان تر نشان می دهد. اگر یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید، می توانید کارهایی مانند اتو کردن لباس، مرتب کردن موها و کوتاه نمودن  ناخن و … را قبل از بیرون رفتن از خانه  انجام دهید.

 

  • با ترافیک و ازدحام برخورد نمی کنید: درگیر ترافیک سنگین شدن و در وسط  ترافیک گیر کردن  قبل از آنکه به محل کارتان برسید، زمانی بسیار زیاد از شما گرفته و روزتان را خراب می کند. پس اگر کمی زودتر خانه را ترک کنید، نه تنها به ترافیک برخورد نمی کنید، بلکه می توانید اگر احیانا با ماشین سواری تان راهی محل کار شده اید، جایی خالی هم برای پارک کردن بیابید.

 

 در انتها می توان به یک نکته خیلی مهم دیگر هم اشاره کرد که سحر خیز بودن علاوه بر اینکه بازدهی شما را در طول روز بالا می برد، باعث خلاق شدن شما هم می شود.

منبع: یاهو/انتهای متن/

درج نظر