مفاتیح الحیات، کتابی برای تمامی فصول

کتاب مفاتیح الحیات مجموعه ایست کاربردی از روایت ها برای هر کاری هر چند ساده در زندگی روزمره در دین ما آداب و دستورالعملی هست از مسافرت گرفته تا نظافت و بهداشت، لباس و پوشش، خواب و بیداری، صله ی رحم، کسب درآمد و مسائل اقتصادی، نگهداری حیوان، درختکاری و…

0

فاطمه قاسم آبادی/

مفاتیح‌الحیات کتابی حدیثی رفتاری، اثر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی است که به جلد دوم و مکمل مفاتیح‌الجنان شهره شده ‌است و بیشتر شامل روایاتی است که به رفتارهای فرهنگی ـ اجتماعی افراد درحوزه ی اخلاق و حقوق اجتماعی مربوط می‌شود.

 

بخش های کتاب

موضوعات این کتاب در پنج بخش موضوعی تقسیم‌بندی شده و بیش از ۶هزار حدیث در آن بکار رفته‌ است.

کتاب از فصل‌های متعددی تشکیل شده و در هر فصل احادیث معتبری در خصوص موضوعات آن فصل ارائه شده‌است:

مسافرت، امکانات زندگی، نظافت و بهداشت، لباس و پوشش، خواب و بیداری، صله رحم، درآمد و مسائل اقتصادی، نگهداری حیوان، درختکاری و…

 از جمله بخش‌های این کتاب مفید و کاربردی و خواندنی است.

 

پنج بخش و یک خاتمه

    بخش اول کتاب در مورد  تعامل انسان با خود می‌باشد. برخی فصل‌های این بخش شامل: تفکر، یادگیری، حفظ تن، نظافت، خوردن، لباس، آراستگی، مسکن، مسافرت، خواب، تفریح، ورزش و… است.

در این بخش به آبادانی زمین توسط انسان و همچنین به اهمیت تفکر و تدبر در بیان امامان شیعه پرداخته شده است. برای نمونه عبادت واقعی، تفکر در کار خداوند دانسته شده است. در ادامه ی به بحث اجتناب از تکلف و دشواری اشاره شده است که بر اساس آن روایاتی نقل می‌شود که متکلفان مورد بی مهری پبامبر اسلام قرار می‌گیرند و به سختی نکوهش می‌شوند.

    بخش دوم تعامل انسان با همنوعان است که شامل فصل‌های خویشاوندان، مسلمانان، بیگانگان، مستضعفان، دشمنان، شهروندان و… است.

    بخش سوم تعامل مردم و نظام اسلامی است که شامل: نظام سیاسی، نظام اجتماعی، شهرداری، امور اقتصادی و… است.

    بخش چهارم تعامل انسان با حیوان است که شامل نگهداری حیوان، بهره‌گیری از حیوان، حقوق حیوان و… می‌باشد.

    بخش پنجم تعامل انسان با محیط زیست است که شامل محیط زیست، خاک، درختکاری، فضای سبز، باد و باران، دریاها، راه‌ها، مواد سوختی، گردشگری و… است.

بخش خاتمه، شامل کارها در روزهای ماه قمری، سنت‌ها و… است.

 

محتوای کتاب

محتواي اين كتاب مانند سایر آثار حضرت استاد آیت الله جوادی آملی برگرفته از آيات قرآن و روايات معصومين(ع)  در مورد تعامل انسان با خود، همنوعان، نظام، حيوانات و نحوه ی تعامل با طبيعت (پنج سرفصل اصلي كتاب) است.

مفاتیح الحیات كتابي است كه ثواب ها و عِقاب هاي مربوط به كليه امور رفتاري انسان در زندگي دنيوي را يادآور مي شود و با تكيه بر اصول اخلاقي، راهنماي  نحوه ی رفتار انسان با همنوعان خود و همچنين طبيعت خواهد بود.

 

چرا مفاتیح الحیات؟

حضرت آيت الله جوادي آملي«دام ظله» با توجه به اشراف همه جانبه به منابع وحياني و با بهره‌وري کامل از کتاب و سنت و همچنين عقل برهاني و نيز با ژرف‌بيني خاص خود به ایده های “کلیدها” ايده شاخ و برگ دادند، همان‌طور که نویسنده ی بزرگ و محدث روزگار ما، جناب حاج شيخ عباس قمي (رحمه الله) با اثر ماندگار و سودمندش يعني مفاتيح الجنان، راه سلوک بندگان و ارتباط انسان با خدا را از طريق انجام دادن اعمال عبادي در سه بخش نماز، دعا و زيارات و بهره‌مندي از ثواب و پاداش آن‌ها هموار كرد.

در واقع  کتابي ديگر لازم بود که جلد دوم و مکمل مفاتیح الجمان  محسوب شود و شئون دنيايي به ويژه امور اجتماعي بندگان خدا را نيز با همان رويکرد، با آموزه‌هاي وحياني مرتبط سازد تا آدمي در زندگي خود از اين برنامه‌هاي الهي بهره‌مند گردد و از آثار آن، هم در دنيا و هم در عقبا سود ببرد، از اين رو اين کتاب، مفاتیح الحیات نام یافت.

رسالت اين اثر نفيس و ماندگار اين است که با تکيه بر منابع وحياني، اصول و مباني و نيز مواد و فروعاتي استنباط و استخراج شوند که در جهت معنابخشي به زندگي انساني در ابعاد مختلف اخلاقي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي به کار آيند.

 

همچنان پرفروش

وقتی صحبت از شمارگان بالای یک کتاب با تغییر نیافتن قیمت می‌شود، اولین گزینه‌ای که در ذهن می‌آید، کتاب مفاتیح‌الحیات از آیت‌الله جوادی‌آملی است. اخیرا انتشارات اسراء این کتاب را به چاپ رسانده و در بیست و دومین نمایشگاه قرآن، چاپ یکصد و شصت و هشتم کتاب را در اختیار مردم قرار داده است، آن هم با همان قیمت اولیه یعنی 14 هزار و 500 تومان؛ کتابی در بیش از 700 صفحه با چنین قیمتی!

اگر شما هم مایلید مجموعه‌ای از احادیث در باب تعامل انسان با خود، تعامل انسان با همنوعان، تعامل مردم و نظام اسلامی، تعامل انسان با حیوان، آن هم به زبانی ساده و کاملا کارآمد در اختیار داشته باشید، حتما سراغ مفاتیح‌الحیات بروید. تمام احادیث مربوط به هر فصل به صورت فارسی و گاهی با توضیحات بیان شده و در همان صفحه و در زیرنویس صورت عربی حدیث با نشانی‌های دقیق آورده شده تا هم مردم عادی و هم متخصصان براحتی به متن احادیث دسترسی پیدا کنند.

 

قسمتی از کتاب

“امام باقر(ع): سزاوار نیست زنان آراستن خود را برای همسران شان تعطیل کنند، هرچند به آویختن گردنبندی باشد. رسول خدا (ص) از به دست کردن انگشتر روی و آهن و از نقش حیوان بر نگین انگشتر نهی فرمود و می‌فرمود: انگشتر عقیق به دست کنید زیرا تا بر دست شماست، غم نمی‌بینید.”

 

همچنین در بخشی از سرفصل «آداب نوشیدن» می‌خوانیم:

” رسول خدا (ص) می‌فرماید: دستتان را بشویید آنگاه در آن‌ها آب بنوشید چرا که هیچ ظرفی پاکیزه‌تر از دست نیست. رسول خدا (ص) می‌فرماید: از سر مشک (ظروفی مانند پارچ) آب ننوشید. “

“کسی که در ظرف طلا و نقره غذا می‌خورد و یا نوشیدنی می‌آشامد، در شکم خود آتش دوزخ را غرغره می‌کند…آب را از سمت دستگیره آن ننوشید چرا که محل جمع شدن آلودگی است.”

امام کاظم (ع) می‌فرماید: از جای شکسته ظرف آب ننوشید چرا که قرارگاه شیطان است؛ آشامیدن آب را با بسم الله آغاز کنید و با الحمدلله پایان دهید”.

 در مجموع می‌توان گفت که سبک زندگی دینی و اسلامی طبق آیات و روایات در این کتاب بیان شده است.

این کتاب اولین بار در بهار سال ۱۳۹۱ بوسیله نشر اسراء منتشر شده است.

/انتهای متن/

درج نظر